حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

مردم به حواشی واکسن HPV توجهی نکنند/ ساخت داخلی واکسن دستور رئیس جمهوری است

حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره واکسن HPV گفت: طبق دستور آقای رئیس جمهوری همه واکسن‌ها را باید خودمان تولید کنیم و حتما فناوری و امکان تولید این واکسن هم در کشورمان وجود دارد؛ در عین حال اقدامات خوبی هم در زمینه تولید واکسن‌ها انجام شده  یا در حال انجام است.

وزیر بهداشت بیان کرد: تولید واکسن  چه در انستیتو پاستور و چه در قالب قرارداد‌های 2جانبه‌ای که با برخی از کشور‌ها منعقد شده است همچنین درباره واکسن HPV تا زمانی که آن را در کشور تولید نکنیم، وارد برنامه ایمن سازی کشور نخواهیم کرد. در عین حال توصیه می‌کنم که به حاشیه‌ها هم توجهی نداشته باشید.

هاشمی گفت: یک برنامه پربیننده و بسیار موفق مانند ماه عسل زیر ذره‌بین قرار دارد و هر اقدامی که انجام دهد ممکن است اشکالات و ایراداتی به آن وارد شود که  به نظر من باید از بالاتر نگاه کرد و ببینیم که چه چیزی به صلاح مردم است و خیلی گرفتار حاشیه‌ها نشویم.

 

استعفای وزیر بهداشت ١٠٠ درصد شایعه و ١٥٠ درصد بی‌اساس است/ واکسن HPV جزء واکسن‌های اولویت‌دار است

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص تولید واکسن HPV و صحبت‌های یک فرد در برنامه ماه عسل، اظهار کرد: ما باید تولید واکسن‌های ضروری که از بیماری‌های مهم پیشگیری می‌کنند را در دستور کار قرار دهیم، طی مطالعات و به توصیه سازمان بهداشت جهانی واکسن HPV جزء واکسن‌های اولویت‌دار محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: HPV دو بیماری مهم در کشورهای دنیا ایجاد می‌کند که زگیل ناحیه تناسلی و سرطان‌های مربوط به دهانه رحم مربوط به این ویروس است، این عارضه بیش از 100 نوع ویروس دارد که بعضی از آنها حامل زگیل ناحیه تناسلی و بعضی دیگر حامل سرطان دهانه رحم هستند.

حریرچی با اشاره به اینکه سالانه 927 مورد سرطان دهانه رحم بروز پیدا می‌کند که 95 درصد آنها مربوط به زگیل‌های ناحیه تناسلی است، افزود: زگیل‌های ناحیه تناسلی در زنان کمتر از 24 سال و مردان بین 25 تا 29 سال بیشتر بروز پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: زگیل‌های تناسلی عوارض متعددی را ایجاد می‌کنند که یکی از مهمترین آنها اختلال در روابط جنسی است که بر اساس قانونی به دلیل لاعلاج بودن این عارضه اجازه طلاق به زوجین داده می‌شود.

حریرجی با اشاره به اینکه درمان بیماری زگیل تناسلی پرهزینه است، افزود: اختلال در روابط زناشویی عوارضی مانند افسردگی، استرس، اضطراب و کاهش حس اعتماد به نفس در افراد ایجاد می‌کند و طی سالهای گذشته به فکر تولید واکسن HPV هستیم و در این راستا مطالعات اولیه انجام شده است.

وی با بیان اینکه واکسن HPV باید سه بار تزریق شود و هزینه هر بار تزریق حدود 273 هزار تومان هزینه است، عنوان کرد: ما باید این واکسن را داخل کشور تولید کنیم، مقام معظم رهبری هم موافقتشان را با اختصاص 100 میلیون دلار از صندوق ذخیره ملی برای تولید 2 واکسن اعلام فرموده‌اند و من معتقدم که دانشمندان ایرانی قادر به تولید واکسن HPV هستند.

چند شرکت اقدام به تولید آزمایشگاهی واکسن HPV کرده‌اند/ دولت و مجلس مسئول تامین اعتبار ساخت واکسن‌‌ها هستند

 علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: با توجه به وجود دانش فنی کافی، چندین شرکت در کشور اقدام به تولید آزمایشگاهی واکسن HPV کرده‌اند اما هنوز وارد تولید انبوه و صنعتی نشده است.

بیگلری اظهار کرد: واکسن HPV پس از تولید آزمایشگاهی، باید بتواند با رعایت ضوابط، مطالعات حیوانی را انجام دهد و کارآزمایی های بالینی بر روی نمونه های انسان باید انجام شود که این بررسی ها، مستلزم فرآینده زمانی یک تا دو ساله است.

وی تصریح کرد: وجود دانش فنی تولید واکسن در کشور و چندین شرکت تولید کننده، می‌تواند تضمین کند که با فرآورده های اولیه یکی از این مجموعه ها، می توان به تولید انبوه و صنعتی واکسن HPV در کشور در آینده ای نزدیک امیدوار بود.

رئیس انستیتو پاستور ایران در خصوص اعتبار مورد نیاز برای ساخت واکسن HPV، گفت: برای مرحله تولید انبوه واکسن، باید زیرساخت ها، فضاها و تجهیزات مورد نیاز فراهم شود.

بیگلری افزود: اعتبارات مورد نیاز تولید واکسن با محاسبات دقیق انجام می‌شود اما برای ساخت زیرساخت ها، یک عدد پایه وجود دارد که برای تولید واکسن های مختلف، متفاوت است و برای واکسن های معمول، بیشتر از 50 تا 60 میلیارد تومان نیاز است.

توانایی درمان ۳۰۰ میلیون معلول ژنتیکی در جهان/ ضرورت راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های تولید دارو و تجهیزات پزشکی

رضا معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: روش های درمانی ژنتیک بسیار موفقیت آمیز بوده و بیماری هایی مانند هموفیلی، تالاسمی و معلولیت ها را می توان درمان کرد؛  حداقل 100 نوع معلولیت ناشی از ژنتیک وجود دارد که مطالعات جدید نشان داده معلولیت ها قابل درمان هستند و به راحتی می توان حدود 300 میلیون معلول در جهان را درمان کرد.

ملک زاده اظهار کرد: نیاز است که شرکت های دانش بنیان بسیاری در حوزه های تولید دارو و تجهیزات پزشکی راه اندازی شوند تا علاوه بر ایجاد اشتغال و کاهش هزینه های کشور، به تحقق اقتصاد مقاومتی و ارائه بهتر خدمات سلامت کمک کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه وضعیت پزشکی در 20 سال آینده با امروز متفاوت خواهد بود، افزود: بخشی از پیشرفت های کنونی و آینده قطعا حاصل همکاری های مشترک بین رشته ای است.

اهدای خون ۲۱ هزار تهرانی در ماه رمضان/ با مشکل کمبود پلاکت مواجهیم

سید مرتضی طباطبایی مدیر کل انتقال خون استان تهران اظهار کرد: از اول ماه مبارک رمضان تا به امروز تعداد 25 هزار و 200  نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر استان تهران مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 21 هزار نفر شرایط لازم برای اهدای خون را داشته‌اند.

وی عنوان کرد: در ماه مبارک رمضان روزانه بین 700 تا 800 نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کنند.

مدیر کل انتقال خون استان تهران گفت: در حال حاضر به دلیل عمر کوتاه پلاکت‌ها در تهران مشکل کمبود پلاکت داریم و من امیدوارم با مراجعه تعداد بیشتری از مردم روزه دار جهت اهدای خون این مشکل بر طرف شود.

گام‌های صلح آمیز انرژی هسته‌ای در حوزه سلامت/ بهره گیری از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا در بیمارستان انرژی اتمی

سید حسن هاشمی وزیر بهداشتاظهار کرد: سازمان انرژی اتمی در حوزه اجتماعی و سلامت قدم‌های بسیار خوبی برداشته است و هر ساله پروژه‌های زیادی در حوزه سلامت در وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و سازمان انرژی اتمی انجام می‌شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ساخت  بیمارستانی  به وسیله سازمان انرژی اتمی آغاز شده است، افزود: با راه‌اندازی این بیمارستان برای بیماران صعب‌العلاج  از نظر فناوری و تکنولوژی و نیروی متخصص در منطقه بی‌نظیر می‌شویم و این مرکز جدید در تهران می‌تواند به یکی از مراکز تشخیصی و درمانی بیماران سرطان تبدیل شود.

وی گفت: یک پلی کلینیک تخصصی در فضایی به مساحت 10 هزار متر مربع جهت انجام درمان‌های سرپایی بیماران پیش‌بینی شده است همچنین  مجموعه دندانپزشکی پیشرفته هم  در کنار آن در راستای آموزش دانشجویان رشته دندانپزشکی راه‌اندازی می‌شود.

تامین رادیو داروهای استاندارد با تکمیل پروژه GMP / ایجاد تجهیزات تخصصی ساخت واکسن و دارو پس از برجام‌ / بیمارستان فوق تخصصی یون‌ درمانی احداث شد

علی اکبر صالحی‌ گفت: بر خلاف تصور مردم که خیال می‌کنند سازمان انرژی اتمی مشغول غنی‌ سازی اورانیوم و تولید آب سنگین است، در حال تأمین رادیو دارو‌ برای حدود یک میلیون بیمار نیازمند هستیم‌.

صالحی ادامه داد: بعد از مذاکرات برجام‌ تأمین تجهیزات تخصصی در زمینه ساخت واکسن و رادیودارو‌ انجام شده است بطوریکه‌ طی 2 تا 3 سال گذشته سانتریفیوژ‌های صنعت دارو و واکسن‌سازی را برای وزارت بهداشت تهیه کرده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی‌ اتمی در خصوص استفاده از شتاب‌دهنده‌های خطی در بیمارستان‌های کشور گفت: در حال حاضر از حدو

شایع‌ترین سرطان در زنان و مردان/ کمبود ۱۰۰ دستگاه پرتودرمانی در کشور

 پیام آزاده دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ارتباط با آخرین آمار سرطان در کشور گفت: دقیق‌ترین آمار سرطان که در واقع آخرین آمار بوده، مرتبط با آمار مبتلایان در سال 93 است که 112 هزار و 160 مورد اعلام می‌شود.

دبیر علمی سومین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین همایش سالانه کلینیکال آنکولوژی ایران با بیان اینکه این آمار جدیدترین آمار بوده و پیش از این اعلام نشده است، گفت: 46 درصد از مبتلایان زنان و 54 درصد مردان بوده‌اند؛ همچنین شایع‌ترین سرطان‌ها در کل جمعیت، سرطان پستان، پروستات، پوست، معده و روده است.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: شایع‌ترین سرطان در مردان معده و در زنان سرطان سینه است همچنین سرطان دستگاه گوارش به ویژه معده بالاترین آمار مرگ و میر را داشته است که این آمار در حد دنیا و حتی کمتر از برخی از کشورهاست.

آخرین وضعیت شیوع تب کنگو در کشور/ علائمی که زنگ خطر ابتلا به بیماری هستند

حسین عرفانی رئیس اداره بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت با اشاره به آخرین آمار ابتلا به تب کنگو در کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه در ماه سوم فصل بهار هستیم و هوا به سمت گرمی می‌رود فعالیت ناقل بیماری تب کنگو بیشتر می‌شود و احتمال بروز موارد ابتلا به این بیماری افزایش پیدا می‌کند.

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت به آمار مبتلایان به تب کریمه کنگو در کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون ۳۱ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو از ۹ استان کشور ثبت شده است و سه نفر جان خود را از دست دادند.

عرفانی با اشاره به اینکه خطر مرگ بر اثر تب کنگو وجود دارد، گفت: تاکنون ۳ نفر به دلیل ابتلا به تب کریمه کنگو جان خود را از دست داده‌اند، در ۲ مورد مبتلایان بیماری زمینه‌ای داشتند که موجب شده بود سیستم ایمنی بدن آن‌ها در برابر بیماری ضعیف شود، هر چند تمام تلاش ما در پیشگیری از حتی یک مورد مرگ به علت بیماری است با این وجود تعداد موارد مرگ ناشی از ابتلا به بیماری تا کنون با آمار جهانی قابل مقایسه و خوشبختانه به علت تشخیص سریع و درمان به موقع کمتر از حد انتظار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.