رضوی گفت: کسانی که می گویند جهانگیری باید کنار برود یا جهل نسبت به موضوع دارند و یا خودخواه هستند.
به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان محمودرضا کریمی-مهری حسنی، با توجه به نگاه ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران به روستاها، خصوصا روستاهای واقع در مناطق دورافتاده و محروم کشور و عزم مسئولین در ارائه خدمات زیربنایی ، آموزشی و ... در این مناطق ، با تدبیر عالی ترین مقام اجرایی نظام، دفتر امور مناطق محروم کشور در سال ۱۳۶۸ شکل گرفت که هم اکنون نیز به عنوان معاونت توسعه روستایی در حال فعالیت است.
در همین راستا و به مناسبت هفته دولت سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در باشگاه خبرنگاران جوان حضور یافت و درباره اقدامات دولت در محرومیتزدایی, نرخ بیکاری در روستاها, حاشیه نشینی روستائیان در کلان شهرها, لزوم حمایت از کالاهای داخلی, تاسیس خانههای بهداشت, توسعه گردشگری و... با خبرنگاران این مجموعه به گفتوگو نشست.
رضوی که در دورههای چهارم, پنجم و ششم مجلس از حوزه نائین نماینده مردم بوده است و سوابق دیگری همچون معاونت استانداری تهران و زنجان و فرمانداری قزوین را در رزومه کاری خویش دارد, درباره لزوم تغییر در تیم اقتصادی روحانی, نقش نهاوندیان و واعظی در چیدمان کابینه دوازدهم, شائبههای مربوط به استعفای جهانگیری, عملکرد فراکسیون امید مجلس, شورای شهر تهران و گزینه احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال 1400,...نیز سخن گفت.
کسانی که می گویند جهانگیری باید کنار برود یا جهل نسبت به موضوع دارند و یا خودخواه هستند؛ این بخشی از سخنان رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور بود. رضوی میگوید شرایط را برای جهانگیری سخت کردند ولی او در هیچ شرایطی نسبت به مسئولیتهایش کوتاه نیامده است.
به اعتقاد رضوی تغییر در کابینه دولت جزو الزامات است و انتخابات 1400 نیز تحت تاثیر عملکرد 2 سال آخر روحانی خواهد بود.
وی میگوید:نمی توانم منکر نقش نهاوندیان و واعظی در چیدمان کابینه شوم و اگر سیاست های اقتصادی دولت مبتنی بر سرمایه مردم بود وضع بهتری داشتیم.
رضوی درباره افرادی همچون ابطحی که میگویند جهانگیری باید کنار بکشد تا آوار ناکارآمدی دولت بر سر وی خراب نشود؛ میگوید؛ آنها دچار اشتباه استراتژیک هستند. او در همین زمینه تاکید میکند:اصولگرا، اصلاحطلب و میانهرو همه سوار کشتی انقلاب هستیم واگر خدای نکرده با مشکلی روبرو شویم، آن کسی که دنبال این است که ما نباشیم، به این نگاه نمیکند که فرد در دولت بوده یا نبوده!
این سیاستمدار کهنهکار در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: آنهایی که میگویند اگر شاه بود همین پیشرفتهای کنونی را داشتیم؛ شاه را به خوبی نشناختهاند.
مشروح گفتگوی رضوی با باشگاه خبرنگاران جوان را در ادامه میخوانید.
رضوی: ما باید این را بپذیریم که اعتراض و انتقاد حق مردم است و هر اعتراض و انتقادی را به عنوان مخالفت با نظام تلقی نکنیم. امام (ره) فرمودند: اشکال بلکه تخطئه یک هدیه الهی است. این مردم به روش کار ما اشکال گرفتهاند. رهبری این بیان زیبا را فرمودند که ریشه اینها در تبعیض و فساد است؛ متأسفانه یک کمی خوی جهادی خدمت کردن، تواضع در برابر مردم و تکبر در مقابل متکبری که آمریکاست، را از دست دادهایم، ما حتما باید در برابر مردم متواضع باشیم، وقتی این تواضع را از دست دادیم، مردم حتما ناراحت شدهاند و از آن طرف هم وقتی یکسری مشکلات و تبعیض را میبینند و اینکه من یا فرد منصوب به بنده در رفاه کامل زندگی میکنم، ولی او در سختی بسر میبرد، حق فریاد زدن دارند، بنابراین به نظرم در مورد دیماه ۹۶ حتما باید رهنمودهای رهبری را دنبال کنیم، فساد و تبعیض را از بین ببریم و افراد لایق و خدمتگزار به مردم سرکار بیایند؛ یعنی کسانی که قدر مردم را بدانند و منت مردم را بکشند. البته به نظرم این روحیه در اکثریت وجود دارد و برخی افراد که تعدادشان هم بسیار کم است و مناسب حضور در بعضی از منصبها نیستند، سبب میشود جمعیت بزرگ خدمتگزار را هم بدنام کنند.
رضوی: برای پاسخ به این سوال مثالی میزنم، قبل از عید سه وزیر در دو روز استیضاح شدند، تعداد استیضاح کنندگان هم کم نبود، چرا که استیضاح کنندگان یک وزیر باید بیش از ۱۰ نماینده باشند و تعداد افرادی هم که آمدند علیه استیضاح شوندگان حرف زدند، کم نبودند. اما خب مجلس یک تصمیمی گرفت که سه وزیر را حفظ کند. شاید هم نظر استیضاح کنندگان این بود که آنان توان و لیاقت ادامه کار را ندارند، اما خرد جمعی مجلس یا بیان حرفهای استیضاح شوندگان سبب شد که آنها بمانند. به نظرم اینکه من تنها اعلام کنم که فلان مدیر یا وزیر ضعیف است و فرد دیگری هم اعلام کند این کفایت نمیکند و باید جایی یک خرد جمعی تصمیم بگیرد و مصداقش هم مجلس بود که اینگونه عمل کرد.
رضوی: وزرا را رئیس جمهور به مجلس معرفی میکند و تا مجلس رأی اعتماد ندهد فرد معرفی شده وزیر نمیشود، پس کسی که وزیر میشود با پیشنهاد رئیس جمهور و با رأی مجلس در این جایگاه قرار گرفته است. برای برکناری یک وزیر هم قانون دو راه را تعیین کرده، یکی شخص رئیس جمهور حق دارد وزیر را عزل کند و یکی هم مجلس است که با استیضاح میتواند وزیر را کنار بگذارد، شاید از منظر افراد در بیرون وزرایی که استیضاح شدند همین مسئله را داشتند، رئیس جمهور آنان را به خرد جمعی رجوع داد و گفت حالا که مجلس استیضاح کرده و جامعه در نقد اینها حرف میزند، مجلس که تبلور افکار عمومی جامعه است تصمیمگیری کند و دیدیم که مجلس نظر داد که وزرا بمانند.
رضوی: من سخنگوی دولت نیستم که از جانب دولت چیزی بگویم، اما به عنوان یک شهروند ایرانی به شما میگویم که حتما تغییر برای بهبود وضع مردم عالی است.
رضوی: تغییری که عرض میکنم در سطح وزرا نیست، بلکه کلی میگویم و ممکن است از وزرا تا بخشدار را شامل شود. به نظرم تغییر لازم و ضروری است. به عنوان یک شهروند ایرانی میگویم تغییر به شرطی که تبدیل به بهبود شود مناسب است، اما تغییر برای تغییر حتما به کشور و آن مجموعه ضرر وارد میکند. بعضیها تغییر را برای تغییر دنبال میکنند.
رضوی: معتقدم اگر سیاستهای اقتصادی مبتنی بر استفاده از داراییهای مردم یعنی سرمایههای انسانی، سرمایههای مالی و فیزیکی بود حتما وضع ما امروز خیلی بهتر میشد.
رضوی: تغییر در نگاه افراد یا تغییر در خود افراد؟ اگر یک فردی را بیاوریم که همان نگاه را داشته باشد چقدر سودمند است؟ زمانی که بنده نماینده نائین بودم کارگاههای عبابافی و دار قالی در منازل مردم در واقع کارگاههای اشتغال آنان بودند. ما آنجا از سرمایه مردم استفاده کردیم، افراد صاحبنظر، دارای تجربه، معتمدین و ثروتمندان را شناسایی کردیم، بعد به مردم گفتیم اگر پولهای کوچک شما روی هم جمع شود میتوانیم نائین کویر را صنعتی کنیم.
در سیاستهای بازسازی بعد از جنگ امام (ره) فرمودند: مردم به ویژه مستضعفان را وارد فعالیتهای اقتصادی کنید. ممکن است این سوال پیش بیاید که مردم مستضعف کجا و فعالیتهای اقتصادی کجا؟ امام با این حرفشان گره از مشکلات ما باز کردند. در جای دیگر این حرف فرمودند: همه افرادی که در جنگ به میدان آمدند، چه آن پیرزنی که تمام داراییاش یک تخم مرغ بود و چه آن خانوادهای که چند فرزندش را تقدیم کرد، همه در پیروزی جنگ موثر بودهاند؛ بنابراین در این شرایط کسی که تمام داراییاش فقط یک تخم مرغ است میتواند سرمایهای بزرگ بیافریند، یعنی قطره قطره جمع شود وانگهی دریا شود.
بنده از این نظریه در نائین استفاده و پروژهای تعریف کردم. شرکت توسعه و عمران نائین، میللنگ و میل بادامک خودرو میسازد که مورد تائید پژو فرانسه است. اگر ایران خودرو این قطعات را نیاز نداشته باشد، پژو فرانسه یکی از خریداران جدی است. از ۳۰ هزار نفر جمعیت مردم نائین حدود ۷۰۰۰ نفر سهامدار این شرکت هستند. امروز نزدیک ۳۰۰ شعبه مستقیم در آنجا ایجاد شده است. در روستای بستانک نائین ۹ قطعه موتور خودرو حاصل جمع شدن ریزپولهای مردم تولید میشوند. این روستا آب ندارد و در آن قطعات خودرو کیک و بیسکویت، شترمرغ و ... پرورش مییابد. همه اینها حاصل سرمایهگذاری مردم است، چون ما به مردم اطمینان دادیم اگر به میدان بیایند حمایت میشوند. معتقدم با جمع کردن ریزپولهای مردم کوه شغل و ثروت را میتوان ایجاد کرد و این در کوتاهترین زمان شدنی و ممکن است. با تکیه بر ظرفیتهای داخلی هفتاد درصد مشکلات حل میشود.
خودم به عنوان کسی که در این زمینه کار کردهام توسعه محلی را بر توسعه استانی مقدم میدانم. وقتی توسعه را از محل بزرگ شروع کنیم، به نتیجه مطلوب آن نمیرسیم و مثالش همین تهران، اصفهان، مشهد و شهرهای دیگر است، لذا توسعه را باید از محل کوچک شروع کرد.
رضوی: من اگر بودم به سرمایههای درونی توجه و اعتماد مردم را برای سرمایهگذاری جلب میکردم، در این زمینه هم حتما نیاز به حمایت مجلس و قوه قضائیه است، چون رهبری بارها فرمودهاند این کار انجام بشود. در باب سیاستهای اقتصاد مقاومتی رهبری جملهای دارند و میفرمایند قوای کشور بدون درنگ و با زمانبندی مشخص در کوتاهترین زمان ممکن برنامه حضور مردم و فعالان اقتصادی را در فعالیتهای اقصتادی فراهم کنند، یعنی باید سه قوه دست به دست هم دهند و اعتمادسازی کنند و به مردم اجازه ظهور و برگزار دهند. قوانین سخت و تکراری را حذف کنند. بنده در این مدت بیش از ۲۰۰ سفر استانی داشتم، متاسفانه باید بگویم که سیستم اداری ما متاسفانه با قوانین ۷۰ یا ۸۰ سال پیش کار میکند که باید مجلس و دستگاه اجرایی به فکر راهحلی باشند.
رضوی: بنده با آقای جهانگیری بیشتر از ۳۰ سال است که آشنایی دارم، او برادر دو شهید و فردی متعهد، کمحرف و پرکار است و در کار هم با کسی تعارفی ندارد. آقای جهانگیری ایمان و باور زیادی به حفظ، بقا و قدرت نظام دارد و با شناختی که از او دارم مطمئنم در هیچ شرایطی نسبت به مسئولیتهایش کوتاه نیامده، البته ممکن است در انتخاب اعضای دولت به دلایلی ورود نکرده باشد یا اینکه گزینه بهتری پیدا نکرده باشد. مثلا اگر دنبال شرایط مطلوبی بگردیم ممکن است آن شخص مناسب را پیدا نکنیم، اما فرد دیگری با نمره پایینتر پیدا شود. من بر این باورم که جهانگیری اگر فرد بهتری را از افراد موجود پیدا میکرد، قطعا به رئیس جمهور میگفت.
کسی که وزیر میشود باید دیدگاههای رئیس جمهور را قبول داشته باشد. از قبل از انقلاب هم با آقای روحانی آشنایی دارم. زمانی که در اصفهان دانشجو بودم به منبر میرفت و سخنرانی میکرد و مطمئنم با شناختی که از هردو دارم اگر آدم بهتر و توانمندتری در آن زمان میشناخت معرفی میکرد، یعنی این نبوده که جهانگیری گزینهای بشناسد و روحانی معرفی نکند.
جهانگیری واقعا در کارش اصلا کوتاه نمیآید. الان جلساتی که وی در مورد مسائل ارزی و اقتصاد مقاومتی برگزار میکند مربوط به تیم اقتصادی دولت است. اگر مشکلی داشت این جلسات را برگزار نمیکرد.
رضوی: به نظرم کمرنگتر نشده است، شرایطی که برای ایشان درست کردند سختتر شده است، البته نه توسط دولت، توسط عدهای که میخواهند بگویند در دولت چند دستگی ایجاد شده است. تا جایی که میدانم آقای جهانگیری و روحامی حامی هم هستند و یکدیگر را قبول دارند. حتی در جلسات روحانی خطاب میکند که هرچه جهانگیری میگوید همان را عمل کنید.
رضوی: نه میتوانم بگویم موافق نیستم و نه میتوانم بگویم موافقم، چون آقای نهاوندیان رئیس دفتر بوده و حتما باید در چینش نیروها نقش میداشته است، بنابراین این نقش را اگر به این عنوان بگیریم، میگویم حتما نقش داشته، اما اگر بخواهم بگویم آنان تصمیمگیرنده اول و آخر بودند میگویم نبودند.
رضوی: بنده عضو این حزب نیستم و در جلسات آنان هم شرکت نمیکنم.
رضوی: نمیدانم.
رضوی: اگر میدانستم میگفتم.
رضوی: باید فردی باشد که از کار خسته نشود، کار را بلد ودر برابر مردم متواضع و در برابر دشمنان مردم متکبر باشد، یعنی فردی انتخاب شود که به شرایط و اصولی که بیان میکند پایبند باشد، درد مردم را خوب بفهمد و جای جای ایران و ثروتهای آن را بشناسد.
رضوی: حتما
رضوی: شما میخواهید از من اسم بگیرید؟ (باخنده) اجازه بدهید بگویم من دهها جهانگیری میشناسم و یکی از آنها ایشان میتواند باشد.
رضوی: اجازه بدهید بگویم دهها جهانگیری را میشناسم و یکی از آنها ایشان میتواند باشد.
رضوی: در عالم هستی احتمال هرچیزی وجود دارد. اینکه فرمودید چه میزان معتقدم، به اعتقاد من این موضوع به حدود ۲ سال عملکرد دولت فعلی بستگی دارد، چرا نمیگویم ۳ سال، چون مردم تقریبا از یکسال قبل از انتخابات تصمیم خود را نسبت به مسائل میگیرند، البته این موضوع بستگی به ترکیب مجلس شورای اسلامی هم دارد.
رضوی: آقای ابطحی و امثال او دچار یک اشتباه استراتژیک هستند، اصولگرا، اصلاحطلب و میانهرو همه سوار کشتی انقلاب هستیم، اگر خدای نکرده با مشکلی روبرو شویم، آن کسی که دنبال این است که ما نباشیم، به این نگاه نمیکند که فرد در دولت بوده یا نبوده.
آقای موسوی گرمارودی که مشاور فرهنگی بنیصدر بود تعریف میکرد؛ بارها به آیتالله صدوقی گفتم میخواهم استعفا کنم آقای صدوقی هم به، امام منتقل میکند امام هم میگویند بمانند. آقای موسوی گرمارودی میگفت: یکبار به شهید صدوقی گفتم به امام بگویید آبروی من در حال رفتن است، اجازه بدهید بروم. امام فرموده بودند آبروی تو برود بهتر است تا انقلاب برود.
اگر امام و رهبری برایمان شرط است باید درس بگیریم. بالاتر از اینها مگر امام حسین (ع) نفرمودند: بین بقای حسین ابن علی و دین رسولالله قرار است کدام بماند؟ دین رسولالله. از امام حسین (ع) عزیزتر که نداریم حالا آقای جهانگیری یا بنده یا امثال ما آمدیم تا فدای انقلاب شویم. آقای جهانگیری دو برادرش را برای انقلاب داده است.
رضوی: بله، یا جهل نسبت به موضوع و یا خودخواهی است. ما تا زمانی که اجازه کار داریم باید کار کنیم، همیشه میگویم دو عمر دارم که هیچکدام دست خودم نیست، یکی عمر خدادادی است که نمیدانم تا کی نفس میکشم و دیگری هم عمر خدمتیام است. هر لحظه که مقام مافوقم بگوید که نباش باید کنار بروم.
با شناختی هم که از آقای جهانگیری دارم تا زمانی که آقای روحانی میخواهد او باشد، مطمئنا به حرف کسی گوش نمیدهد و میماند. البته حق قانونی آقای روحانی هم هست که بگوید فرد دیگری معاونم باشد، اگر این را هم بگوید آقای جهانگیری مقابله نمیکند، استقبال هم میکند، اما تا جایی که هردو را میشناسم این وضعیت پیش نمیآید.
رضوی: من عضو هیئت دولت نیستم، اما به عنوان کسی که گاهی میروم و با دولتیها کار دارم میبینم که به هیچوجه این وجود نداشته است که وزرا صف بکشند تا رئیس جمهور را ببینند، تا آنجایی که با خیلیهایشان صحبت کردم، ملاقاتهای هفتگی دارند، حالا اینکه آقای ناطق این حرف را زده یا نزده من در جریان نیستم.
رضوی: آقای ناطق ۸ سال رئیس من بوده و به ایشان ارادت دارم، فردی پرکار، خوشرو، بسیار عزیز و محترم است. بگویید در مقایسه با روحانی پرکارتر است، این ممکن است، اما اینکه روحانی کم کار است من نمیدانم، لااقل در سفرهای استانی به عنوان شخصی که از جانب وی به شهرستانها میروم میبینم حضور بسیار قویای دارد.
رضوی: سوال سختی است، اینها گزینههایی هستند که میان چهرههای سیاسی مطرح میشود، شاید از اینها بهتر هم پیدا شود (خنده).
رضوی: نمیگویم.
رضوی: من، چون نفر بهتری میشناسم هیچکدام را انتخاب نمیکنم.
رضوی: من اسم نمیبرم زحمت نکشید (باخنده)
رضوی: به عنوان یک نماینده سابق پاسخ میدهم، مجلس میتوانست عملکردی بهتر از این داشته باشد، مثلا اگر نماینده بودم دو روز پشت سر هم سه وزیر را استیضاح نمیکردم.
رضوی: نمیتواند جدا از هم باشد.
رضوی: هیئت رئیسه و روسای کمیسیونها نقش مهمی دارند و میتوانند خوراک مجلس را تهیه کنند. مستحضرید که دستورات مجلس پس از مصوبات کمیسیون است، بنابراین کمیسیونها میتوانند وضعیت بهتری داشته باشند. به عنوان فردی که سه دوره در مجلس بودم استیضاح سه وزیر را همزمان انجام نمیدادم و اگر از من بپرسید که ضعیفترین نقطه کار مجلس کجاست، میگویم همزمانی استیضاح سه وزیر.
رضوی: اصلا کدام فراکسیونها عملکردی دارند که او داشته باشد؟
رضوی: اصلاحطلب نبودند در یک لیست بودند.
رضوی: فراکسیونها میتوانند خیلی تأثیرگذار باشند، اما آن انتظاری که از فراکسیونهای مجلس میرود هیچکدام آن نقش را به خوبی بازی نکردند.
رضوی: از رابطه رئیس مجلس و دولت اطلاعی ندارم، اما معتقدم هیچگاه رابطه مجلس با دولت به رابطه زمان مرحوم هاشمی با مجلسهای چهارم و پنجم نرسیده، واقعا آن ارتباط را اوج ارتباط خوب مجلس و دولت میدانم.
رضوی: حرف از تخصص زدن در بستن لیستها برای انتخابات مجلس و شورای شهر بیمورد است. اگر هم یک لیست تخصصی بسته شود، بناست که مردم رای بدهند. کسانی که انتقاد میکنند لیست تخصصی بسته نشده، آیا خودشان هم تخصصی در شورا رفتند؟ خیر، ما نباید منفعت خودمان را با ملاکهای مردم داشته باشیم، به نظرم در انتخابات باید ترکیبات مختلفی را بگذاریم، امام میفرمودند: مردم مثل مدرس را انتخاب کنند، آیا شما فرد دیگری را سراغ دارید که امام فرموده باشند مثل او را انتخاب کنید؟ نداریم؛ چرا امام این را فرمودند؟ آن زمان مدرس در واقع در درون حاکمیت بود، مجلس زمان رضاخان از ارکان حکومت پهلوی بود، اما مدرس در این مجلس منافع مردم را فدای منافع حکومت نکرد، چون مردم را تشکیلدهنده مشروطه میدانست. ما باید به مردم شاخصهها و ضابطههایی را معرفی کنیم تا مردم رای بدهند. ممکن است کسی تخصص شهرسازی را نداشته باشد، اما وقتی عضو شورای شهر میشود، ۴ جا را که دید و با ۴ نفر که حرف زد یاد میگیرد، این را نمیتوانیم محدود کنیم که حتما از ۲۱ نفر شورا ۴ نفر لیسانس معماری داشته باشند، ۴ نفر جغرافیدان و ۴ نفر هم محیط زیست.
رضوی: موافق اینکه لیست را رشتهای ببندند نیستم. در مورد نماینده مجلس شورای شهر نباید تخصصی فکر کرد، باید به ویژگیهایش دقت کرد، یعنی فردی باشد مدیر و مدافع حق مردم.
رضوی: هیچگاه نمیتوانیم بگوییم که آن ۲۱ نفر یا ۳۰ نفر تهران یا ۵ نماینده اصفهان یا ۶ نماینده مشهد یا ۵ نماینده شیراز همه این دیدگاهها را دارند. باید قبول کنیم که رای مردم بوده. اگر به رای مردم تمکین میکنیم باید به شورا و مجلس هم احترام بگذاریم. امام چرا میفرمودند: مجلس در راس امور است؟ نه اینکه نماینده قدرت بگیرد و بگوید در راس امورم، امام از این زاویه میگفتند که مجلس در راس امور است، چون منتخب مردم است، برای اینکه مردم را در راس امور میدانست. عملکرد شورای شهر تا اینجا قابل نقد است، چون باید در انتخاب شهردار دقت میکردند و در تهران با این همه عظمت و مشکلات دوباره به فکر انتخاب شهردار دیگری نباشند و حدود ۱.۵ ماه وقت شورا را صرف این موضوع میکردند.
البته ممکن است در رفتن شهردار اول هم عواملی بوده که من مطلع نیستم. اما میتوانستند با تامل بیشتری و با توجه به سوابق در انتخاب دقت کنند.
رضوی: چون تازه سرکار آمده فقط برایش آرزی توفیق میکنم.
رضوی: من فقط در فروع دین تقلید میکنم و در هیچچیز دیگری تقلید نمیکنم. ببینید افرادی که چهره ملی شدند آیا از مادر ملی متولد شده بودند؟ من به شهردار تهران کاری ندارم و این را کلی عرض میکنم، ماها که چهره شدیم، آیا از اول چهره شدیم؟ زمانی که امام را گرفتند چندتا از علما گفتند ایشان مجتهد است تا از اعدام نجات پیدا کرد، اصلا آن زمان چند مجتهد داشتیم؟
رضوی: امام علی (ع) رسیدگی به محرومان و اجرای عدالت را سرلوحه کار خود قرار میدادند. امام خمینی (ره) نیز همواره سفارش موکد داشتند که باید قدر مردم را بدانیم، چرا که آنان، ولی نعمت ما هستند و در خدمتگزاری به قشر مستضعف و پابرهنه توجه ویژهای داشتند؛ به همین دلیل هم میفرمودند: یک موی کوخنشینان به ۱۰۰۰ موی کاخنشینان برتری دارد. پیامبر بزرگوار اسلام (ص) بر دو دست بوسه زدند، یک دست مبارک حضرت زهرا (س) و دیگری دست پینه بسته کارگران بود.
امام (ره) فرمودند: بوسه بر دست کارگر یعنی بوسه زدن بر آثار تولید و سازندگی و از این جهت هم به قشر مستضعف توجه ویژهای داشتند. قشر مستضعف تنبل، رفاهطلب و رفاهزده نیست، بلکه قشری است که کار میکند و جامعه را به ثروت میرساند. در راستای پیروی از رهنمودهای امام راحل و تأکیدات مقام معظم رهبری نسبت به رسیدگی به امور محرومین و مستضعفان، دولت رسیدگی به مستضعفان را از برنامههای اصلی خود قرار داد و از این رهگذر در دولت یازدهم و دوازدهم برنامه ریزی کردیم که بحث توسعه روستایی به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد. براساس آمار، روستانشینان علیرغم اینکه کار و تلاش فراوانی میکنند درآمد بسیار پایینتری نسبت به شهرنشینان دارند.
رضوی: در ابتدا از باشگاه خبرنگاران جوان تشکر میکنم که چشمهای تیز و گوشهای دقیقی در شنیدن دردهای مردم دارد. دولت یازدهم و دوازدهم کاری کرد که در طول تاریخ حکمرانی در ایران انجام نشده است. ما براساس سرشماری و نظرسنجی که انجام دادیم، مهمترین مشکل روستاییان را اقتصاد و اشتغال مناسب یافتیم. نزدیک به ۵۹ درصد روستاییان ما از درآمد کم و شغل مناسب نداشتن رنج میبرند، مشکل بعدی روستاییان تبعیض در ارائه خدماتی بود که بین روستانشینان و شهرنشینان انجام میشد.
روستاییان تنها حدود ۴۰ درصد درآمد خانوارهای شهری را دارند و حدود ۷۰ درصد از افراد تحت پوشش کمیته امام (ره) را روستاییان تشکیل میدهند، بخشی از آمارها هم نشان میدهند که نزدیک به ۶۰ درصد از حاشیهنشینان شهرها را روستاییان و عشایر تشکیل میدهند. در زمینه عدالتآموزشی نیز میان فرزندان روستایی و شهری تبعیض وجود دارد، کیفیت آموزش و تدریس در روستاها بسیار ضعیفتر از کیفیت آموزشی در شهرهاست.
رضوی: اگر نبودیم که ما راهکار پیدا نمیکردیم، بحث بعدی نداشتن سند ملکی برای روستاییان است. در شهرها کسی پیدا نمیشود که دارای ملک باشد، اما سند ملکی نداشته باشد، متأسفانه امروز نزدیک به ۷۰ درصد از روستاییان کشور فاقد سند ملکی هستند و متأسفانه حدود ۲۵ درصد از روستاییان ما فاقد سند مسکونی هستند؛ بنابراین روستاییان از ارزش افزودهای که سند ملکی نصیب افراد میکند، محروم هستند.
وجود تلفنهای همراه و شبکههای اینترنت هم برای روستاییان الزامی است، البته ممکن است این تصور اشتباه وجود داشته باشد که اینترنت به چه درد روستاییان میخورد؟ اینترنت اکنون برای روستاییان وسیلهای تجاری است، بازارهای مجازی برای روستاها کارایی فراوانی دارد و میتواند وسیله معرفی محصولات روستاییان به شهرنشینان وحتی خارج نشینان باشد که روستاییان متأسفانه از آن به خوبی برخوردار نیستند.
مسئله دیگری که روستاییان ما را رنج میداد، عدم تکریم و احترام لازم توسط دستگاههای اداری، اجرایی و قضایی است. لباس روستانشینان اتوکشیده نیست. ادبیات آنان راحت است و زمانی که با لباس خاکی وارد دستگاهی میشوند، آن احترامی که باید ببینند، نمیبینند. ما این مسائل را اولویتبندی کردیم.
رهبری فرمودند؛ روستا کانون تولید و ارزشآفرینی است و باید جمعیت روستاها تثبیت شود و مهاجرت معکوس صورت گیرد. ایشان ما را به این سه نکته مهم و بزرگ توجه دادند، یکی اینکه روستاها کانون اصلی تولید و ارزشآفرینی هستند. مثالی در این زمینه میزنم: ۹۳ درصد گندم کشور در روستاها تولید میشود. چند درصد آسیابهای گندم در روستاها قرار دارد؟ این نکتهای بود که رهبری به درستی به آن توجه کردند؛ بیش از ۹۵ درصد میوههای درختی که امروز شهرنشینان مصرف میکنند، در روستاها تولید میشود، اما چند درصد از صنایع تبدیلی میوه در روستاها قرار دارند؟ متأسفانه نسبت به این مسائل کمتوجهی شده بود و اینجا بود که رهبری نظرشان را معطوف کردند و فرمودند؛ روستا کانون تولید و ارزشآفرینی است.
رضوی: وظیفه دولت سیاستگذاری و تدبیر است، لذا سال ۹۵ آقای جهانگیری گزارشی به رهبری دادند و وضعیت را تشریح کردند و پیشنهاد داد تا اجازه بدهند از صندوق توسعه ملی ۱.۵ میلیارد دلار بدون سود و معادل ریالی برای روستاییان و عشایر پرداخت شود. از آن جلسه بنده نقل به معنا میکنم که رهبری فرموده بودند کار ارزندهای است که باید انجام شود و دولت به صورت لایحهای با فوریت آن را به مجلس بدهد. دولت در آذر ۹۵ این لایحه را با دوفوریت تقدیم مجلس کرد و مجلس دوفوریت را نپذیرفت و یک فوریت را پذیرفت که سرانجام در شهریور ۹۶ مجلس این را تصویب کرد.
بنا شد ۶۰۰۰ میلیارد تومان هم آورده بانکها باشد، بنابراین با ۶۰۰۰ میلیارد تومانی که مجلس مصوب کرد، مجموعا ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد، پس این اقدام دولت تاکنون سابقه نداشته که یک لایحه دوفوریتی خواست روستاییان و عشایر تصویب شود، اگر کل تاریخ حکمرانی در ایران را مطالعه کنید چنین موردی وجود نداشته است.
رضوی: آنها حتما شاه را نشناختهاند، باید ببینیم که زمان شاه تا چه حد به سوادآموزی در روستاها توجه میشد، از این نکته که عامل توسعه روستا سواد و امکانات اولیه است، نمیتوان غافل شد. در آن زمان حدود ۱۲۰ هزار روستا و آبادی داشتیم، امروز ۶۳ هزار عدد است. باید ببینیم که در آن ۱۲۰ هزار روستا در حدفاصل سالهای ۴۰ تا ۵۰ چند مدرسه وجود داشته است و در چند مدرسه دبیرستان و دبستان داشتهایم؟ ما نمیتوانیم توسعه را از علم جدا کنیم. در آن سالها نرخ سواد روستاها زیر ۱۰ درصد است، اما امروز نرخ سواد در روستاها بالای ۸۰ درصد است.
جهش سواد را در ۱۰ سال اول انقلاب ببینید. قبل از پیروزی انقلاب موارد انگشتشمار و نادری داشتیم که خانوادههای روستایی تحصیلکرده دانشگاه داشته باشند، اما امروز براساس آمار مرکز آمار در هر ۹ خانوار روستایی ۲ تحصیلکرده دانشگاهی داریم. مثالهای فراوانی در این زمینه وجود دارد، مثل شما به آمار برقرسانی، آبرسانی، ایجاد خانههای بهداشت، ساختن راهها، آب شرب لولهکشی و ... توجه کنید. آن زمان تفاوتها را متوجه خواهید شد. اگر کسی بخواهد مقایسه کند حتما به جمهوری اسلامی ظلم کرده است. این را به عنوان کسی نمیگویم که در این جایگاه قرار دارم، بلکه خودم بچه روستایی در خمین هستم، روستای ما تا خمین ۲۴ کیلومتر فاصله دارد. در آن زمان که ششم ابتدایی بودم، باید برای امتحان به خمین میآمدیم، یعنی سال ۴۷ روستای ما که نزدیک ۳۰۰ خانوار جمعیت داشت، فقط مدرسه ابتدایی در آن وجود داشت.
به یاد دارم سال ۴۴ یک خانمی در زمستان میخواست زایمان کند، جادهای وجود نداشت تا ماشین بتواند برود. مردم ده خودشان جاده را پارو کردند تا پزشک بتواند از خمین برای زایمان بیاید، همان سال چهلمین سال حکومت پهلوی بود. البته ذکر این نکته را ضروری میدانم که وظایف مان را نتوانستیم در حد شأن، مقام و منزلت مردم انجام بدهیم و در این زمینه از مردم هم عذرخواهی میکنم.
رضوی: سال ۵۷ که انقلاب پیروز شد، در کردستان جنگ داخلی ایجاد شد، یعنی جنگ ما با ضدانقلاب از سال ۵۷ شروع شد و تا ۶۷ که قطعنامه را پذیرفتیم، ادامه داشت. به عبارتی نظام یک دهه به دنبال تثبیت خود بوده است و از سال یازدهم به خدمترسانی مشغول شده، ضمن اینکه در آن ۱۰ سال هم جهاد سازندگی، آموزش و پرورش در روستاها خدمات ارزندهای داشتهاند، از این جهت عرض میکنم که نتوانستیم خدمتی که در حق، شأن و منزلت مردم است انجام دهیم، اما باید حتما و حتما جبران کنیم، چون این مردم بسیار بزرگوارند و اگر نبودند انقلاب هم حفظ نمیشد.
رضوی: در ابتدا باید ببینیم که خریدار کالا به چه فاکتورهایی توجه دارد. حتما کیفیت، خدمت، تداوم خدمات پس از فروش و ... مورد توجه خریداران کالا خواهد بود. ما برای افزایش کیفیت کالاها بحث آموزش را برای روستاییان و عشایر در نظر گرفتهایم تا بتوانند محصولات باکیفیتی به بازار عرضه کنند. قبول داریم روستاها فقط کشاورزی و محصولات آن نیست، روستا تنوعی از محصولات و یک واحد تولیدی است که تولیدات آن متنوعاند. تولیدات روستاها شامل مواد خام، مواد فرآوری شده و مواد تبدیل شده است.
در بحث صنایع دستی، صنایع تبدیلی مواد معدنی، صنایع تبدیلی مواد کشاورزی و ... آموزشگاههای دستگاهها را فعال کردهایم. در کنار این مسئله رهبری در باب اقتصاد مقاومتی ۵ اصل را بیان کردند که یکی از آنها درونزایی و برونگرایی است، برونگرایی یعنی محصولات آنقدر کیفیت داشته باشند و از نظر قیمت مطلوب باشند که توان رقابت را نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور هم داشته باشند. در این زمینه بحث استارتآپها را فعال کردیم. همچنین تلاش داریم تا بتوانیم محصولات روستایی را مستقیم و با حذف واسطهها بخریم و در مجموعههایی بستهبندی کنیم و آنها را با ایجاد شبکههایی به بازار مصرف متصل کنیم تا قیمت خرید از روستایی افزایش و قیمت فروش را کاهش دهیم. ما بررسیهایی را انجام دادیم و مشخص شد که یک بار روستایی تا به میدان ترهبار تهران برسد، ۷ واسطه از او حقالزحمه میگیرند، ما میخواهیم این ۷ واسطه را به یک یا دو واسطه برسانیم.
رضوی: براساس آمار مرکز آمار نرخ بیکاری در روستاها کمتر از شهرهاست. این نرخ واقعی نیست، چرا که از روستاها به شهرها مهاجرت داریم و از طرفی هم میتوانیم بگوییم که ۶۰ درصد حاشیهنشینان در تهران روستاییان و عشایر هستند، به همین دلیل بحث بیکاری در روستاها مورد توجه ویژه دولت قرار گرفت. براساس برنامه ششم توسعه موظفیم سالانه ۳۸۴ هزار شغل پایدار روستایی و عشایری ایجاد کنیم و در این زمینه باید از آقای سعیدیکیا دوست و یار روستاییان تشکر کنم. در سال ۹۶ با ما همکاری کردند و ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال روستایی اختصاص دادند.
در استان سیستان و بلوچستان در شهرهای مرزی خاش و میرجاوه ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان وام بدون کارمزد برای روستاهای مرزنشین پرداخت شد و چنین چیزی سابقه نداشته است، این یکی از کارهاست که باید در رسانهها مطرح شود، در استان خراسان جنوبی و شهرستانهای نهبندان و سربیشه ما حدود ۹ میلیارد تومان وام بدون کارمزد به روستاییان دادیم، در یکی از روستاها ۲۰۰ خانم شرکتی تشکیل دادند و نزدیک به ۳ میلیارد تومان وام بدون کارمزد دریافت کردند.
آنهایی که دولت ما را با قبل از انقلاب مقایسه میکنند نسبت به خدمات انجام شده توسط جمهوری اسلامی ناآگاهند. کجا آن زمان به روستاها چنین توجهی میشد؟ سال گذشته حدود ۲۹۰ هزار شغل ایجاد کردیم، در روستاها پروژه ارتقاء تولید ملی و اشتغال در مناطق روستایی و عشایرنشین را داریم که در نتیجه آن چیزی نزدیک ۱۸۰ هزار شغل ایجاد شد و در سال ۹۵ هم، ۱۵۹ هزار شغل ایجاد کردیم، اینها فقط حاصل کار ما نبوده، بلکه همه دستگاههای نظام اعم از کمیته امداد، بسیج، بهزیستی، جهاد کشاورزی و ... نقش داشتند. بانک سینا با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ۳۴۰ میلیارد تومان وام با کارمزد ۸ درصد برای روستاییان در نظر گرفتند و برای امسال نیز بانک سینا ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار را برای هر استان در نظر گرفته است، امیدواریم امسال بتوانیم ۳۸۰ هزار شغل ایجاد کنیم و دینمان را به این مردم ادا کنیم.
انتهای پیام/
آقا به داد مردم برسید!