به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛حوزه ادبیات کشور در هفته ای که گذشت، شاهد رویدادهایی بود که در ادامه به آن می پردازیم.
نمایشگاه کتاب سئول از تاریخ ۲۰ تا ۲۴ ژوئن (۳۰ خرداد تا ۳ تیر) در مرکز نمایشگاهی «کوئکس» و با حمایت وزارت فرهنگ، ورزش و توریسم کرهجنوبی برگزار میشود.
موضوع مورد تاکید این دوره از نمایشگاه «تعریف جدید» عنوان شده و جمهوری چک هم کشور مهمان ویژه این دوره است. دانشآموزان ۳ هزار و بزرگسالان ۵ هزار «وون» برای ورود و بازدید از نمایشگاه پرداخت میکنند.
آخرین دوره این نمایشگاه با حضور ۱۷ کشور و ۳۵۶ شرکت کننده برگزار شد که در آن ۱۷۰۰ نشست و برنامه فرهنگی انجام گرفت و ۲۰۲ هزار و ۲۹۷ بازدیدکننده داشت.
جدیدترین اثر طاهره ایبد با عنوان «عجیب و عجیبهای ته دریا» به معرفی خلیج فارس برای مخاطبان گروه سنی «ج» (10 تا 12 سال) میپردازد.
کودک این داستان به آبهای خلیج فارس سفر و با موجودات این دریا ملاقات میکند.
مخاطبان این کتاب در کنار مطالعه داستان با عکسهای مستند و مطالب علمی روبرو و با شگفتیهای خلیج فارس آشنا میشوند.
هر بخش از این کتاب هم عنوان و روایتی دارد و ایبد اثر خود را در قالب خاطرههای قهرمان کتاب نقل کرده است.
بر این اساس تصویرگری کتاب «عجیب و عجیبهای ته دریا» را یاسمن ثروتیان بر عهده داشته است. کتابسازی این اثر به مخاطب فرصت کندوکاو در معانی و کشف وجوه علمی اثر تالیفی را میدهد.
نخستین فروشگاه انتشارات مدرسه با هدف مراجعه مستقیم به مشتریان، معرفی و فروش تولیدات این مؤسسه رسماً آغاز به کار کرده است.
این فروشگاه نام «بوفه فروشگاه خواندنیهای خوشمزه» را بر خود دارد. فروشگاه «بوفه» بیش از این به شکل محدود و آزمایشی فعالیتهایی داشته امّا به تازگی فعّالیت جدی و رسمی خود را آغاز کرده است.
این فروشگاه روی یک دستگاه وانت طراحی شده و در حال حاضر گنجایش به نمایش گذاردن 140 عنوان کتاب در قطعهای رحلی و وزیری را داراست.
قفسه، میز، سایبان و مخزن کتاب از جمله امکانات این فروشگاه است و طراحی فضای بیرونی آن به گونهای است که توجه مخاطبان کودک و نوجوان را به خود جلب کند.
«مثل شیشه مثل سفال» اثر نرگس فرجاد از سوی كتاب نيستان منتشر شد.
انعکاس باورها و اعتقادات دینی در ادبیات و رمان، همواره یکی از چالشهای ادبیات داستانی مدرن بوده است. به عبارت دیگر چگونگی حلول این باورها در متن داستان و توجه به این موضوع که داستان و رمان بر پایه خیال نوشته میشود و دین ریشه در باور و ذات انسانی دارد، همواره محل بحث در میان نویسندگان و منتقدان بوده و گاه منجر به نزاع و یا خلق داستانهایی نیز شده است که یا ادبیات و یا دین در آنها به زوال رفته است.
ادبیات داستانی در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران توانست پیوندی خوب و عمیق با باورهای دینی که ریشه در بطن جامعه ایرانی داشت، برقرار کند و از این منظر جدای از بازنویسی داستانها و روایتهای جاری شده در بطن دین به صورت بیواسطه، به نگارش و انتشار داستانهایی نیز موفق شود که اندیشه، باور و تفکر دینی را در درون خود جستجو کرده و برای مخاطبانش کلامی از این جنس را به ارمغان میآورد.
انتهای پیام/