کارشناس مسئول بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: ۱۸ هزار نوزاد سال گذشته در ۳ الی ۵ روز اول تولد در استان مورد آزمایش غربالگری کم کاری تیروئید قرار گرفتند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ فیض الله برزگر کارشناس مسئول بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: از این تعداد ۳۴ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید شناسایی شدند که با تشخیص و درمان به موقع از عقب ماندگی ذهنی که مهم‌ترین عارضه این کم کاری است نجات یافتند.

برزگر با بیان اینکه کوتاهی قد، عقب ماندگی ذهنی و در موارد بسیار خفیف نیز عقب ماندگی چشمگیر درسی از مهم‌ترین عوارض درمان نشدن کم کاری تیروئید مادرزادی است، افزود: این بیماری به علت کاهش ترشحات غده تیروئید یا همان عضو پروانه‌ای شکل واقع در جلوی گلو روی می‌دهد و می‌تواند با ایجاد عقب ماندگی ذهنی، کودکان را راهی مراکز بهزیستی و توانبخشی کند.

وی با اشاره به طول درمان کم کاری تیروئید در نوزادان گفت: درمان این بیماری از بدو تولد تا سه سالگی به طور مرتب انجام می‌شود تا زمانی که درمان کامل شود و تاکنون همه درمان‌ها با موفقیت انجام شده است.

انتهای پیام/ط


شناسایی ۳۴ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید

برچسب ها: علوم پزشکی ، تیروئید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.