در این مراسم زنگنه با تاکید بر نقش این همایش ها در پیشبرد اهداف دانشگاهها و مراکز آموزشی کشور اظهار کرد: خروجی این همایش باید در برنامهریزیهای جدید دانشگاههای کشور لحاظ شود و از علوم تجربی به صورت زیربنایی در ساختار جامعه بهرهمند شویم.
وی ادامه داد: باید علوم به صورت کاربردی در مدارس و دانشگاههای کشور تدریس شوند تا نقش کارگشای آنها مشخص باشد.
زنگنهمعاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای تصریح کرد: باید روند آزمایشگاهی و ماکتسازیها باید به گونهای باشد که دانش آموز و دانشجو درک درستی از مفاهیم علمی پیدا کند و خلاقیت در وی ایجاد شود اما اکنون میبینیم برخی از محصلان به اجبار دروسی مانند ریاضی و فیزیک را میگذرانند در حالی که باید آموزشها به شکلی کاربردی تدوین شود.
وی افزود: دانشگاهها باید برنامههای مدونی داشته باشند تا در برنامهریزی ها نگاه علمی و کاربردی حاکم شود.
وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفهای رویکردی مهارتگرا دارد، اظهار کرد: در این دانشگاهها باید علوم کاربردی را در قالب مهارتها تدوین کنیم و با توجه به اینکه اکنون بازنگری دروس و سرفصلها در دانشگاههای کشور مورد توجه قرار گرفته است باید نگاه مبتنی بر علم و فناوری به سرفصلهای دانشگاهی داشته باشیم تا در روند تولید علم هدفمند حرکت کنیم.
بصیره دبیر این همایش درباره اهداف و پیشینه این مراسم اظهار کرد: اولین همایش را در سال 90 و به همت اتحادیه انجمن علمی آموزشی معلمان فیزیک برای بازتاب تاریخ علمی در کتاب و کلاس درس برگزار کردیم، در این همایش یک روزه نقش دانشمندان ایرانی اسلامی در پیشبرد علوم تجربی مورد توجه قرار میگیرد دانشمندانی که کارهای بدیع علمی داشتهاند.
وی با اشاره به تداوم این همایش طی 6 سال گذشته در استانهای مختلف کشور گفت: امسال این همایش به همت دانشگاه فنی و حرفهای برگزار میشود و هدف از برگزاری چنین برنامهای دور کردن جوانان از خود باختگی علم غرب است.
دبیر همایش اظهار کرد: در این برنامه سعی میکنیم تا با طرح پیشرفتهای انجام شده توسط دانشمندان ایرانی اسلامی روال دستیابی به علوم را به جوانان نشان دهیم چرا که علم قومیت و ملیت نمیشناسد.
بصیره با بیان اینکه در این همایش روند پیشبرد علوم تجربی به خوبی نشان داده میشود، گفت: باید برنامهریزیها به گونهای باشد که در نظام آموزشی، معلمان به سمت آموزش علوم تجربه به گونهای فعال حرکت کنند و به روحیه پرسشگری خود دانشآموزان را به سمت یادگیری هرچه بیشتر هدایت کنند.
انتهای پیام/