رئیس دادگستری شهرستان جیرفت گفت: از ۳ هزارو ۷۳۹ پرونده ورودی به شورای حل اختلاف این شهرستان در یک سال گذشته ،یک هزارو ۲۴۸ پرونده به صلح و سازش منتهی شده است.

افزایش صلح و سازش در پرونده های شورای حل اختلاف جیرفتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،احمد علی انجم روز رئیس دادگستری شهرستان جیرفت ضمن تبریک هفته قوه قضاییه امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران گفت:طی یک سال اخیر ،از یک تیر ۹۶ تا ۱تیر ۹۷ تعداد ۱۳ هزار و ۳۴۷ فقره پرونده در دادگستری مورد رسیدگی قرار گرفته و در دست بررسی است که در حوزه حقوقی و کیفری ۱۳ هزارو ۱۲۴ پرونده از سیستم خارج شده است که در مورد این پرونده ها رای صادره شده و یا در مورد پرونده اظهار نظر شده است.

وی افزود: همچنین از ۲۳ هزارو ۵۷۸ فقره پرونده ورودی به دادسرا ۲ هزارو ۴۱۸ فقره پرونده از سیستم خارج شده است. و همکاران قضایی نهایت تلاش خود را در خدمت رسانی به مردم انجام می دهند.

انجم روز تصریح کرد : مهمترین موضوعی که می تواند به مردم کمک کند راه اندازی سیستم ثنا بوده که حدود ۸۰ درصد پرونده های حوزه دادسرا از طریق این سامانه مورد بررسی قرار گرفته و در حوزه دادگستری باتوجه به اینکه از سال های قبل در حال بررسی هستند ۵۲ درصد از پرونده در سامانه ثنا ثبت و مورد بررسی قرار گرفته اند.

وی از مراجعه کنندگان خواست برای ارائه دعوی خود حتما از طریق سامانه ثنا اقدام کنند تا از آمد و رفت های مردم به دادگاه جلوگیری شود و ابلاغ ها به صورت پیامک به طرفین ارسال خواهد شد.

انجم روز از اصحاب رسانه خواست در جهت فرهنگ سازی تمام مسائل جامعه تلاش خود را بیشتر کنند تا از طریق اطلاع رسانی های مفید و موثر در نشریات و مجلات و خبرگزاری ها مردم از مسائل مورد نیاز آگاهی کافی داشته باشند و این آگاه سازی ها باعث کاهش آسیب های اجتماعی خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه طی یک سال گذشته ایراد ضرب و جرح به تعداد ۲ هزارو ۹۴۱ پرونده بیشترین آمار را در پرونده‌های دادگاه داشته و ایراد صدمه غیر عمدی ناشی از تصادفات که ناشی از فرهنگ رانندگی است ،۲ هزارو ۵۵۴ فقره و در حوزه حمل مواد مخدر ۲ هزارو ۳۳۷ پرونده و همچنین در حوزه اختلافات و حقوقی بیشترین آمار مربوط اختلافات خانوادگی است.

رئیس دادگستری جیرفت گفت: متاسفانه بالاترین آمار بحث طلاق است که در سال گذشته ۶۰۸ مورد در خواست طلاق و
۴۷۸ مورد نفقه، ۴۱۳ مورد مطالبه مهریه و ۳۱۵ مورد طلاق توافقی در شهرستان جیرفت داشتیم.

وی افزود:در بحث زمین و رفع تصرفات راه و شهرسازی و منابع طبیعی ۳۱۰ هکتار در حوزه شهری ۷۲۳هکتار در حوزه روستایی منابع طبیعی و انفال عمومی رفع تصرف شده و در حال حاضر اراضی ملی کنترل شده است مگر در برخی از فصول سال در حوزه روستایی شاهد تصرف اراضی کشاورزی هستیم.

رئیس دادگستری شهرستان جیرفت تصریح کرد: از ۳ هزارو ۷۳۹ پرونده ورودی به شورای حل اختلاف ۳ هزارو ۴۲۵ پرونده مخدوم، یک هزارو ۲۴۸ پرونده به صلح و سازش منتهی شده یعنی ۴۲ درصد صلح و سازش داشتیم .

انجم روز از همه مسئولان ادارات و رسانه‌ها و همه افرادی که دست به قلم دارند به جهت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی تشکر و قدردانی کرد.

همچنین حسین سلامی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک هفته قوه قضائیه گفت: این گرامی داشت را باید به همه عدالت خواهان تبریک گفت که تعدادی از عدالت‌خواهان خبرنگاران و اصحاب رسانه هستند.

وی افزود: تغییر رویکرد دستگاه قضایی از حالت سنتی به الکترونیک کمک بسیار زیادی به دستگاه قضایی و مردم شده و این رویکرد
برای خود مردم هم بهتراست و باعث می شود که مردم به صورت غیر حضوری از روند رسیدگی به پرونده قضایی خود مطلع شوند وقت دادرسی آنها به صورت پیامک به طرفین ابلاغ می شود.

وی تصریح کرد:از سه یا چهار هزار پرونده ای که به شورای حل اختلاف ارسال می شود ۵۰ درصد از این آمار به صلح و سازش می انجامد نگاه ما در دستگاه قضایی استفاده از افرادی می توانند دستگاه قضا را در صلح و سازش طرفین کمک کنند.

سلامی افزود:تصمیم داریم دفاتر میانجی گری را در شهرستان جیرفت راه اندازی کنیم از روحانیون و افرادی که می توانند دستگاه قضا را در این امر یاری کنند استفاده کنیم.

وی با اشاره به کاهش آمار و ارقام در حوزه های مختلف قضایی در جیرفت در سال ۹۶ گفت:بحث امنیت شهرستان جیرفت اگر چه نسبت به سال های گذشته بهتر شده اما درسال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ مورد رضایت دستگاه قضا نیست. همچنین در سال گذشته شاهد کاهش ۶ درصدی وقوع قتل ،کاهش ۲۲ درصدی آدم ربایی ،کاهش ۷۱ درصدی تجاوز به عنف ،کاهش ۲۹ درصدی سرقت و کاهش ۴۴ درصدی سرقت به عنف را شاهد بودیم.که این کاهش آمار با همکاری نیروی انتظامی و سپاه صورت گرفته تا وضعیت مطلوبی را نسبت به گذشته داشته باشیم.

وی افزود:با همکاری اساتید دانشگاه در حال بررسی علل خشونت هستیم و راهکارها را پس از بررسی اطلاع رسانی و به اطلاع عموم می کنیم.

سلامی در خصوص رسیدگی به پرونده شهادت شهید فردین سنجری به دست قاچاقچیان مواد مخدر در جیرفت گفت: ۶ نفر از مجرمان دستگیر شدند و ۳ نفر از آنها متواری هستند که با تلاش همکاران انتظامی و اطلاعات و سپاه دستگیر خواهند شد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار