به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سیاوش رضوانی مدیرکل بندر امیرآباد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بندر امیرآباد بزرگترین بندر حاشیهای دریای خزر به شمار میرود، اظهار کرد: این بندر دارای 15 پست اسکله فعال و 1060 هکتار وسعت است.
وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 98 درصدی اسکله رورو ریلی بندر امیرآباد، گفت: امیدواریم این اسکله تا پایان امسال به بهرهبرداری برسد.
رضوانی درباره مزیتهای اسکله روروی ریلی تصریح کرد: از طریق این اسکله قطار به صورت مستقیم وارد کشتی شده و محمولهها با کمترین هزینه و به صورت مستقیم تخلیه و بارگیری میشوند.
مدیرکل بندر امیرآباد یادآور شد: تنها بندر امیرآباد و دو کشور روسیه و قزاقستان اسکله رورو ریلی را دارا هستند و به دلیل آنکه تعداد کشتیهایی که میتوانند از این اسکله استفاده کنند محدود است بنابراین تنها بنادر خاص به این اسکله رورو ریلی مجهز هستند.
وی افزود: میزان سرمایهگذاری صورت گرفته از سوی دولت در این اسکله 670 میلیارد تومان و از سوی بخش خصوصی هزار و 250 میلیارد تومان بوده است.
رضوانی اظهار کرد: بندر امیرآباد ظرفیت تخلیه و بارگیری 260 هزار تن سیلو را دارد و هم اکنون 70 درصد از عملیات تخلیه و بارگیری غلات در این بندر انجام میشود.
مدیرکل بندر امیرآباد با بیان اینکه 67 درصد از صادرات بنادر شمالی کشور از سوی بندر امیرآباد انجام میشود، اظهار کرد: وسعت بندر امیرآباد یکهزار و 60 هکتار است که توانسته یکی از بزرگترین بنادر شمالی کشور به شمار آید.
وی گفت: به دلیل همجواری با جزیره میانکاله و آشوراده تمامی مساحت بندر زونبندی شده و برای حفظ محیط زیست نیز زون گردشگری مخصوصی ساخته شده است.
مدیرکل بندر امیرآباد با بیان اینکه هم اکنون دو کارخانه فعال از جمله گچ صادراتی توسط سرمایه گذار ترکیه ای و کارخانه تولید کاغذ در این بندر مشغول هستند افزود: ما تنها بندر در کشور هستیم که توانسته ارزش افزوده ایجاد کند.
رضوانی تصریح کرد: طول ریل داخلی بندر ۲۵ کیلومتر و به راه آهن سراسری متصل است وهم چنان این مسیر در حال افزایش است.
وی به همایش بینالمللی توسعه صادرات از مسیر دریای خزر اشاره کرد و گفت: در این همایش تمام ارگانهای دریایی شرکت خواهند کرد و مشوقهایی برای سرمایهگذاری در بنادر را ارائه خواهند کرد.
رضوانی افزود: این همایش 20 تیر ماه با حضور وزیر راه و شهرسازی و مسئولان گمرک، ادارات کل صنایع و معادن در بندر امیرآباد برگزار خواهد شد.
مدیرکل بندر امیرآباد با اشاره به اینکه بزرگترین مزیت بندر امیر آباد اتصال آن به شبکه ریلی است، گفت: آبخور این بندر بین 6.5 تا 7.5 متر است و کشتیهایی با ظرفیت 7 هزار و 500 تنی میتوانند در این اسکله پهلو بگیرند.
وی یادآور شد: بندر امیرآباد سال 75 احداث و در سال 82 به بهرهبرداری رسید که فاز دوم این بندر سال گذشته با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.
رضوانی تأکید کرد: هم اکنون ظرفیت اسمی این بندر 7.5 میلیون تن است که توانستهایم تا 4.5 میلیون تن از آن را استفاده کنیم.
مدیرکل بندر امیرآباد تأکید کرد: تمامی قراردادهای منعقد شده در این بندر به صورت BOT است و سیلوهایی که در این بندر وجود دارد 15 ساله است که از طریق BOT سرمایهگذاری میشود.
وی با بیان اینکه سال گذشته 3 میلیون 800 هزار تن بار در این بندر تخلیه و بارگیری شده است، گفت: سعی خواهیم کرد در سال جاری میزان تخلیه و بارگیری را از طریق کاهش تعرفهها افزایش دهیم.
رضوانی با اشاره به اینکه در دولتهای قبل سوآپ نفتی متوقف شد، گفت: در دولت دوازدهم تلاش کردیم سوآپ نفتی را آغاز کنیم و از طریق آن به کشورهای عراق و افغانستان نفت صادر کنیم.
مدیرکل بندر امیرآبادبا بیان اینکه سوآپ نفتی ما از تاریخ 96/5/12 آغاز شده است، گفت: در سال 96، 65 فروند کشتی توانستهاند 405 هزار تن نفت خام را تخلیه و بارگیری و در سال 97، 10 فروند کشتی توانستهاند 65 هزار تن نفت خام را تخلیه و بارگیری کنند.
رضوانی در پایان گفت: سوآپ نفتی معمولا از کشور ترکمنستان وارد و به کشورهای عراق، افغانستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس ارسال میشود.
انتهای پیام/
افتتاح اسکله رورو بندر امیرآباد در شهریور امسال