مدیر حوزه های علمیه کشور گفت:خطوط اصلی حدود 500 عنوان برنامه در دور جدید مدیریت حوزه علمیه در قالب برنامه پنج ساله ترسیم می شود.

حدود 500 عنوان برنامه در دور جدید مدیریت حوزه علمیه ترسیم شده استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛آیت الله  اعرافی،مدیر حوزه های علمیه کشور در نشست صمیمی با مسئول و کارکنان مرکز فناوری و اطلاعات حوزه های علمیه که در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، اظهار کرد: این جلسات به صورت سلسله وار با هر بخشی از مرکز مدیریت برگزار می شود و هدف از آن تقدیر و تشکر ازمجموعه ها است و نیز مروری اجمالی به اقدامات و فعالیت های انجام شده و دور نمای اجمالی از آینده حرکت های مجموعه امی باشد.

وی افزود: این جلسات می تواند در تقویت روح سازمانی و همبستگی مؤثر باشد و تصویر جامع تری از افق های پیش رو را ترسیم کند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه در مسیر حرکت شما کاستی هایی وجود دارد، افزود: مدیریت حوزه وارد عرصه های بزرگی شده است و در تدوین اسناد بالا دستی در سال 96 از این اسناد عبور کرده است.

وی ادامه داد: این حجم کار واقعابالا است درعین اینکه بودجه های جاری ما نصف شده و بودجه عمرانی ما کلا قطع شده است درحالی که حداقل 500 عنوان برنامه در دور جدید مدیریت داریم که در قالب برنامه 5 ساله، خطوط اصلی آن ترسیم خواهد شد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه باید در تحقق اهداف بلند و آرمان های بزرگ تلاش کنیم، گفت: همه ما باید در نهاد حوزه به ارزش های اخلاقی و معنوی سازمانی توجه کنیم، چون در اندیشه اسلامی نظام اخلاقی و معرفتی وجود دارد که در سازمان ها به ویژه حوزه باید تجلی پیدا کند.

وی عنوان کرد: ما آن نگاه اخلاقی سازمانی به ویژه با آن رویکرد حوزوی را باید در زوایا و ابعاد کار متجلی کنیم که مهمترین مورد این است که کار در حوزه را شغل ندانیم و کارمان را در برابر مزدی ناچیز ارزیابی نکنیم که این رویکرد اگر ایجاد شود از لحاظ کمی متفاوت می شود و از نظر باطن نیز تغییر پیدا می کند.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: کسی که در یک نهاد معنوی و اخلاقی حوزوی فعالیت و کار انجام می دهد، نباید آن را غیر خالص و در برابر مزد انجام دهد در حالی که رویکرد ما باید خالص و معنوی باشد و این نگاه اگر در بین ما تقویت شود با همه زوایای کار و ابعاد مختلف فعالیت ما اثر گذار تر می شود.

وی با اشاره به این که روح کار سازمانی باید در فضای حوزه باشد، افزود: این نیاز به آگاهی، بصیرت، معرفت دارد و انسان هوشمند عمر خود را با ارزش های مادی معامله و تبادل نمی کند.

آیت الله اعرافی مطرح کرد: دوره جدید مدیریت نزدیک آستانه دو سالگی خود است و نمی خواهیم روی آن چه انجام شده، مانور و گزارش دهیم؛ اما علی رغم نصف شدن بودجه ها و عدم افزایش نیرو قدم های بزرگی در بخش های مختلف برداشته شده است.

وی با بیان اینکه امروز حرکت مدیریت حوزه بر پایه همه تجارب پیشین بر اساس یک نظریه است، ابراز داشت: یک منظومه فکری بر حرکت حوزه حاکم است و با نگاه نظری و منظومه ای و نظام مند کار در حال پیش رفتن است به عنوان مثال برای اولین بار است حوزه می تواند بگوید از طراحی نظام های جامع و اسناد کلان بالا دستی عبور کردیم که این نگاه منظومه ای و کلان است.

مدیر حوزه های علمیه گفت: همه باید امیدوار باشیم و به رغم همه گرفتاری ها و تنگناها، این مجموعه با قدرت در حال حرکت است و قله های بلندی را فتح خواهد نمود.

وی توضیح داد: نکته ای که در منشور و اسناد آمده است ضرورت توجه همه به تحقق آن هدف بلند باز آفرینی و باز سازی نظامات حوزه ای و معارف و گنجینه های حوزوی در فضای مجازی است؛ حوزه ذخایر بزرگی دارد که باید در فضای رسانه و مجازی و در قالب های نرم افزاری تجلی پیدا کند.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: نکته بعدی این است که شما در همه برنامه های گذشته و جدید سهیم دارید و باید پشتیبان باشید و نقش مجموعه فناوری یک نقش خدمت رسان، پیشران و هدایت گر نسبت به همه برنامه هایی است که تدوین می شود.

وی افزود: جهت گیری های خوب سامانه ای و نرم افزاری تمام برنامه ها را معنی دار و پر سرعت می کند و زمینه ای می شود برای آنکه تحولات علمی، فکری و نظریه ای رخ دهد.

مدیر حوره های علمیه به بحث های نظارت و ارزیابی و رتبه بندی اشاره کرد و گفت: ما در پیش روی خود برنامه های مهمی برای نظارت داریم، ارزیابی و رتبه بندی ها با این حال هنوز کار دقیق در این زمینه نداریم و باید آموزش و پژوهش، بین الملل و بخش های مختلف نظام نظارتی و ارزیابی و نرم افزارها ی مناسب داشته باشند.

وی بیان کرد: بحث فراهم آوردن زمینه های کاربست هوش مصنوعی و ابعاد مختلف و مرتبط با آن در تحقیق، نظریه پردازی و اجتهاد حوزه ای است و باید این نظریات، رویکرد ها و زمینه ها را فراهم کنیم که در علوم اسلامی و قلمرو اجتهاد وتحقیقات اسلامی تجلی پیدا کند.

آیت الله اعرافی تسهیل ارائه خدمت به طلاب و پایه ریزی فرایند های آسان و راحت را مورد تأکید قرار داد و اظهار کرد: وقتی به دار الشفا مراجعه می کنم شرمسار می شود چرا که با همه اقدامات صورت گرفته مشکلاتی دارد در حالی که امروزه دیگر صف و جمع شدند و رفت و آمد ها معنایی ندارد؛ آسان سازی خدمات و فرایند ها هدف کلان و مهمی است که در سال 97 امیدواریم شاهد خیز جدید و تحولات خوبی در این زمینه باشیم.

وی به برنامه 5 ساله حوزه علمیه اشاره کرد و افزود: نقش خود را هم از منظر تخصصی باید ایفا کنید هم آنکه پشتوانه آن برنامه در نرم افزار، نظارت، ارزیابی و هدایت باشید.

مدیر حوزه های علمیه به تعامل حوزه با نهاد های دیگر اشاره کرد و گفت: ضمن جفظ همه ساختار ها مدیریت، باید بتواند یک نقش هماهنگ ساز و هم افزای میان مراکز و نها های حوزه ایفا کند.

وی با بیان اینکه اکنون در 20 حوزه واسپاری اختیارات به استان ها را داریم، افزود: باید به جایی برسیم درس های فلسفه، کلام، تحقیقات گوناگون و مقالات شبکه هایی داشته باشیم که دانش حوزه را برای تولید بیشتر در دسترس تر قرار دهد.

آیت الله اعرافی گفت: در بحث خبرگزاری حوزه واقعا جای کار بیشتر وجود دارد و هرچه در این قسمت کار کنیم نه تنها به معنی خبرگزاری عادی و سطحی، بلکه به معنای اطلاع رسانی های جامع از حوزه باید مورد توجه قرار بگیرد و اولویت ویژه در کار شما داشته باشد.

وی با بیان اینکه شورای فضای مجازی راه اندازی شده و نیاز به برنامه ریزی و تحقیق بیشتر برای محتوای خوب دارد، گفت: به بحث اتوماسیون و شبکه های نرم افزاری و موبایلی باید بیشتر بپردازیم.

انتهای پیام/الف

لزوم توجه نهاد حوزه به ارزش های اخلاقی و معنوی

برچسب ها: حوزه علمیه ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار