مردم شهر مرزی سردشت به عنوان نخستین قربانیان سلاح شیمیایی جهان سی ویکمین سالگرد بمباران شیمیایی را برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛مردم شهر مرزی سردشت به عنوان نخستین قربانیان سلاح شیمیایی جهان سی ویکمین سالگرد بمباران شیمیایی را برگزار کردند.

پیش از آغاز مراسم سی و یکیمین سالروز بمباران شیمیایی سردشت، مردم سردشت با تجمع در میدان سرچشمه و حرکت به سمت مزار شهدا نسبت به روح پاک شهدای شیمیایی این شهر با نثار فاتحه و عطرافشانی ادای احترام کردند.

نماینده سردشت پیرانشهر با اشاره به اینکه سردشت نماد تروریسم بین الملل است گفت: تبدیل سردشت به شهر آزاد تجاری گردشگری صلح یکی از درخواست‌های به حق مردم سردشت است تا در دنیا به عنوان نماد صلح و آشتی شناخته شود که در این خصوص گام‌هایی برداشته شده و استاندار آذربایجان غربی آن را تایید و در اختیار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفته است.

رسول خضری افزود: این شهر قربانی جنگ افزار‌های شیمیایی بوده که بار‌ها در چند دولت گذشته بر تبدیل این شهر به منطقه آزاد تجاری و گردشگری صلح تاکید شده تا در جهان شناخته شود و خوشبختانه در این راستا گام‌های موفقی برداشته شده است.

وی درخواست احراز جانبازی مردم شیمیایی شدە سردشت را بە حق دانست و افزود: خطیب موقت تهران در زمان جنگ تحمیلی تعداد مصدومان شیمیایی سردشت را ۸ هزار و ۲٤ نفر معرفی کرد، ولی متاسفانە با گذشت سە دهە جانبازی کمتر از ۲ هزار نفر محرز شدە و قطعا انتظارات مردم در خصوص احراز و جانبازی بیشتر است.

خضری در خصوص پیگیری پرونده سردشت در دادگاه‌های بین المللی گفت: بار‌ها در نشست با وزرای خارجه طرح دعوا در دادگاه‌های بین المللی با هدف حقانیت کشور و مظلومیت شهر شهید سردشت و محاکمه جنایتکارانی که این بمب‌ها را در اختیار رژیم بعث قرار دادند مطرح شده است.

وی سکوت معنادار سازمان ملل در قبال ملت ایران را ظالمانه دانست و افزود: اگر سکوت ان‌ها در قبال جنایت شیمیایی سردشت نبود قطعا جنایت حلبچه اتفاق نمی‌افتاد سکوت این سازمان ضد بشری به جای محاکمه صدام و همدستانش متاسفانه به جایی رسید که کشور ما را به جرم نکرده و نساخته بمب اتمی تحت تحریم‌های ظالمانه از لحاظ دارویی، غذایی، اقتصادی و ارزی قرار داد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با ابراز گلایه از قول‌های وزیر بهداشت در خصوص شهدای شیمیایی، گفت: در سال ۹۴ با حضور در مراسم بزرگداشت شهدای بمباران شیمیایی سردشت قول اختصاص ۲۰ میلیارد ریال و ایجاد شعبه بیمارستان ساسان در این شهرستان را دادند.

وی ادامه داد: متاسفانه به علت اختلاف بین وزارت بهداشت با بنیاد شهید این موضوع محقق نشد وتن‌ها دود ان به چشم مصدومان شیمیایی و مردم این شهرستان به عنوان، ولی نعمتان و صاحبان اصلی این نظام می‌رود.

فرماندار سردشت نیز در این مراسم گفت: بایستی مظلومیت و شرایط شهرستان تبدیل به خمیرمایه توسعه شود اگرچه اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است، ولی همه اذعان داریم که حق سردشت بسیار بیشتر از این‌ها بوده و امیدواریم با همت مسئولان استانی و کشوری و پشتیبانی مردم این مسیر طی شود.

نژاد جهانی با بیان اینکه همه سردشت را با بمباران شیمیایی می‌شناسند، گفت: جای بسی افتخار است که این سرمایه نمادین به قابلیتی برای توسعه شهرستان تبدیل شود.

وی با بیان اینکه گردشگری می‌تواند محور توسعه شهرستان باشد، گفت: مبنای توسعه شهرستان با در نظر گرفتن افق میان مدت و بلند مدت رفتن به سمت ایجاد منطقه آزاد گردشگری در سردشت است.

وی از قول مساعد مدیرکل بنیاد شهید آذربایجان غربی مبنی بر تسریع در رسیدگی به پرونده‌های باقی مانده و ارسال آن‌ها به کممیسیون‌های پزشکی خبر داد و گفت: موضوع صورت سانحه یکی از بحث‌های رایج در موضوع حداقل مدارک مصدومیت است که شورای تامین شهرستان بر وجود عمر متناسب با سال بمباران و ساکن بودن در شهرستان تاکید دارد، چون معتقد است همه شهرستان قربانی سلاح‌های شیمیایی شده است.

رژیم بعث عراق در ۷ تیر سال ۱۳۶۶ چهار نقطه پرازدحام شهر سردشت را با استفاده از بمب‌های شیمیایی گاز خردل بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیر نظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گاز‌های سمی قرار گرفتند و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

هر ساله به یاد قربانیان بمباران شیمیایی، یادواره شهدای شیمیایی در این شهرستان ۱۲۰ هزار نفری برگزار می‌شود و جمعی از مسئولان کشوری و یا استانی در این روز و در این یادواره شرکت می‌کنند و یا پیام تسلیت برای مردم این شهر جنگ زده می‌فرستند.

ورزشکاران و هنرمندانی نیز از سراسر کشور برای بزرگداشت روز بمباران شیمیایی سردشت به صورت نمادین با دوچرخه خود را به این شهر می‌رسانند تا در این مراسم شرکت کنند

انتهای پیام/م
 

 سی ویکمین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت برگزار شد

 
برچسب ها: شهدا ، دفاع مقدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.