حجت الاسلام عبادی با انتقاد از اجرا نشدن سند تحول بنیادین و نگاه کاریکاتوری به مقوله فرهنگ مشکلات را ناشی از این کمبود دانست.

مشکلات فرهنگی امروز، ریشه در نبود تربیت دارد/ آموزش و پرورش وزارت آموزش شده استبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام سیدمحمدباقر عبادی رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش در برنامه پرسشگر درباره جایگاه تربیت و فرهنگ در جامعه اظهار کرد: این ۲ موضوع طی سال‌های گذشته در آموزش و پرورش مغفول است و بیش از تربیت به تعلیم پرداختیم.

وی ادامه داد: مشکلات امروز کشور از اختلاس‌ها تا نبود فرهنگ کار و مسئولیت پذیری به دلیل نقش کم تربیت در جامعه است در حالی که در کشور‌ها دیگر فرهنگ و تربیت بر آموزش اولویت پیدا کرده است.

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش با بیان اینکه در کشور برنامه‌های مربوط به مسائل فرهنگی اجرا نمی‌شود، گفت: این توجه نداشتن به مسائل تربیتی دانش آموختگانی با رتبه علمی بالا تحویل جامعه می‌دهد که تعهد ندارند و همین رویکرد زمینه ساز فساد می‌شود و آموزشو پرورش در این زمینه باید جدی وارد عمل شود.

حجت الاسلام عبادی درباره بودجه فرهنگی در برنامه ریزی‌ها بیان کرد: اصل بودجه باید در دولت به درستی شکل گیرد چرا که مجلس نمی‌تواند ردیف‌های بودجه‌ای را به طور کامل تغییر دهد بنابراین باید به موضوع بودجه فرهنگی از سمت دولت توجه بیشتری شود.

وی افزود: در مورد توجه به فرهنگ کاریکاتوری عمل کرده ایم و صرفا دیدگاه به این موضوع، مسائل مربوط به عفاف و حجاب است در حالی که فرهنگ مفهومی کلی‌تر دارد از جمله آنکه مفاهیم مربوط به مسئولیت پذیری، نظم و قانون پذیری از از جمله موارد مهمی است که فراموش شده است هرچند در مورد عفاف و حجاب هم خوب عمل نکردیم حتی در موضوع امر به معروف و نهی از منکر صرفا توجه به سمت ارتباط دختر و پسرهاست در حالی که ستاد مربوط به این موضوع حوزه وظایف وسیع تری دارد.

نگاه دینی در جامعه باید کامل اجرا شود

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش بیان کرد: دیندار را صرفا محدود به نماز و دعا و حجاب می‌کنیم در حالی که همین افراد در خیابان نظم اجتماعی در عبور و مرور را رعایت نمی‌کنند.

وی با اشاره به در سندتحول بنیادین تمامی مواد مربوط به فرهنگ و تربیت مورد توجه قرار گفته است، اظهار کرد: اجرایی شدن این بند‌ها به حل مشکلات فرهنگی کشور کمک می‌کند، اما هنوز این موارد به مرحله اجرا نرسیده است بنابراین شورای عالی انقلاب فرهنگی باید وارد عمل شود و دستگاه نظارتی بر اجرای آن داشته باشد چرا که تاکنون دستکاه نظارتی قوی بر اجرای سند نبوده است

حجت الاسلام عبادی گفت: هنوز بخشنامه سند تحول بنیادین ابلاغ نشده است، اما زمانی که سند ۲۰۳۰ تصویب شد بلافاصله آقای جهانگیری به وزیر آموزش و پرورش برای تا تشکیل کمیته اجرایی دستور داد، اما برای سند تحول بنیادین این اتفاق نیفتاده است و اکنون به جای وزارت آموزش و پرورش وزارت آموزش داریم.

معاونت پرورشی ساختاری برای اطلاعات حوزه پرورشی دانش آموزان ندارد

مهدی فیض معاون سابق پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش درباره اهمیت توجه به فرهنگ و تربیت در آموزش و پرورش اظهار کرد: تربیت و فرهنگ نه تنها در آموزش و پرورش بلکه در کل کشور مغفول مانده است و حتی در زمان بودجه ریزی هم به این حوزه توجهی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اسناد بالادستی در زمینه تربیت وجود دارد، گفت: باوجود اسناد بالادستی شاهد برنامه مشخصی نیستیم ؛ درحال حاضر کشور نیازاساسی به برنامه ریزی راهبردی در حوزه به فرهنگ و تربیت دارد.

فیض در خصوص برنامه های گذشته این معاونت در حوزه مسائل تربیتی بیان کرد: یکی از برنامه هایی که نسبت به آن اصرار بسیارداشتیم تاسیس اداره کل برنامه ریزی و ارزیابی در حوزه پرورشی بود که متاسفانه در دوره حضور من این موضوع محقق نشد .

معاون سابق پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با بیان اینکه ساختاری برای ارایه اطلاعات حوزه پرورشی دانش آموزی وجود ندارد گفت: در معاونت پرورشی نه برای نقطه آغاز حرکت و نه برای نقطه پایانی که ارزیابی است، هیچ ساختاری وجود ندارد.

وی با اشاره به حکومت دینی ایران و تاثیر آن در زندگی مردم اظهار کرد: با وجود آنکه در حکومت دینی زندگی می کنیم اما متاسفانه نگاه به دین محدود به مناسک عبادی است به عنوان مثال آمار مساجد و اقامه نماز یکی از معیارهای حکومت دینی است و به آن توجه و تاکید می‌شود اما باید توجه داشت که بندگی خدا باید در همه عرصه های زندگی نمایان شودو در قبال سیاست، خانواده و محیط زیست هم بندگی خدا را کرد.

معاون سابق پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت: در حکومت دینی باید نگاه ما به دینداری وسیع و گسترده است و در چند دهه اخیر به این موضوع کم توجهی داشتیم به همین علت است که مقام معظم رهبری به مقوله سبک زندگی تاکید دارند .

وی با بیان اینکه نقطه شروع برای تحول در فرهنگ و اصلاح نظام و تربیت، دولت است اظهار کرد: دولت نباید تنها به چهار سال و یا هشت سال دوره خود توجه کند بلکه باید نگاه بلند مدتی داشته باشد تا همین موضوع به سرمایه گذاری بلند مدت منجر شود این سرمایه گذاری بلند مدت در آموزش و پرورش می‌تواند از بسیاری آسیب ها پیشگیری کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۰۹ تير ۱۳۹۷
باید در میان مردم فرهنگ سازی کرد
آخرین اخبار