وزیر صنعت از معاون اول رئیس جمهور درخواست کرد تا معامله ارز را به نرخ توافقی میان صادرکنندگان و واردکنندگان آزاد کرده و سقفی برای آن تعیین نشود.

درخواست وزیر صنعت از جهانگیری/آزادسازی معامله ارز با نرخ توافقیبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز (دوشنبه دهم تیرماه) در بیست و دومین همایش روز ملی صنعت، معدن و تجارت که در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد، اظهار کرد: ما امسال در شرایط خاصی روز صنعت و معدن را برگزار می‌کنیم و ابتدا اینکه در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران هستیم. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: یکبار دیگر ایران مورد هجمه اقتصادی آمریکا قرار گرفت که دارای ویژگی‌های مهم است اگرچه شرایط بحرانی نیست، ولی شرایط ویژه‌ای است.

شریعتمداری گفت: در ابتدای انقلاب تنها 854 واحد کوچک و بزرگ در سطح کشور مشغول فعالیت داشتیم، اما امروز این تعداد بیش از 100 برابر تعداد واحدهای صنعتی که دارای پروانه بهرداری هستند، افزایش یافته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: ارزش افزوده بخش صنعت در طی سال های57 تا 94 حدود 7 برابر شده است.

شریعتمداری گفت: در ابتدای انقلاب شاهد فعالیت ۲شهرک صنعتی بودیم، اما امروز 592 شهرک صنعتی در حال فعالیت هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تشریح کرد: در بخش ساختمان با تولید ۸۰ مبلیون تن سیمان با رشد ۱۴درصدی مواجه هستیم.

وی بیان کرد: تولید تایر رشد 7.5 برابری داشته و صنایع لوازم خانگی هم رشد داشته و روند رو به رشدی داشته است.

شریعتمداری گفت: در حوزه صنایع ساخت محور مثل تولید خودرو، از زمان انقلاب تاکنون تولید خودرو 13 برابر رشد داشته است.

وی از معاون اول رئیس جمهور درخواست کرد تا معامله ارز را به نرخ توافقی میان صادرکنندگان و واردکنندگان آزاد کرده و سقفی برای آن تعیین نشود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: باید اجازه داد که صادرکننده و واردکننده با نرخ توافقی، ارز خود را به فروش برسانند و البته ما هم محدودیت‌ها و حساسیت‌های بازار ارز را می‌دانیم، بنابراین تقاضای ما این است که مکانیزمی را فراهم کنند که با معامله آزاد ارز، صادرات و واردات را آزاد کنند.

شریعتمداری گفت: تخصیص منابع ۲۳ هزار میلیارد تومان که برای تولید تصویب شده است، پرداخت شود، این از پرداخت حقوق کارمندان واجب تر است.

وی تصریح کرد: همه می گویند که مالیات بر ارزش افزوده، بد است، در حالیکه استدعای و التماس ما از مجلس این است که برای حمایت از تولید، در دستور کار تصویب قرار دهد.

به گفته شریعتمداری، کاهش هزینه های تامین اجتماعی نیز موضوع مهمی است که باید کاهش یابد و سهم کارفرما بسیار بالا است، اگرچه وضع صندوق ها خوب نیست، ولی تولید اگر سرپا نگاه داریم مالیات می دهند و کمک رسان دولت خواهیم داد.

وی افزود: تقاضای مطمئن برای تولید را یک موهبت الهی می دانیم، ما تشویق می کنیم که مردم کالای ایرانی بخرند و خود کالاهای ایرانی به خریداران تشویق بدهند.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار