شافعی گفت: باید این واقعیت را پذیرفت که دیگر امکان پذیر نیست در همان سطحی که مشکلات به وجود آمده آن را مرتفع کرد،شرایط غیرعادی با تصمیمات عادی قابل مدیریت نیست.

در شرایط غیرعادی انتظار تصمیمات عادی نداشته باشیدبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران امروز در بیست و دومین همایش روز ملی صنعت، معدن و تجارت که در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد، گفت: اگر نگاهی به وضعیت کنونی کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی به ویژه صنعت و تولید بیاندازیم، این واقعیت را می‌توانیم درک کنیم که این روزها در وضعیت خوبی قرار نداریم، اما این وضعیت به معنای توجیه ناامیدی و عدم وجود راه حل برای حل مشکلات اقتصادی کشور نیست.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: علی‌رغم وجود عدم راهبرد در همه دولت‌ها و البته نه همه دولت‌ها، باز اگر اراده باشد، می‌توان بر مشکلات غلبه کرد.

وی افزود: بدون وجود برنامه‌های دقیق برای توسعه صنعتی، دولت با گسترش و نقش خود در اقتصاد عملا رقیبی پرقدرت برای بخش خصوصی شد و این امر موجب شد، سال‌ها نوآوری و خلاقیت در تولید و صنعت موتور اصلی خلق ثروت نباشد و به جای آن واسطه‌گری‌های مالی و فروش ثروت‌های طبیعی منبع اصلی خلق ثروت باشد و به همین علت اقتصاد ما شکننده شد و با هر تکانه‌ای تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: متأسفانه با اشتباه گاهی مسائل اقتصادی با این مساله مطرح می‌شود که گویا علت تمام مشکلات اقتصادی ما تحریم است، در حالی که اصلا این گونه نیست، زیرا مشکلات داخلی که به دست خودمان ایجاد می شود کمتر از تحریم نیست.

وی بیان کرد: بخش صنعت و معدن از تولید ناخالص داخلی 13 درصد و در سال‌های اخیر 92 درصد از رشد صنعتی به بازار داخل اختصاص یافته سهم ما در بازارهای جهانی بسیار اندک است.

وی خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: آقای جهانگیری به نظر می‌رسد دیگر نمی‌توان بدون توجه به حجم عظیم مشکلات همچنان به مسائل گذشته پافشاری کرد و بدون درک و دامنه بحران‌های کنونی و ریشه پیدایش آنها نه تنها قادر به حل آن نخواهیم بود، بلکه شرایط بدتر و پیچیده تر می‌شود.

شافعی اظهار کرد: باید این واقعیت را پذیرفت که دیگر امکان پذیر نیست در همان سطحی که مشکلات به وجود آمده آن را مرتفع کرد، بلکه باید از سطح بالاتر به حل این مشکلات پرداخت.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران گفت: باید پذیرفت که شرایط غیرعادی با تصمیمات عادی قابل مدیریت نیست و در این ارتباط دستور مقام معظم رهبری در مورد ایجاد ستاد اقتصاد مقاومتی نقطه عطف مهمی است و از تجربه کشورهای دیگر هم مثل چین می‌توان استفاده کرد است.

شافعی افزود: آقای جهانگیری دو دستور صادر کردند، یکی در مورد سازمان امور مالیاتی و یکی تأمین اجتماعی که این دستورات از معدود دستوراتی بود که بلافاصله اثرگذار بود و اما در مورد اینکه فرمودید که سازمان‌ها از بخش خصوصی نظر بخواهند این موضوع رعایت نمی‌شود.

وی در مورد حمایت از کالاهای ایرانی گفت: آیا حمایت از کالاهای ایرانی در حمایت از عرضه نهفته است یا تقاضا؟ در حالی که به نظر می‌رسد حمایت از بخش تقاضا شده است؟

رئیس اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: حمایت از کالای ایرانی باید روی بخش عرضه متمرکز شود.

انتهای پیام/

مشکلاتی که به دست خودمان ایجاد می‌شود، کمتر از تحریم نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار