رئیس سازمان صنعت ومعدن استان کرمان بااشاره به سهم۳۹درصدی معادن کرمان درتولید ناخالص داخلی کشور گفت: ظرفیت ماده ۴۳می تواند گردش مالی شرکت‌های بزرگ را به کرمان بیاورد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سیدمحمد حسینی نژاد رئیس سلزمان صنعت ومعدن استان کرمان درهمایش تجلیل ازمدیران برتر صنعت ومعدن استان گقت: ماده43  که دربرنامه ششم نیزگنجانده شده فرصتی برای کمک به واحد‌های کوچکتر وارتقادیگر واحد‌های استان است.

وی با اشاره به سهم۳۹درصدی معادن کرمان درتولیدناخالص داخلی کشورگفت: استان کرمان بیش از۴۰درصد حقوق دولتی معادن کل کشور را پرداخته و اولین استان معدنی کشوراست.

حسینی نژادتصریح کرد:۳۰درصد صنایع استان دربخش موادغذایی وآشامیدنی و۲۶درصد صنایع فراوری معدنی وکانی‌های غیرفلزی تشکیل می‌دهد.

وی افزود:باتکمیل زنجیره‌های فولاد، آهن، کرمیت شرایط بهتری خواهیم داشت که دراین بخش سال گذشته ۳۵۰۰میلیاردتومان سال قبل افتتاحیه داشتیم.

در این همایش نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: باید بپذیریم قیمت ارز علت نیست و معلول است که به شاخص‌های دیگر از جمله تورم و نقدینگی برمی گردد و عوام فریبی در جامعه است که فکر می‌کنیم ناتوانی از سوی دولت در این راستا صورت گرفته است.

مسعود خوانساری افزود: سال ۹۲ که دولت یازدهم روی کار آمد تورم بالایی داشتیم و یکی از فعالیت‌های دولت کاهش و کنترل تورم بود که در دو سال اخیر شاهد تورم یک رقمی در سطح کشور بودیم.

وی افزود: نخستین علت کاهش تورم بحث روانی و دومین علت، کنترل مخارج و هزینه‌ها و پایه پولی کشور بود.

خوانساری با اشاره به اینکه باید برای پایدار ماندن نرخ پایین تورم سیاست‌هایی اتخاذ می‌شد، تصریح کرد: از سال ۹۲ تا ۹۶ بین ۷۰ تا ۸۰ درصد تورم در جامعه داشتیم که روی ارز تاثیر نگذاشت و پیش بینی می‌شد اگر همین روال دنبال شود، جهش بزرگی خواهیم داشت و در اتاق بازرگانی کشور مرتبا این مسئله را گوشزد کردیم که در درازمدت این روند اثرات مخربی خواهد داشت.

وی بیان کرد: این تحربه ۴۰ ساله بعد از انقلاب است و همواره این جهش نرخ ارز مشکلاتی را به وجود آورده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: باید بپذیریم قیمت ارز علت نیست و معلول است که به شاخص‌های دیگر از جمله تورم و نقدینگی برمی گردد و عوام فریبی در جامعه است که فکر می‌کنیم ناتوانی از سوی دولت در این راستا صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین بحران کشور، نقدینگی است، عنوان کرد: در روز نزدیک به هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می‌شود.

خوانساری با بیان اینکه ثابت نگه داشتن قیمت حامل‌های انرژی، یکی دیگر از اشکالات و مسئله دیگر کسری بودجه دولت است به طوری که حداقل سالانه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان کسری را در دولت شاهد هستیم اظهار کرد: بدهی دولت به پیمانکاران و بانک‌ها و ... عواملی بود که مشکل اقتصادی در کشور ایجاد کرد.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه قطعا تحریم‌ها در اتفاق امروز اقتصاد موثر است، اما اگر تحریم‌ها نبود، این مشکل قدری با تاخیر رخ می‌داد افزود: خارج شدن امریکا از برجام و تهدید تحریم جدید حتما در پیش روی کشور خواهد بود و به نظر می‌رسد باید متناسب با وضعیت‌های جدید، تصمیم و راهکار جدی اتخاذ کرد.

خوانساری با تاکید بر اینکه مشکل این است که دنبال حل مسائل کمتر می‌رویم و زمانی که راه حلی وجود ندارد، تصمیم می‌گیریم تصریح کرد: بحران ما بحران عدم تصمیم گیری در کشور است و اینکه زمانی تصمیم می‌گیریم که دیگر دیر شده است.

وی با اشاره به تفاوت نرخ ارز در بازار دولتی و آزاد بیان کرد: لزومی ندارد موبایل با ارز دولتی وارد شود و باید ارز دولتی برای اقلام اساسی باشد و نیاز است که ذخیره ارزی متناسبی داشته باشیم.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد: باید از این تهدید به عنوان فرصت استفاده کرد و بازار صادراتی کشور را رونق بدهیم در حالی که اشتباه دیگر بخشنامه دولت این بود که ارز صادراتی نیز با نرخ ارز دولتی یکی دیده شده این در حالی است که باید اجازه بدهیم صادرات با ارز صادراتی صورت بگیرد.

محمدجواد فدایی، سرپرست استانداری کرمان نیز در این همایش گفت:: افرادی که در فضای بسیار بد کسب و کار توانستند، موفق عمل کنند جای تبریک دارد.

سرپرست استانداری کرمان با بیان اینکه خوشحالیم که در شرایط سخت کاری، افرادی هستند که مبارزه کرده و می‌جنگند، بیان کرد: اولویت‌ها و مشکلات کشور روشن است و در رأس آن‌ها بحث اشتغال، محرومیت‌زدایی، تنظیم بازار و تولید است.

وی ادامه داد: بخش عمده مراجعات به ما جویای کار هستند، فرمول ایجاد اشتغال روشن است، باید کار تولیدی و خدماتی راه‌اندازی کرد، اما چرا این کار صورت نمی‌گیرد تا افرادی مشغول به کار شوند.

فدایی عنوان کرد: مشکل ارز، تحریم، آمریکا و برجام در رده‌های بعد قرار دارند، مشکل اصلی بی‌تعهدی ما و جدی نگرفتن کار‌ها است.
سرپرست استانداری کرمان گفت: برای انجام کار‌های تولیدی و صنعتی نیاز به کارآفرینان برتر داریم، درخواست داریم مدیران برتر و کارآفرین به سمت توسعه بیایند و از تسهیلاتی که دولت در نظر گرفته استفاده کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان هم با اشاره به سخنانی مبنی بر اینکه فولاد آب بَر است، گفت: در کرمان بحث آب جدی است، اما صنعت در افق ۱۴۰۴ بیش از ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب مصرف نخواهد کرد که سهم یک و نیم درصدی است در حالی که اکنون ۹۴ درصد آب درکشاورزی استفاده می شود.

مهدی حسینی نژاد افزود : بیش از ۳۹ درصد تولید ناخالص داخلی معادن کشور از استان کرمان تامین می شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته توانستیم از ظرفیت های معدنی و صنعتی استان در راستای رشد و توسعه استفاده کنیم تصریح کرد: در راستای تکمیل زنجیره های سنگ آهن، ۱۰ میلیون تن شمش خواهیم داشت و به زودی کرمان تبدیل به استان فولادی کشور خواهد شد.

حسینی نژاد با اشاره به سخنانی مبنی بر اینکه فولاد آب بَر است، عنوان کرد: در کرمان بحث آب جدی است اما صنعت در افق ۱۴۰۴ بیش از ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب مصرف نخواهد کرد که سهم یک و نیم درصدی است در حالی که اکنون ۹۴ درصد آب در کشاورزی استفاده می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: در سال گذشته در تکمیل زنجیره های مس، کرومیت و سنگ آهن بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه افتتاح کردیم.

وی در ادامه افزود: مشکلاتی که صنعت ما درگیر آن است، در سایه همراهی و همدلی و با استفاده از ظرفیت های داخلی به راحتی قابل حل است.

حسینی نژاد با اشاره به عارضه یابی واحدهای صنعتی استان کرمان گفت: همه فاکتورها در استان موجود است و با توجه به آنها و استفاده از ظرفیت ها، مشکلات قابل حل است.

وی بیان کرد: ۴۰ درصد وصولی حقوق دولتی معادن کشور مربوط به استان کرمان است و تلاش می کنیم گردش مالی شرکت های بزرگ را به استان بیاوریم تا تسهیلات ارزان قیمت به واحدهای مشکل دار بدهیم و امیدواریم با استفاده از توان واحدهای صنعتیِ بزرگ مشکلات واحدهای کوچک را حل کنیم.

همچنین در این مراسم رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به ظرفیت های معدنی استان کرمان گفت : معدن نقش خیلی موثری در تولید ثروت و افزایش رفاه در استان ندارد و ماندن ما در انقلاب دوم صنعتی و عدم توجه به رویکردهای صنعتی روز دنیا ما را در این شرایط قرار داده است.

سیدمهدی طبیب زاده افزود : کرمان استان نخست معدنی و کشاورزی کشور است و در دسترسی به آب رتبه دوم را دارد اما با وجود ظرفیت های بسیار و امکانات زیربنایی در استان کرمان، میزان تولید ناخالص داخلی استان پایین است.

طبیب زاده با اشاره به ظرفیت های معدنی استان کرمان تصریح کرد: معدن نقش خیلی موثری در تولید ثروت و افزایش رفاه در استان ندارد و ماندن ما در انقلاب دوم صنعتی و عدم توجه به رویکردهای صنعتی روز دنیا ما را در این شرایط قرار داده است.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان بیان کرد: اکنون انقلاب چهارم صنعتی دنیا در حال رخ دادن است و اگر به رویکردهای این نگرش صنعتی نپردازیم باز هم عقب خواهیم ماند و فاصله زیادی با دنیا خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مولفه های انقلاب صنعتی در استان کرمان فراهم است اظهار کرد: طی چند سال اخیر رتبه های برتر جشنواره خوارزمی از استان کرمان بوده و کسب و کارهای نوین و رتبه های برتر کنکور از دیگر ظرفیت های نیروی انسانی کرمان است و علی رغم همه مشکلات کنونی، چهار مولفه ای که در انقلاب صنعتی مورد نیاز، در این استان فراهم است.

طبیب زاده افزود: باید به جای ناامیدی و پرداختن به مشکلات، کارآفرینی فناورانه را مورد توجه قرار داد و مدیران به انتقال تکنولوژی کارخانه ای عمل کنند.
انتهای پیام/ی

کسب رتبه های برتر جشنواره خوارزمی

در روز نزدیک به هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می‌شود

برچسب ها: صنعت ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار