یک متخصص طب سنتی گفت: صدا دادن زانو در برخی موارد خطرناک است که افراد با روش‌هایی خانگی می‌توانند این عارضه را درمان کنند.

سمانه رمضانی گیوی متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره صدا دادن زانو اظهار کرد: صدا دادن زانو علل مختلفی دارد که این علل ممکن است جدی و خطرناک یا بی‌خطر باشند؛ اگر صدا دادن زانو با علائم دیگری مانند درد، تورم، اختلال در راه رفتن و مشکل در خم و راست کردن زانو (یا به اصطلاح قفل کردن زانو) همراه باشد افراد باید به متخصص ارتوپدی یا روماتولوژی مراجعه کنند؛ زیرا ممکن است زانو دچار آسیب های مکانیکی داخلی مانند مشکلات غضروف، مینیسک، رباط ها، ساییدگی کشک زانو یا سایر آسیب‌دیدگی های پنهان مفصلی شده باشد.

وی بیان کرد: در این مواقع بهتر است افراد علاوه بر مراجعه به متخصصین طب جدید نزد متخصص طب سنتی هم بروند تا با دریافت توصیه ها و درمانهای تکمیلی سریع‌تر بهبود پیدا کنند، و احتمال عود بیماری کاهش پیدا کند.

علل صدا دادن زانو و روش‌های درمان آن

این متخصص طب سنتی درباره علل صدا دادن زانو افزود: در صورتی که این عارضه علل خطرناکی مانند آنچه که اشاره شد نداشته باشد چندان نگران کننده نیست. از علل کم خطر این عارضه میتوان به دو علت خشکی زانو و وجود باد در زانو اشاره کرد؛ خشکی زانو معمولاً بیشتر افراد لاغر و اشخاصی که مزاج خشک دارند را درگیر می‌کند و برای رفع این مشکل افراد میتوانند زانوهایشان را با روغن های رطوبت دهنده مانند روغن بادام‌شیرین یا روغن کدو ماساژ دهند. اگر صدا دادن زانو به علت وجود باد در زانو ایجاد شده باشد اشخاص باید از روغن‌های گرم تر مانند بابونه و سیاه‌دانه استفاده کنند.

رمضانی گیوی در ادامه تصریح کرد: در برخی موارد به ویژه در افراد چاق ممکن است تورم و درد زانو با صدا دادن زانو همراه باشد، اما گاهی در مراجعه به متخصص ارتوپدی یا روماتولوژی، آسیب مکانیکی خاصی در زانو تشخیص داده نشود. در این موارد معمولا متخصصین طب جدید ورزش های زانو را در کنار مصرف داروهای مسکن توصیه می کنند. اگرچه ورزش های زانو با تقویت کردن عضلات اطراف مفصل به بهبود وضعیت زانو کمک می کنند، اما مصرف مسکن ها اثر درمان کننده خاصی ندارد و معمولا با عوارض گوارشی نیز همراه است. در این موارد توصیه می شود بیماران با استفاده از روش‌های طب سنتی درمان خود را پیگیری کنند.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: در صورتی که صدا دادن زانو و تورم و درد آن به علت تجمع بلغم و سردی زانو ایجاد شده باشد، یکی از علائم آن تشدید درد زانو در برخورد با آب سرد و باد سرد و یا پس از مصرف سردی ها است. در این موارد توصیه می شود افراد زانوهای خود را گرم نگه داشته و از مصرف زیاد سردی ها مانند ماست و دوغ و ترشیجات بپرهیزند.

رمضانی گیوی در رابطه با انواع درمان های طب سنتی برای مشکلات زانو گفت: درمان های طب سنتی برای این افراد میتواند شامل مصرف داروهای گیاهی، ورزش های ویژه، ماساژ زانو با روغن های خاص، زالودرمانی، بادکش درمانی و حجامت باشد. اگرچه باید توجه داشت که مهمترین عوامل در درمان این بیماری ها کنترل وزن و اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی بیماران است.

وی همچنین یادآور شد: در بسیاری از موارد عمل به توصیه های متخصصین طب سنتی به بیماران کمک می کند تا به وضعیت سلامت خود بازگشته و دچار عود مجدد مشکلات زانو پس از پایان درمان نشوند.

انتهای پیام/

پگاه آقایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
سلام من کمر درد وپا درد و زانو درد دارم و چند ماه که دکتر و دارو کردم ولی تاثیری نداشته میشه کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
سلام من 15سالمه زانوهای پام صدا های عجیبی دارند میشع کمکم کنی ممنون
Afghanistan
مریم امامی
۱۷:۱۲ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
من دختر ۱۷ ساله تقریبا۱۸ ساله افغانی استم زانویم در هنگام نماز خواندن سپورت کردن و اگر بخواهم خم و راست کنم صدای عجیب میدهد که حتی خودم تحمل شنیدنش را ندارم و اگر کمی ایستاد شوم مثلا به مدت ۱۵ دقیقه زانو هایم بد رقم درد میکند
لطفا یک چاره بگویید
Iran (Islamic Republic of)
شیبا
۱۷:۲۹ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
من تازه ۱۸ سالم شده و زانو هام صدای تق تق میده و درد هم نداره بخصوص وقتی نماز میخونم و بلند و پایین میشم صدای تق تق زیادی داره
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۰:۴۰ ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
س حدود37سالمه 5ساله زانوی پام صدامیدهدهنگام کج وراست کردن ولی هیچ دردی نداردراهنمایی کنید
آخرین اخبار