سیف گفت: تاکنون ۲۹۰ هزارتن انواع دانه های روعنی کلزا، آفتابگردان و گلرنگ از کشاورزان تحویل گرفتیم که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۱ درصد رشد داشته است.

خرید تضمینی ۴ میلیون و ۸۰۰ هزارتن گندم از کشاورزان/خرید دانه های روغنی ۷۱ درصد رشد داشتبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یزدان سیف مدیرعامل بازرگانی دولتی در نشست خبری که صبح امروز(شنبه 16تیر) برگزار شد، با اشاره به آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم و کلزا اظهار کرد: تا به امروز ۴ میلیون و ۸۰۰ هزارتن گندم از کشاورزان خریداری شد که به دلیل برخی مشکلات ثبت در سامانه پهنه بندی تنها ۴ میلیون و ۶۲۳ هزارتن از این میزان امکان ثبت در سامانه پیدا کرده است.

وی افزود: با توجه به تلاش تمامی دست اندرکاران اعم از دولت، رئیس جمهور، وزیر جهاد، سخنگوی دولت و خزانه داری کل کشور حدود ۳۴ هزار میلیارد ریال از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است که با این وجود تمامی کشاورزانی که گندم خود را تا تاریخ چهارده تیرماه تحویل دادند و در سامانه ثبت کردند، ۵۰ درصد اولیه مطالبات خود را دریافت کردند.

سیف با اشاره به اینکه ۳۱ هزار میلیارد ریال مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است، بیان کرد: تمامی کشاورزانی که تا بیست و دوم اردیبهشت ماه گندم خود را تحویل دادند صد درصد وجوه را دریافت کردند و انتظار می‌رود با برنامه ریزی انجام شده در حوزه تأمین منابع مالی، روند پرداخت به کشاورزان با نظم و ترتیب پیش رود.

معاون وزیر جهاد با اظهار خرسندی از اتفاق مبارک و میمونی که در حوزه دانه های روغنی رخ داده است، افزود: در طرح توسعه کشت دانه‌های روغنی و تأمین بخشی از روغن مورد نیاز از منابع داخلی توفیقات خوبی داشتیم که یکی از شاخصه‌های این توفیق خرید تضمینی دانه‌های روغنی است.

به گفته وی، تاکنون ۲۹۰ هزارتن انواع دانه‌های روغنیکلزا، آفتابگردان و گلرنگ از کشاورزان تحویل گرفتیم که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۱ درصد رشد داشته است.

وی درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات کلزاکاران گفت: تاکنون ۸ هزار میلیارد ریال از مطالبات کلزاکاران به حسابشان واریز شده است و بدین ترتیب کشاورزانی که تا چهارم تیرماه کلزای خود را به شرکت‌های خدمات غله،بازرگانی و مراکز خرید تحویل و ثبت در سامانه شده ۵۰ درصد پول خود را دریافت کردند ضمن آنکه کشاورزانی که تا ۲۲ خردادماه کلزای خود را تحویل مراکز دولتی دادند و اطلاعات آنها در سامانه ثبت شده تمامی مطالبات خود را دریافت کردند.

سیف از پرداخت ۷۸ درصد مطالبات کلزاکاران خبر داد و گفت: تا پایان هفته، پرداخت مطالبات کلزاکاران بروز خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول با وجود کاهش ۲۶ درصدی بارش نسبت به سال آبی زراعی گذشته، میزان تولید محصولات استراتژیک کشاورزی نشان از تلاش تمامی دست اندرکاران بخش کشاورزی برای رسیدن به امنیت غذایی و کاهش وابستگی در تأمین غذا دارد.

وی با اشاره به اینکه سالانه 11 میلیون تن گندم مورد نیاز مصرف داخلی است، افزود: با توجه به ذخایر موجود و برآورد از خرید تضمینی سال جاری نیازی به واردات گندم برای مصرف داخلی نداریم.

سیف با بیان اینکه خرید گندم توسط بخش خصوصی خلاف امر نیست، گفت: خرید تضمینی محصول از سوی دولت بدان معناست که در صورت نبود خریدار توسط بخش خصوصی، دولت این کار را در جهت حمایت از کشاورزان انجام دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به محدودیتی که در مصرف گندم برای خوراک دام وجود دارد؛ بنابراین بعید است که در جیره غذایی دام و طیور جایگزینی صد درصدی اتفاق بیفتد، ضمن آنکه آمار و شتاب خرید تضمینی این امر را نشان نمی دهد.

وی از کاهش 14.7 درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه زراعی سال قبل خبر داد و گفت: با توجه به پیش بینی تولید در مناطق سردسیر این میزان جبران خواهد شد.

سیف در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه کشاورزان به سبب تأخیر در پرداخت مطالبات خود اقدام به عرضه محصول تولیدی خود با نرخ های پایین تر به دلالان می کنند، بیان کرد: کشاورزان اگر قرار باشد که گندم تولیدی تبدیل به آرد و خوراک دام و مرغ خانگی شود، این امر را نمی پذیرند چرا که آنها خیلی چرتکه و ماشین حساب دستشان نیست و معتقدند که خداوند برکت گندم تولیدی را به آنها می دهد.

وی با بیان اینکه متوسط خرید گندم در سال زراعی گذشته 1315 تومان بود، افزود: هم اکنون متوسط خرید تضمینی هر کیلو گندم از کشاورزان 1327 تومان است، هر چند که نسبت به ثبات خرید تضمینی نسبت به سال زراعی گذشته در جای خودش بحث هایی صورت گرفت اما این افزایش 15 تومانی هر کیلو گندم نسبت به سال زراعی گذشته در راستای جایزه کیفی به گندمکاران پرداخت می شود و در پایان فصل می توان متوسط دقیق قیمت هر کیلو گندم را اعلام کرد چرا که گندم های کیفی تر با نرخ بالاتر از 1327 تومان خریداری می شود.

صادرات 62 هزارتن آرد در سه ماه نخست سال

سیف در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به دیگر عوامل رونق اقتصاد و چرخیدن چرخ های اقتصادی بیان کرد: به واسطه محروم بودن از بازار بین المللی آرد که در حوالی کشور ما وجود داشت، در اواخر سال 95 قرار شد با حمایت دولت بخشی از این بازار به کشور ما اختصاص یابد و خوشبختانه این توفیق در سال 96 حاصل شد.

وی با اشاره به اینکه دولت در سال گذشته موضوع صادرات آرد به کارخانه های آرد سازی واگذار کرد، بیان کرد: علی‌رغم کاهش حمایت‌های دولت در سه ماهه نخست سال 62 هزارتن آرد به کشورهای همسایه با ورود موقت گندم صورت گرفت که این امر قریب 5 هزار اشتغال در زنجیره تأمین گندم و در حوزه آرد صادراتی ایجاد کرد.

سیف از ممنوعیت صادرات آرد از گندم تولید داخل خبر داد و گفت: امروز شرایط به گونه ای است که به دلیل اختلاف قیمت ارز، دولت در حال پرداخت یارانه به گندم است و بنابراین گندم تولید داخل تنها جوابگوی مصرف مورد نیاز کشور است که به همین خاطر نسبت به گندم های مورد موقت و صادرات آرد آن به کشورهای همسایه هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

ایجاد نیم میلیون تن ظرفیت جدید سیلو سازی اقدام مهم دیگر در تأمین کالاهای اساسی

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت تامین کالاهای اساسی اظهار کرد: تا به امروز 817 هزارتن چغندر قند پاییزه کشت و تحویل کارخانه های چغندرقند داده شده است که از این میزان 84 هزارتن شکر استحصال شده است.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه کشت پاییزه در گذشته به فراموشی سپرده شده بود، با تلاش دولت جدید به عنوان یکی از سیاست های بهره وری آب مورد توجه قرار گرفت که خوشبختانه امروز شاهد اتفاقات بی نظیری در حوزه شکر هستیم.

سیف از بازگشت دو کارخانه چغندر قند در فسا و دزفول به چرخه تولید خبر داد و گفت: در گذشته دو کارخانه چغندر قند در این استان ها از گردونه تولید خارج شده بودند که خوشبختانه مجددا به عرصه تولید بازگشتند و تا کنون 200 هزارتن از چغندرقند برداشت شده کشت پاییزه توسط این دو کارخانه جذب شده است.

این مقام مسئول ایجاد نیم میلیون تن ظرفیت جدید در پروژه های سیلوسازی را از دیگر اقدامات مهم در حوزه تامین کالاهای اساسی دانست و افزود: امسال قریب نیم میلیون تن پروژه سیلوسازی به بهره برداری رسید که 300 هزارتن از این میزان توسط بخش خصوصی و 200 هزارتن مربوط به بخش دولتی است که این امر بخشی از عملکرد دولت در سال جدید به شمار می رود.

وی با بیان اینکه در کلان کشور با مازاد سیلو مواجه هستیم، افزود: البته در برخی مناطق کمبود سیلو داریم که 70 درصد این ظرفیت جدید در مناطق تولید گندم متناسب با مدل علمی موسسه عالی پژوهش در برنامه ریزی تهیه شده است که بدین منظور از تمامی سرمایه گذاران تقاضا داریم که سرمایه گذاری در امر سیلو سازی با تعامل و نظر سنجی بیشتری انجام شود.

 کارخانه های روغن کشی با 90 درصد ظرفیت خود کار می کنند/ واردات روغن های تراریخته با رعایت مسائل زیستی

سیف در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه کارخانه های روغن کشی با 80 تا 90 درصد ظرفیت خود کار می کنند، بیان کرد: این درحالی است که در سال 92 تمامی کارخانجات روغن کشی با کمتر از 30 درصد ظرفیت خود کار می کردند، ضمن آنکه بخشی از آنها تعطیل بودند اما امروز اشتغال در صنایع روغن کشی به شدت بهبود یافته است که این امر نویدهای خوبی می دهد.

مدیرعامل بازرگانی دولتی درباره آخرین وضعیت کیفیت روغن های وارداتی گفت: در حوزه روغن به دلیل آنکه مبادی کاملا مشخص و قابل رصد است،بنده این نوید را می دهم که مسئولان کیفیت همچون سازمان غذا و دارو و استاندارد شرایط بسیار سخت گیرانه در حوزه واردات روغن و سایر کالاها دارند به حدی در برخی مواقع می گوییم که چنین شرایطی در سایر کشورها وجود ندارد؛ بنابراین روغن های وارداتی باید گواهی مبدا داشته باشند و براساس مقررات فنی مورد تایید متولیان امر باشند.

وی با تکذیب این موضوع که روغنهای وارداتی دارای مسائل بهداشتی هستند، افزود: با توجه به محدودیت های موجود، کیفیت روغن های وارداتی اعم از تراریخته و غیر تراریخته هیچ گونه ایرادی ندارد.

سیف با بیان اینکه آرژانتین، برزیل و آمریکا بزرگترین تولیدکنندگان سویا در دنیا به شمار می روند، اظهار کرد: چین 99 میلیون تن دانه سویا از این چند کشور وارد می کند، ضمن آنکه ایران سویا و دانه سویا مورد نیاز خود را ازاین کشورها با رعایت مسائل زیستی و بهداشتی و سایر آیین نامه های مصوب و قانونی وارد می کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه روغن آفتابگردان، پالم و کلزا تراریخته نیست، گفت: این درحالی است که روغن های تراریخته سویا به لحاظ ریسک های بهداشتی کاملا تحت کنترل است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

افزایش قیمت نان در حال بررسی است

سیف در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت قیمت نان و مطالبات نانوایان بیان کرد: با درنظرگرفتن هزینه های نانواخانه در کارگروه آرد و نان سناریوری های مختلفی در نظر گرفته شده است، هر چند که با محدودیت افزایش قیمت از سوی مقامات عالی نظام روبرو هستیم اما این موضوع درحال پیگیری است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: کاهش هزینه های نانوایان نظیر بیمه ، مالیات و غیره و یا افزایش درآمد نانوایان ناشی از افزایش قیمت نان از در کارگروه آرد و نان در حال بررسی است که انتظار می رود هر چه سریع تر به جمع بندی برسیم.

وی با اشاره به اینکه دشمنان اسلام در تلاشند تا چرخ پرتحرک جمهوری اسلامی ایران با مشکلاتی مواجه کنند، بیان کرد: در شرایطی که کشور درحال مقاومت و پایداری است که دشمنان خارجی نه تنها در خفا بلکه در جلا شمشیر کشیند و در نظر دارند که چرخ پر تحرک ایران را با مشکلاتی روبرو کنند و این کشورها نه تنها در شان جمهوری اسلامی ایران نیستند بلکه رفتار با سایر کشورها غیر دموکراتیک است و تنها با اتکا بر استکبار جهانی، دشمنان خارجی در تدارک توطئه هستند در حالیکه مردم ایران و همه اجزای نظام با یکپارچگی این توطئه ها را نقش برآب خواهند کرد.

سیف ادامه داد: تمامی مسئولان با تلاش شبانه روزی در نظر دارند که نگذارند موضوعی برای ناامیدی پیش بیاید درحالیکه بزرگ نمایی اتفاقات اخیر در برخی رسانه ها در روهای گذشته منجر به ایجاد ناامیدی در بین مردم شد که انتظار می رود با لطف خدا در مسیر تعالی و پیشرفت قدم برداریم.

معاون وزیر جهاد در پایان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر آنکه وضعیت مطالبات شرکت بازرگانی دولتی از برخی افراد به کجا رسید، تصریح کرد: مطالبات شرکت از سوی مراجع قضایی درحال پیگیری است و بخشی از این مطالبات وصول شده است و مابقی انتظار می رود به زودی به شرکت بازگردانده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار