وی در رابطه با ظرفیت سازی زبان خارجی در دانشگاهها گفت: مسئله ظرفیتسازی چه در میان اساتید و چه در میان دانشجویان به طور جدی دنبال میشود، دورههای پژوهشی فوق لیسانس و دکترا را توصیه کردهایم تا اساتید به راحتی بتوانند کلاس به زبان خارجی برگزار کنند، برخی از دانشگاهها هم موقعیت مناسبی برای ظرفیتسازی بدست آوردهاند.
سالار آملی مشکل اصلی دانشگاههای کشور در زمینه رتبهبندی علمی را نرخ پایین دانشجو خارجی دانست و افزود: بهترین موقعیت برای افزایش رتبه دانشگاهی تقویت ارتباط بینالمللی و جذب دانشجوی خارجی است اما این موضوع کافی نیست، این ارتباطات باید موثر باشد، از سوی دیگر هدف کشور برای نظام آموزش عالی هم مشخص شود و در آن به خوبی فعال باشیم.
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل با اشاره به امضای تفاهمنامهها میان وزارت علوم و دانشگاههای خارجی گفت: نرخ اجرایی شدن تفاهمنامهها در سال 96، به 45 درصد رسیده در حالی که در سال 94 این رقم حدود 24 درصد بوده است، 2 هزار و 114 نفر در سال 96 موفق به اخذ ویزا برای سفر به کشورمان شدهاند؛ این در حالی است که وزارت علوم هر هفته پذیرای 11 هیئت علمی از دانشگاههای خارجی در کشور بوده است، بیشترین میزان مشارکت علمی را با کشور اتریش با 17 پروژه و با کشور آلمان با 15 پروژه داشتیم این پرورژهها میتواند عامل تقویت اقتصاد مقاومتی باشد، نکته طلایی اقتصاد مقاومتی و بینالمللی شدن دانشگاهها همین دورههای مشترک علمی با دانشگاههای جهان است.
سالار آملی در خصوص دیاسپورا گفت: دیاسپوراها افرادی هستند که در خارج از وطن خود زندگی میکنند اما میتوانند به رشد کشورشان کمک کنند و حضورشان در خارج از کشور مفیدتر است، دیاسپوراهای ایرانی حدود 5 میلیون نفر هستند که نیمی از آنها در کشورهای آمریکا، انگلیس و کانادا زندگی میکنند؛ وزارت علوم برنامههایی ویژهای برای تعامل با دیاسپوراهای ایرانی در نظر گرفته است.
انتهای پیام/