از سرمایه‌گذاران خصوصی در حوزه گردشگری به‌درستی استفاده نمی‌شود/ پارک‌های جنگلی استان گیلان عقب مانده استرئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: عرصه‌های ملی و طبیعی می‌تواند برای حوزه گردشگری یک فرصت باشند و پارک‌های جنگی را می‌توان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داد.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ خلیل آقایی صبح امروز در فرمانداری شهرستان رشت با اشاره به اینکه سازمان مراتع و جنگل‌ها به اراضی ملی و طبیعی گیلان احساس دین می‌کند، اظهار داشت: این فضای طبیعی و خدادادی نیازمند نگهداری و حراست است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه حفاظت از انفال از وظایف اصلی این سازمان است ،خاطرنشان کرد: سازمان جنگل‌ها به عنوان نماینده دولت حفظ اراضی و جنگل‌ها را به منظور استمرار حیات، زندگی تولید و اشتغال دنبال می‌کند.

  ۳۲ میلیون هکتار از اراضی جنگلی کشور تحت پوشش طرح کاداستر

معاون وزیر جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه حدود ۳۲ میلیون هکتار از اراضی جنگلی کشور تحت پوشش طرح کاداستر قرار گرفته است ،تصریح کرد: اجرای طرح کاداستر در ۱۴ میلیون هکتار از اراضی کشور با اولویت شمال کشور در دست اجرا است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه هدف از طرح کاداستر احیاء، حفظ و تعیین تکلیف اراضی ملی، دولتی، مستثنیات و اراضی خصوصی است، بیان کرد: زراعت چوب در استان گیلان یک اصل بوده و همواره مورد توجه است.

آقایی با بیان اینکه شرکت شفارود استان گیلان در حال حاضر در ۵ هزار هکتار زراعت چوب انجام می‌دهد ،گفت: این اقدام در شهرستان آستانه‌ اشرفیه در ۱۲ هزار هکتار صورت می‌گیرد.

وی افزود:زراعت چوب علاوه بر درآمد، توسعه پوشش جنگلی و حیات را به دنبال دارد.

گیلان نقطه اصلی زراعت چوب در کشور است

معاون وزیر جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه ۸۵ درصد نیاز چوبی کشور از زراعت چوب و واردات تامین می‌شود، بیان کرد: استان گیلان نقطه اصلی زراعت چوب در کشور محسوب می‌شود و بستر این اقدام به درستی در گیلان فراهم است.

وی با اشاره به اینکه زمینه‌های صادرات و واردات چوب در کشور فراهم است، خاطرنشان کرد: هیچ محدودیت و مشکلی برای فعالیت در حوزه زراعت چوب در سطح کشور به ویژه در استان گیلان وجود ندارد.

آقایی با بیان اینکه گیلان در حوزه گردشگری بسیار عقب‌مانده است و باید پرسید که چرا از سرمایه‌گذاران خصوصی در حوزه گردشگری به‌درستی استفاده نمی‌شود، گفت: تصور اینکه بهترین بهر ه‌بردار حوزه گردشگری از جنگل‌ها، شهرداری‌ها هستند تفکری اشتباه است.

پارک جنگلی لاکان  فرصتی عظیم برای توسعه‌گردشگری در رشت

وی با تاکید بر اینکه عرصه‌های ملی و طبیعی می‌تواند برای حوزه گردشگری یک فرصت باشند و پارک‌های جنگی را می‌توان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داد افزود: پارک جنگلی لاکان با وسعت کنونی می‌تواند فرصتی عظیم برای توسعه‌گردشگری و جذب سرمایه‌گذار در رشت باشد.

استفاده از طبیعت یک هنر است

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه پارک جنگلی سراوان در حال حاضر در استان گیلان رها شده است و، اما می‌توان اقدامات بزرگ و ماندگاری را در آن منطقه انجام داد بیان کرد: استفاده از طبیعت یک هنر است و امروز از این فن به‌درستی برخوردار نیستیم.

وی با اشاره به اینکه عرصه‌های ملی و طبیعی را نمی‌توان با امکانات و تجهیزات دولتی نگهداری کرد و این حوزه نیازمند مشارکت مردم و ورود سرمایه‌گذاران است افزود: به درستی می‌توان از ظرفیت روستاییان و سازمان‌های مردم‌نهاد بدون اجرای تشریفات مناقصات و مزایده برای نگهداری و حراست از جنگل بهره برد.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار به منظور اجرای پروژه‌های آبخیزداری از صندوق توسعه ملی به این حوزه تخصیص داده شده است خاطرنشان کرد: با اقدامات مطلوب باید فضا را به گونه‌ای مهیا کنیم که حضور سرمایه‌گذاران در حوزه‌های آبخیزداری و منابع طبیعی گسترده شود.

آقایی با تاکید بر اینکه استان گیلان استعداد‌های طبیعی گسترده و بی‌نظیری دارد که می‌تواند با رسیدگی و پیگیری به طور ویژه در حوزه گردشگری بدرخشد تصریح کرد: پارک جنگلی سراوان نیازمند توجه است و به درستی می‌توان گفت: پارک‌های جنگلی استان گیلان عقب مانده است.

مجوز قطع درختان جنگلی به هیچ عنوان داده نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مجوز قطع درختان جنگلی به هیچ عنوان داده نمی‌شود و حتی در طرح‌های هادی نیز حفظ اراضی جنگلی باید رعایت شود تاکید کرد: استقرار معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در چالوس نادرست است و این معاونت باید به تهران منتقل شود.

آقایی با بیان اینکه حوزه مراتع و جنگل‌های استان گیلان برای فعالیت خود دیگر نیازی به مجوز از معاونت امور جنگل‌ها در چالوس ندارد و می‌تواند اقدامات خود را به درستی پیگری و اجرا کند گفت: مدیران ادارات کل حوزه جنگل‌داری در استان‌ها از اختیارات رئیس سازمان در حوزه خود برخوردار هستند.

وی با تاکید بر اینکه عامل انسانی دلیل ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌های رخ داده در مراتع و جنگل‌های کشور است ،تصریح کرد: بخش زیادی از مشکلات منابع طبیعی کشور با فرهنگ‌سازی برطرف می‌شود و مردم، مسئولان و رسانه‌ها باید نسبت به اراضی ملی حساسیت نشان دهد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه صدای منتقدان و حساسیت‌های موجود در این حوزه باید شنیده شود و خاطرنشان کرد: اگر به منظور حفظ و حراست از مراتع و جنگل‌های کشور برنامه‌ای جامع و مدون نداشته باشیم به طور حتم آسیب می‌بینیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اولویت حوزه آبخیزداری توجه به پوشش گیاهی است تصریح کرد: ۴۵ نوع فعالیت برای حوزه آبخیزداری احصاء شده و پوشش گیاهی موجب نفود آب به سفره‌های زیرزمینی شده و علاوه بر حفظ خاک مانع وقوع سیل می‌شود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.