رئیس دادگستری جیرفت گفت:جمع آوری سلاح های غیر مجاز باعث احساس امنیت در جامعه می شود و احساس ناامنی منطقه در پی وجود سلاح غیر مجاز است.

جمع آوری سلاح های غیر مجاز، عاملی مهم در ایجاد امنیت استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  احمدعلی انجم روز، رئیس دادگستری شهرستان جیرفت گفت: ورودی پرونده های دادسرای عمومی وانقلاب شهرستان جیرفت در سال 96 تعداد 22 هزار 315 فقره بوده است که از این تعداد 9 هزار و 738 پرونده خروجی داشته اند و موجودی اول دوره 1156 پرونده می باشد .

وی افزود: ورودی پرونده های شعب دادگاه که متشکل از سه شعبه حقوقی و دو شعبه کیفری دو و یک شعبه کیفری یک است، تعداد 13 هزار و 44 پرونده است و از این رو تعداد 12 هزار و 605 پرونده خروجی و موجودی اول دوره دادگاه تعداد سه هزار و 383 پرونده است.

انجم روز اظهار کرد: ورودی 11 شعبه شورای حل اختلاف شهرستان جیرفت تعداد 10 هزار و 105 پرونده است و از این تعداد 9 هزار و 738 پرونده خروجی و موجودی اول دوره این شورا 1156 فقره پرونده می باشد .

وی گفت: به نظر می رسد یکی از امتیازات قانونی آیین دادرسی همین بخش مجازات های جایگزین حبس است که اگر عملیاتی و اجرایی شود و مدنظر قضات شریف مربوطه قرار گیرد می تواند اثرات مثبت و جامعی را در جامعه داشته باشد ، خصوصا ً متناسب با اشخاص و شخصیت افراد ، زیرا برای بعضی افراد با توجه به سن و شخصیت انها زندان مناسب نیست که عقل و عرف نیز همین را حکم می نماید .

انجم‌روز تصریح کرد: از طرفی مجازات جایگزین حبس مانند فعالیت های فرهنگی ، اقتصادی و خدماتی می تواند در جهت ترقی و شکوفایی شخصیت آن فرد در زمینه های فرهنگی و اقتصادی باشد و نیز با وجود زندان های شلوغ و جمعیت بالای کیفری و اختلاط تمامی مجرمین در یک بند باعث می شود در افراد مسن موجبات تالمات روحی و فشارهای عصبی را بوجود آورد و از طرفی اختلاط مجرمین موجبات آموزش های افعال مجرمانه در آنها می شود و اثرات مخرب و غیر قابل جبران را بر جای می گذارد و این باعث جمعیت بالای کیفری در زندان می شود و نگهداری آنها و باز پروری مدد جویان زندانی را سخت و در نتیجه بازدهی کمتری در این زمینه حاصل می گردد .

وی اظهار کرد: از معضلات و مشکلات حوزه قضایی شهرستان جیرفت می توان به کمبود شدید کادر اداری و قضایی خصوصا ً در بخش کیفری اشاره کرد و با توجه به اینکه دو شعبه کیفری 2 با آمار ورودی بالای 200 پرونده در ماه در این حوزه وجود دارد و در دادگاه های حقوقی آمار ورودی بالای 170 پرونده در ماه است و نیز دادگاه کیفری یک بدون مستشار ثابت در حال رسیدگی به پرونده ها می باشد ، قطعا ً آثار خوبی در روحیه قضات و عملکرد انها خواهد داشت .

انجم روز گفت: امنیت در شهرستان جیرفت پایدار نیست بلکه بستگی به وضعیت و شرایط مدیریت اقتصادی شهرستان و برنامه ریزی صحیح دارد و در حال حاضر امنیت بالای هفتاد درصد است و این امنیت در برخی مواقع دست خوش بعضی مسائل اقتصادی و معیشتی مردم می شود .

وی افزود: ایجاد دادگاه کیفری یک در شهرستان جیرفت بسیاری از مشکلات مردم منطقه جنوب استان کرمان راتا حدودی حل کرده است و این ناشی از اجرای قانون ایین دادرسی کیفری است و می طلبد با توجه به کمبود مستشار ثابت برای این دادگاه تعیین و منصوب مستشار ثابت می تواند نتایج مطلوب تری را در پی داشته باشد .

وی با تاکید بر این مطلب که راه اندازی سامانه ثنا برای تشکیلات قضایی نعمت بزرگی است، گفت: این سامانه در امر ابلاغ که هم کار دفاتر و واحد ابلاغ را کمتر کرده است و از طرفی افراد دخیل در پرونده و طرفین پرونده به راحتی در جریان روند و امور رسیدگی قضایی پرونده قرار می گیرند .

رئیس دادگستری جیرفت اظهار کرد: اقدامات انجام شده برای کاهش جمعیت کیفری را می توان به بازدید دوره ای قضات از زندان و دیدار چهره به چهره با زندانیان وشنیدن مشکلات آنها به طور مستمر اشاره کرد و از طرفی در جلسات مختلف قضایی به این مسئله تاکید فراوان شده است که این مشاوره به نظر می رسد اثرات مثبت داشته است و در آرای قضایی تاثیرات خود را نشان داده است .

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات و معضلات در حوزه قضایی شهرستان ، ورود پرونده های متعدد تصرف اراضی ملی از ناحیه اداره راه و شهرسازی و منابع طبیعی بوده است که موضوع ان در جلسات شورای حفظ حقوق بیت المال مطرح و با تدبیر و اجرای برنامه پیشگیری ، از تصرفات غیر مجاز جلوگیری بعمل آمد .

انجم روز بهترین راه کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه را ترویج فرهنگ دینی و اسلامی عنوان کرد و گفت: فرهنگ و اقتصاد اثر مستقیمی بر آسیب های اجتماعی دارد و به نظر می رسد صاحبان علم، دانش، ادب و فرهنگ تلاش های خود را با فن علمی مضاعف کنند.

وی گفت:در صورت شکوفا شدن اقتصاد مملکت و رونق بازار اقتصادی،قطعا ً آسیب های اجتماعی که منشاء آنها فقر و بیکاری است به حداقل خواهد رسید و این امر در دستگاه قضا ء به طور خاص میسر نیست بلکه باید سازمان های فرهنگی و اقتصادی تلاش های خود را در این زمینه بیشتر نمایند.

احمد علی انجم روز تصریح کرد: با توجه به وجود سلاح های غیر مجاز در حوزه جیرفت مقتضی است که مدیران بالا دستی با تدابیر لازم و ایجاد ابزار های لازم در جهت جمع آوری سلاح های غیرمجاز اقدام نمایند زیرا این کار باعث احساس امنیت در جامعه و پیامد های مثبت امنیتی می گردد چرا که نگرانی های مردم و احساس ناامنی منطقه در پی وجود سلاح غیر مجاز است.

وی گفت: در مجموعه دادگستری جیرفت، از نظر وضعیت نرم افزاری کارکنان این حوزه قضایی با نرم افراز های سیستم مدیریت پرونده ، نرم افزار و اتوماسیون اداری و word کار می کنند و از لحاظ وضعیت سخت اداری با توجه به حجم عظیم پرونده ها خصوصا ً در شعبه شورا های حل اختلاف این حوزه قضایی نیاز به افزایش سیستم و پرینتر دارد و حدود ده درصد از سیستم های این حوزه محافظ برق کامپیوتر دارند و با توجه به اینکه خصوصا ً در فصل تابستان نوسان برق در این شهرستان زیاد می باشد، می طلبد که در این خصوصی چاره ای اندیشیده شود .

رئیس دادگستری جیرفت تصریح کرد: به منظور مبارزه جدی با زمین خواری تشکیل مداوم و مکرر شورای حفظ حقوق بیت المال با حضور مدیران مربوطه و تذکر جدی و اجرای مسئولین حفظ منابع ملی شورا در خصوص اراضی درمعرض خطر تصرف انجام شده و درصد بالایی از تصرفات غیر قانونی در حوزه قضایی جیرفت کنترل شده است .


انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.