زرافشان با اشاره به سهم ۸۱ درصدی پذیرش در دانشگاه مبتنی برسوابق تحصیلی، تاثیر قطعی ۳۰ درصدی کنکور را کمک به دانش آموزان دانست.
علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تاثیر ۳۰ درصدی قطعی نمرات امتحان نهایی دانش آموزان در کنکور سال آینده اظهار کرد: این مسئله قانون مصوبه مجلس است و پیش از این هم در سال ۹۳ و ۹۴ به صورت تاثیر مثبت اعمال شده بود، اما در سال ۹۵ با اصلاحیه مجلس این قانون تغییراتی داشت و اکنون طبق برنامه جدید مصوبه به طور کامل اجرا خواهد شد یعنی تاثیر مثبت و منفی در کنار هم لحاظ میشوند.
وی ادامه داد: بیش از ۸۱ درصد ظرفیت رشتههای دانشگاهی در شرایط فعلی بر مبنای نمرات وسابقه تحصیلی است بنابراین این مصوبه نقطه قوتی برای داوطلبان کنکوری محسوب میشود علاوه بر دانشگاه آزاد در دانشگاههای دولتی هم ۱۲ درصد پذیرش از طریق سوابق تحصیلی در نظر گرفته شده است.
زرافشان درباره تاثیر نمرات امتحان نهایی در سوابق تحصیلی گفت: نمرات امتحانات نهایی با توجه به روندی که برای برگزاری این امتحانات در نظر گرفته شده است کاملا استاندارد بوده و حتی دانش آموزان بعد از فارغالتحصیلی برای مهاجرت به خارج از کشور میتوانند از این مدرک استفاده کنند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش افزود: با توجه به سازوکاری که برای طرح سوالات امتحانات نهایی وجود دارد، یادگیری دانش آموزان به خوبی سنجیده میشود و کیفیت قابل قبولی دارد بنابراین میتواند به عنوان ملاکی در پذیرش دانشگاه محسوب شود.
وی با اشاره به اینکه برای ۱۵ درصد از رشتههای دانشگاهی علاوه بر سابقه تحصیلی نیاز به برگزاری کنکور ضرورت دارد، گفت: در برخی رشتهها و دانشگاههای پر طرفدار نیاز به آزمون غربالگری داریم تا داوطلبان بر اساس این آزمون ادامه تحصیل دهند.
زرافشان درباره امنیت برگزاری امتحانات نهایی و جلوگیری از لو رفتن سوالات بیان کرد: مهمترین موضوعی که در برگزاری امتحانات به آن توجه میشود امنیت برگزاری امتحانات است و امسال سعی کردیم با اتخاذ روشهای جدید روند برگزاری امتحانات نهایی را با امنیت بالاتری دنبال کنیم که تجربیات موفقی کسب کردیم و در امتحانات شهریور و دی ماه این تجربیات را لحاظ خواهیم کرد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش با اشاره به طرح ۲ نوع سوال در کنکور برای داوطلبان نظام جدید و قدیم اظهار کرد: با توجه به اینکه ۵۰ درصد از داوطلبان کنکور در نظام قدیم تحصیل میکردند بنابراین در شورای سنجش و پذیرش تصمیم بر این شد تا داوطلبان نظام جدید و قدیم آموزشی متناسب با منابع آموزشی که در اختیار دارند در کنکور شرکت کنند و سازمان سنجش با توجه به فرمولهای در نظر گرفته شده نمرات آنها داوطلبان را تراز کنند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه پیش از این سازمان سنجش در تغییر نظام آموزشی چنین تجربهای را داشته است بنابراین در اجرای این روش داوطلبان نگران پذیرش خود در کنکور نباشند.
زرافشان درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای برنامه درسی دانش آموزان پایه درسی دوازدهم با توجه به تقارن امتحانات نهایی و کنکور اظهار کرد: از سال گذشته جلساتی با مدیران مدارس عادی دولتی، غیر دولتی و مدارس خاص برگزار کردیم تا تصمیمی برای رفاه حال دانش آموزان اتخاذ شود که پس از بررسیهای انجام شده تغییر ساعت آموزشی در پایه دوازدهم به تصویب رسید.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش ادامه داد: با توجه به تصمیم اتخاذ شده ۳۵ ساعت آموزشی پایه دوازدهم به صورت ۲۴ ساعت حضوری و ۱۱ ساعت غیر حضوری برای دانش آموزان در نظر گرفته میشود تا بتوانند علاوه بر گذراندن دروس پایه دوازدهم به مطالعه دروس کنکوری هم بپردازند.
وی تصریح کرد: علاوه بر این تصمیم به سازمان سنجش پیشنهاد دادیم تا زمان برگزاری کنکور را جابجا کند و این آزمون به نیمه دوم تیرماه منتقل شود تا بین امتحانات نهایی دانش آموزان و کنکور فاصله زمانی حدود ۲۰ روزهای اعمال شود.
زرافشان درباره وضعیت تامین نیروی انسانی برای پایه دوازدهم اظهار کرد: از مهر سال گذشته کارگروهی برای استقرار پایه دوازدهم شروع به فعالیت کرد و در این کارگروه تامین نیروی انسانی در اولویت قرار گرفت بر همین اساس با روشهای متعددی تامین نیروی انسانی برای مهر ۹۷ را به طور کامل انجام دادیم همچنین دورههای آموزشی در تابستان برای معلمان این پایه تحصیلی در نظر گرفته شده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش اظهار کرد: برای آمادگی دانش آموزان طی رایزنیهایی که با سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی داشتیم کتابهای آماده شده پایه دوازدهم در سایت این سازمان قرار گرفتند تا امکان آشنایی با محتوای آموزشی این دوره فراهم شود.
انتهای پیام/
مخالفم با تاثير قطعي
بابا من مخالفم
مخاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالف......................................
ما بچه های پایین ک نمیتونیم پول ترمیم معدلو بدیم
یعنی ما هیچوقت نمیتونیم پیشرفت کنیم
این بی عدالتیه
توروخدا لغوش کنید
ببخشید میشه بگین چرا اعتراض دارین؟
به نظر من و خیلیا تصمیم خیلی مفدیه.
یه عده ای که اصلا درس نخوندن براشون فرقی نداره
تازه فاصله امتحانات نهایی تا کنکور مگه چند روزه! !؟
بلاخره زندگی سخته
اول،
غیر قانونی بودن این موضوعه. بر مینای قانون اساسی کشور قوانین جدید عطف به ماسبق نمی شن. یعنی منی که سال ۸۴ دیپلم گرفتم یا اونی که سال های اخیر گرفته اطلاعی از این قانون که در آینده می خواسته تصویب بشه نداشته یعنی نمی دونستیم که تاثیر معدل قراره که به صورت قطعی به میزان ۳۰ % در پذیرش دانشگاه موثر باشه. پس نباید این قانون شامل حال قبلی ها بشه.
دوم،
باز هم غیر قانونی بودن این موضوع هست. این قانون به صورت غیر مستقیم حق تحصیل آزاد تو خیلی از رشته ها رو داره از خیلی از افراد می گیره. حالا یه کسی به قول شما درس نخوند یه دوره ای مشکلات داشت یا به هر دلیلی نشد بخونه.
آیا باید تا پایان عمر اجازه تحصیل تو یک رشته خاص رو از دست بده؟ در صورتی که حق تحصیل برای همه هست.
سوم،
غیر منطقی بودن این موضوع هست.
اگر این قانون می خواد کمکی به کسی بکنه چرا تاثیر رو به صورت مثبت لحاظ نمی کنند. شما وقتی تراز کنکورت بالا بود یعنی خوب کار کردی از بقیه بهتر بودی، چه دلیلی داره که از این نمره کم بشه چون یه زمانی خوب نبودی تو اون درس؟ با کدوم منطق!
چهارم،
امتحانات پایان دوره دیپلم و پیش دانشگاهی اعتبار کنکور رو ندارند.۱. به خاطر ماهیت کتبی بودن و خطای تصحیح در برگه ها. ممکنه حقی از کسی ضایع بشه چون نگاه افراد تصحیح کننده متفاوته. ۲. ماجراهایی مثل لو رفتن سوالات یا تقلب افراد در حین امتحان زیاد اتفاق می افته که در کنکور سراسری اتفاق نمی افته.
پنجم،
فقط محدود به سال سوم و پیش شدن نمره هست، در صورتی که سابقه تحصیلی افراد بیشتر و طولانی تره. اگر واقعا سابقه تحصیلی انقدر اهمیت داشت چرا فقط به یک مقطع محدود شده؟ شاید فردی به دلیل مشکلات از جمله از دست دادن یکی از اقوامش یک مقطع رو نتونسته بخونه خوب. تا پایان عمر فرصت جبران رو از دست می ده. و با وجود این قانون باید باز هم کنکور بدن و فقط تنش های روانی کنکور بیشتر می شه.
بنابر این اگر با منطق و با وجدان کسی به این قانون نگاه کنه می فهمه که کاملا نا عادلانه هست.
ون خیلی ها راحت باپول نمره خواهندگرفت ودرزمینه کنکور نیز نگرانی خاصی ندارند وازبهترییین اموزشها وامکانات استفاده میکنند. خیلی زود و راحت به اهدافشان میرسند ودر نتیجه جامعه به دستان انها می افتد . قطعی شدن یعنی مردم محروم هیچگاه نباید به اهداف خود برسند یعنی علاوه بر محرومیتهای دیگرشان باید از تحصیل دررشته ودانشگاه مورد علاقه شان نیز محروم بمانند.ایا این باعدالت منافات ندارد؟؟؟؟؟؟؟؟هدف ازاین قانون چیست؟؟؟چطور همه ی قوانین چندین سال طول میکشد تصویب شود اما این قانون درطول یک هفته تصویب شد بدون اینکه به جوانب و پیامدهای ان اندیشیده شود؟؟؟
من ساکن شهر بم هستم و دیپلمم رو سال ۸۴ گرفتم یعنی یک سال بعد از زلزله بم حالا کی میتونه معدل کتبی من رو که تمام خانواده ام و معلمین خوبم رو توی زلزله از دست دادم با معدل کتبی شخصی که سال ۹۶ در شهر های بزرگ مثل تهران گرفته مقایسه کنه و ادعا بکنه که عدالت برقراه شده ؟؟؟؟؟
گناه که نکردیم اینجا زاده شدیم !
وقتی پنجم ابتدایی تموم شد خوشحال شدیم که میریم راهنمایی یهو کلاس ششم سر د حالا که میخوایم کنکور بدیم تاثیر قطعی معدل.... ب اندازه بیمار روانی دارم فشارهای مختلف رو تحمل میکنم نداشتن پول از یه طرف زندگی تو منطقه محروم و نبود معلم کافی از طرف دیگه.
حالا با این کاری که کردن پولدارا میرن غیرانتفاعی معدلشونو میخرن آخرشم میشن پزشکای آینده و نتیجش افزایش اختلاف طبقاتی.
شرایط برگزاری امتحانات نهایی یکی هست؟؟؟
سطح علمی دبیران و مدارس و امکانات مدارس در کل کشور یکسان است؟؟؟؟
سلام بچه ها تو رو خدا گوش بدین پشت هم باشیم میتونیم یه کاری کنیم
همه برن داخل سایت دیوان عالی شکایت کنن و این که حتما برید داخل پیج آقای قاسم احمدی لاشکی مخالفت هاتونو بگید
بگید که داخل امتحان نهایی تقلب شده و سوال ها رو فروختن
انسان شریفی هستن میتونن کمک کنن چون مخالف تاثیر قطعی هم هستن
هر کی که میشنوه این کار رو بکنه