مدیر کل مدیریت بحران خوزستان وضعیت رودخانه های استان را بحرانی و وخیم عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، کیامرث حاجی‌زاده، مدیر کل مدیریت بحران خوزستان وضعیت در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان در شهرستان هویزه که شامگاه گذشته برگزار شد، رودخانه‌های دز، کارون، جراحی، زهره و مارون بسیار وخیم عنوان کرد و اظهار داشت: این اتفاق بدلیل کاهش بارندگی در استان های بالا دست مانند لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، و چهار محال بختیاری است.

وی اذعان کرد: به گفته کارشناسان شرایط خشکسالی حاکم بر خوزستان در 70 سال اخیر بی سابقه است و آورد رودخانه های این استان در سال آبی جاری نسبت به آمار طولانی مدت 63 درصد و نسبت به سال آبی گذشته 40 درصد کاهش داشته نشان می دهند و رودخانه کارون نیز با 65 درصد کاهش آبدهی روبرو شده است.

حاجی زاده زیرساخت‌های خوزستان را توسعه نیافته توصیف کرد و بیان داشت: بیش تر زیرساخت‌های خوزستان مربوط به دوران نفت است که بخشی از آن ها در جنگ تحمیلی آسیب دیده و یا از بین رفته اند و آنچه که هم اکنون باقیمانده فرسوده هستند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برای خوزستان در حوزه های مختلف برخی کارها انجام نشده افزود: به عنوان مثال؛ آمایش سرزمین در خوزستان اصلا دیده نشده و پروژه‌های نفتی و ملی که در این استان انجام شد بدون پیوست زیست محیطی هستند.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان کیامرث در ادامه گفت: برای پدیده گرد و غبار که عمری 15 ساله در خوزستان دارند تا پیش از اتفاق قطعی برق گسترده در بهمن سال 95 اقدامی انجام نشد و پس از آن بود که با پیام رهبر معظم انقلاب و پیگیری‌ دولت 360 هزار هکتار کانون گرد و غبار شناسایی و از این میزان 40 هزار هکتار در طول مدت یک سال آب اندازی، نهال کاری و مالچ پاشی شد.

کیامرث حاجی‌زاده با بیان اینکه اقداماتی که برای این 40 هزار هکتار کانون گرد و غبار صورت گرفت همه مشکلات را برطرف نمی‌کند بیان کرد: عرصه ‌های تولید گرد و غبار در خوزستان گسترده هستند و به علت خشکسالی میزان آن رو به افزایش است.

وی یکی از مشکلات خوزستان از گذشته را نبود اقدامات پیشگیرانه و پیش بینی به موقع عنوان کرد و اظهار داشت: در حالی که در مدیریت بحران، هر اقدامی که در حوزه پیش بینی و پیشگیری انجام شود سرمایه گذاری به شمار می رود.

حاجی زاده با اشاره به اقدامات زیرساختی استان در 2 سال گذشته بیان کرد: 12 هزار میلیارد ریال در بخش طرح غدیر اعتبار داده شده و باید بپذیریم که انقلابی در حوزه آب و برق ایجاد شده است.

وی گفت: در جریان اتفاقاتی که در آبادان و خرمشهر بر اثر شوری آب افتاد با حرکتی جهادی این مشکل برطرف شد و دشمن از سوء استفاده کردن از این موضوع ناکام ماند.

این مقام مسئول در ادامه افزود: پس از جنگ تحمیلی زیرساخت های آبادان و خرمشهر توسعه نیافت و شبکه توزیع آب آن متعلق به چندین سال گذشته است.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان به وضعیت زیرساخت ها در هویزه اشاره و اذعان کرد: در این شهرستان نیز در حوزه زیرساخت های در چند سال گذشته کاری نشده، اما در سال های اخیر به برکت حضور زوار امام حسین (ع) حرکت جهادی اتفاق افتاد و اعتبارات کلانی برای جاده های آن تخصیص یافت.

حاجی زاده با اشاره به مصوبات این نشست بیان داشت: مقرر شد ایستگاه آب رفیع و فاضلاب شهری آن بازسازی شود و ترمیم لوله ها آسیب دیده آغاز و پلیس آب در این منطقه انتخاب شود.

وی گفت: سازمان آب و برق خوزستان نیز مقرر شد 20 متر مکعب آب برای رفیع رهاسازی کند و آب کرخه نور وارد هویزه شود، جهاد کشاورزی در حوزه کشاورزی این منطقه نیز نظارت کامل داشته باشد.

انتهای پیام/گ

موج خشکسالی در رودخانه های خوزستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.