سفیر روسیه اعلام کرد دوحه که پیش از این درباره خرید اسلحه و موشک‌های ضدتانک با مسکو مذاکره کرده بود، اکنون به دنبال خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ از این کشور است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشا تودی، سفیر روسیه در قطر اعلام کرد دوحه که پیش از این درباره خرید اسلحه اِی‌کِی (AK)، اسلحه نارنجک‌انداز و موشک‌های ضدتانک با روسیه مذاکره کرده است، اکنون برای خرید سامانه موشکی پیشرفته اس-400 با مسکو در حال رایزنی است.

بر اساس اظهارات سفیر روسیه در قطر، دوحه که اکنون با همسایگان خود در خلیج فارس روابط سردی را تجربه می‌کند، قرار است محموله‌ای از تسلیحات روسی، از جمله اسلحه معروف کلاشنیکف، تسلیحات نارنجک‌انداز و موشک‌های ضد تانک کورنت را دریافت کند.

این مقام روس در گفتگو با خبرگزاری تاس افزود علاقه دوحه به خرید تسلیحات روسی، از این نیز فراتر رفته است. او گفت: «درباره سامانه‌های موشکی اس-400، مذاکراتی در حال انجام است؛ با این وجود، تاکنون نتیجه خاصی از این مذاکرات حاصل نشده است.» این دیپلمات روس خاطرنشان کرد: «به نظر می‌رسد مقامات قطر خواستار خریداری» این سامانه موشکی از روسیه باشند.

پیش از این، سفیر قطر در روسیه تایید کرده بود مذاکرات دوحه و مسکو برای خرید سامانه موشکی اس-400 «در مرحله‌های پیشرفته» قرار دارد.

این دیپلمات در آن هنگام گفته بود در ماه اکتبر سال 2017، بین روسیه و قطر معاهده همکاری نظامی به امضا رسیده است که به موجب آن، فرصت برای خرید سامانه اس-400، آموزش نیروهای نظامی قطر، و ایجاد ارتباط با سرویس‌های اطلاعاتی روسیه فراهم شده است.

در این میان، برگزاری مذاکرات برای خرید سامانه اس-400 از روسیه، موجب شد عربستان سعودی به طور آشکار قطر را تهدید کند. بر اساس گزارش لوموند، ملک سلمان، پادشاه عربستان، در نامه‌ای به امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، نوشت: «پادشاهی عربستان آماده است برای نابودی این سامانه دفاعی، به هر اقدام ممکن، از جمله اقدام نظامی، دست بزند.»

با این حال، وزیر خارجه قطر ادعاهای منتشر شده در این گزارش را رد کرد و گفت ریاض در جایگاهی قرار ندارد که نظرات خود را به دوحه دیکته کند. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر، در گفتگو با شبکه خبری الجزیره گفت: «خرید هرگونه تجهیزات نظامی، مسئله‌ای نیست که ارتباطی به کشوری دیگر داشته باشد.»

اس-400 نام سامانه دفاع موشکی پیشرفته‌ای است که جایگزین سامانه نسل قبلی خود، اس-300، شده است. این سامانه جدید قادر به رهگیری و نابودی چندین هواپیما و موشک به طور همزمان و تا برد 250 کیلومتری است. همچنین، این سامانه دفاعی می‌تواند موشک‌های بالستیک با سرعت 4800 متر در ثانیه را تا شعاع 60 کیلومتری نابود کند.

در این میان، موشک زمین به هوای دیگری وجود دارد که قابل استفاده در این سامانه دفاعی است و می‌تواند برد آن را به 400 کیلومتر افزایش دهد. برای تغییر حالت مانور به حالت استقرار کامل در هر واحد از این سامانه دفاعی تنها 5 دقیقه زمان لازم است.

در سال گذشته میلادی، روابط میان قطر از یک سو، و چهار کشور عربی از سوی دیگر دچار تنش شد. ریاض و متحدان عربی آن، روابط دیپلماتیک خود را با دوحه قطع و صادرات مواد غذایی و دیگر کالاها را به این کشور متوقف کردند. سفر هوایی به صورت دو طرفه با این کشور ممنوع اعلام شد و حتی خدمات پستی میان دوحه و ریاض متوقف شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: قطر ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار