مدیر عامل کانون هموفیلی ایران با انتقاد از کم توجهی به روند درمان بیماران از رایزنی با بیمه سلامت برای پرداخت مطالبات دارویی خبر داد.

احمد قویدل مدیر عامل کانون هموفیلی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: متأسفانه ساختارهای غیر حرفه‌ای سازمان‌های بیمه‌گر در ایران و ریشه دولتی آنها موجب شده است که عملکرد این سازما‌ن‌ها در چهارچوب سازمان‌های حرفه‌ای بیمه‌گر قرار نگیرد؛ سازمان بیمه تأمین اجتماعی که اساسا یک سازمان با ریشه دولتی است  همواره از رانت‌های دولتی برای توسعه این سازمان استفاده می‌کند.

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران گفت: بنابر نظر مسئولان تراز اول کشور سازمان بیمه تامین اجتماعی عملا تبدیل به یک بنگاه اقتصادی شده است که از نظر چهارچوب حوزه سلامت دور و دورتر می‌شود؛ سازمانی که دغدغه آن سلامت نیست و بیشتر به یک بنگاه اقتصادی شبیه شده است و درگیر موضوعاتی مانند کشتی روی دریا و هواپیما در آسمان و انواع شرکت‌های سرمایه گذاری است.


بیشتر بخوانید: روش درمانی جدید پزشکان ایرانی برای بیماران هموفیلی


آیا بیماران هموفیلی از امتیازات دفترچه خدمات درمانی بهره می‌برند؟

قویدل بیان کرد: این سازمان در دولت دوازدهم با شیب بسیار تندی از آرمان‌های خود دور شد و امتیازاتی را که برای بیماران صعب‌العلاج بالغ بر 20 سال پشتیبانی می‌شد ؛ یک شبه با تصمیم هیئت امنای این سازمان لغو  کردند؛ در این تصمیم گیری بخشی از بیماران هموفیلی از  امتیازات دفترچه بیمه خاص که به وسیله آن تمام خدمات درمانی بدون فرانشیز‌ بود، محروم شدند.

واکنش مثبت مدیر عامل بیمه سلامت جهت پرداخت مطالبات داروخانه مرکز هموفیلی

وی ادامه داد: این محرومیت موجب افزایش هزینه بهداشت و درمان در سبد خانوار و بیمارها شده است و صرفا بیماران با فاکتور 8 و 9 از حمایت این سازمان‌ها برخوردارند‌؛ کانون هموفیلی ایران مکررا‌ این تصمیم غیر کارشناسی را یادآوری کرده  که حتی اگر قانون عوض شود، حداقل عطف‌ به ماسبق نمی‌شود.

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران تشریح کرد: باید تصویب قانون جدید نگه داشته شود اما سازمان تأمین اجتماعی بدون توجه به این موضوع مهم در این  شرایط اقتصادی اقدام به تعویض قانون کرده است و بر این نظر غیر منطقی خود پافشاری می‌کند.

مشکل تامین بودجه در بیماران هموفیلی

قویدل گفت: بیمه سلامت بدون سیاست گذاری مداوم تا زمانی که بودجه‌های نفتی به آن تزریق می‌شود، خدمت ارائه می‌دهند و با اتمام  بودجه‌ها این سازمان نیز زمین گیر می‌شود.


بیشتر بخوانید: روز جهانی بیماری هموفیلی با شعار «درمان برای همه»


وی بیان کرد: سازمان بیمه‌گر حرفه‌ای در دنیا از محل درآمدهای خود از طرف آحاد مردم درآمد‌های خود را تأمین کرده و با حمایت از طرح‌های پیشگیری تلاش می‌کند سال به سال از تعداد بیماران بکاهد اما در ایران هیچ کدام از سازمان‌های بیمه‌گر حامی طرح‌های پیشگیری نیستند و عملا در مدیریت بودجه‌ای این سازمان‌ها نقشی ایفا نمی‌کند.

واکنش مثبت مدیر عامل بیمه سلامت جهت پرداخت مطالبات داروخانه مرکز هموفیلی

سرانجام یارانه بیماران هموفیل

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران گفت: متأسفانه در مسیر، صدمه‌ای که به چرخه تأمین دارو در کشور وارد شده است و انتقال یارانه داروهای بیماران خاص به سازمان‌های بیمه‌گر بدهی‌های کلان این سازمان‌ها به مراکز درمانی و دسترسی بیماران به دارو با مخاطرات جدی مواجه کرده  است.

قویدل اظهار کرد: مرکز درمانی متعلق به کانون هموفیلی ایران در تهران بالغ بر 11 ماه است که در حوزه دارو مطالبات خود را دریافت نکرده است و سازمان تأمین اجتماعی نیز 6 ماه در پرداخت این مطالبات تأخیر دارد؛ این بدهی‌ها به داروخانه‌ها عملا کار آنها را در پرداخت مطالبات شرکت پخش دارو ناتوان کرده و شرکت پخش دارو به شدت از طرف تولید کنندگان‌ و وارد کنندگان‌ تحت فشار هستند.

چرخه تامین دارو چگونه است؟

وی افزود: مجموعه این مسیر که به چرخه تأمین دارو معروف است، اولین صدمه‌ای را به بیماران نیازمند به دارو وارد می‌کند که به شدت به این داروهای حیاتی نیاز دارند؛ نبود دارو در داروخانه‌ها به علت بدهی ( اعم از دانشگاهی و بخش خصوصی ) موجب شد که دارو به موقع به دست بیمار نرسد و باعث رنج بیماران خواهد شد.

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران ادامه داد: نصف کردن سهمیه دارویی داروخانه‌ها یا وضعیتی تأسف‌ بار‌تر، وارد کردن داروخانه‌ها به فهرست سیاه شرکت پخش عملا دارو را یا از دسترس بیمار خارج یا تداوم دسترسی را دچار مشکل می‌کند.

واکنش مثبت مدیر عامل بیمه سلامت جهت پرداخت مطالبات داروخانه مرکز هموفیلی


بیشتر بخوانید: تزريق فاکتور انعقادی شماره‌ی 8 تنها راه درمان بیماران هموفیلی


قوی دل تصریح کرد: کانون هموفیلی ایران ضمن انعکاس این مشکلات از طریق حوزه مرکز پیوند و امور بیماری‌ها این مشکلات را به مدیر عامل بیمه سلامت منعکس کرده همچنین طی نامه‌های جداگانه‌ای این معضل مهم را به مدیر عامل بیمه سلامت و تأمین اجتماعی اخطار داده‌اند.

وی افزود: پیوست این نامه‌ها اخطار‌های شرکت پخش شرکت رازی و البرز در تأمین مطالبات بوده است که خوشبختانه در حال حاضر با واکنش مثبت مدیر عامل بیمه سلامت ایرانیان مواجه شده و بسیار امیدواریم که رفع مشکل میسر شود.

قویدل  یادآور شد: امیدواریم در هفته حمایت از بیماران هموفیلی واکنش مثبت مدیر عامل بیمه سلامت ایران به یک اقدام عملیاتی و اجرایی تبدیل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار