یک جامعه شناس گفت: در جوامع سنتی و قدیمی‌تر، نقش خانواده‌ها در انتخاب شریک زندگی فرزندان تاثیر گذار‌تر از جوامع مدرن بوده است.

نقش والدین در ازدواج مدرنمحمد روزبهانی جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار 

حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تاثیر والدین در انتخاب شریک زندگی برای فرزندانشان اظهار کرد: در گذشته و در جوامع سنتی، خانواده ها در انتخاب شغل، محل زندگی، تامین منابع مالی و انتخاب همسر برای فرزندانشان نقش موثری داشتند؛ همچنین فرزندان به خانواده خود وابسته تر بوده اند.

وی در ادامه بیان کرد: شرایط اجتماعی در گذشته به نوعی بوده است که جوانان برای انتخاب شریک زندگی خود راهی جز ارتباط گیری به شیوه سنتی نداشته اند و تصمیم اساسی در این زمینه به عهده خانواده بوده است.

روزبهانی با اشاره به اینکه در ازدواج به شیوه سنتی میزان طلاق کمتر است افزود: در ازدواج سنتی به دلیل ازدواج در سنین کمتر و وجود وجه اشتراکات بیشتر، زوجین دچار تنش کمتری می شدند؛ بنابر این طلاق کمتر صورت می گرفت.


بیشتر بخوانید: مشاوره های پیش از ازدواج را جدی بگیرید/ شناخت زوجین در ‌مشاوره های قبل از ازدواج


این جامعه شناس خاطر نشان کرد: با رشد و پیشرفت تکنولوژی، جوامع به سمت صنعتی شدن پیش رفته و فرهنگ جامعه و  سبک زندگی  متفاوت تر شده  و ازدواج مدرن جایگزین ازدواج های سنتی شده است.

وی تصریح کرد: در ازدواج مدرن تصمیم گیر اصلی خود فرد است و خانواده دیگر نقش اساسی ندارند؛ اما در ازدواج های سنتی خانواده ها علاوه بر انتخاب همسر برای فرزند خود، بعد از ازدواج نیز نقش موثری داشته اند.


بیشتر بخوانید: هم باش‌های سیاه مهم‌ترین آسیب تجردگرایی


روزبهانی در نهایت مطرح کرد: جوانان امروزه به دلیل اینکه استقلال بیشتری دارند، به ازدواج مدرن گرایش بیشتری دارند که این ازدواج ها نقاط مثبت و منفی خواهد داشت. البته نمی توان به طور قطعی گفت که این ازدواج ها نتیجه خوبی نخواهند داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: خانواده ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۹:۵۷ ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
من مخالف ازدواجهای مدرن هستم سنتی بهتر هست.
آخرین اخبار