خطیب حرم مطهر رضوی گفت: امام رضا (ع)، در دوران زندگانی خویش پرچمدار تشریح و تبیین مفاهیم عمیق ولایت بوده و هستند.

امام رضا (ع)، پرچمدار تشریح و تبیین مفاهیم عمیق ولایت بودندبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان خطیب حرم مطهر رضوی در ویژه برنامه شکوه رضوان که در صحن جامع رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه به برکت حضور امام رضا (ع) در ایران نشر مبانی ولایی فراهم شد، افزود: امام رضا (ع) بیشترین مطالب مربوط به ولایت و ولایتمداری را بیان کردند و در این راه زحمات زیادی را هم متحمل شدند. ایشان به شیوه‎های مختلف و بیان‎های متعدد ابعاد مختلف ولایت را به مردم ابلاغ کردند.

وی تصریح کرد: وقتی مامون خواست بر امام رضا (ع) منت بگذارد که من تو را ولیعهد کردیم و جایگاه دادم، امام (ع) به او فرمود:فکر نکن که تو مرا بین مردم محبوب کردی من اگر در مدینه بر مرکب خود می‎نشستم و سخنی می‎گفتم در قلوب شرق و غرب عالم نفوذ می‎کرد.

خطیب حرم مطهر رضوی گفت: برخی به هارون الرشید می‎گفتند که امام رضا (ع) برای حکومت تو خطر آفرین است چرا او را به قتل نمی‎رسانی؟ هارون الرشید ملعون هم جواب می‎داد که من یک‎بار پدر ایشان را به قتل رساندم برایم کفایت می‎کند، این جواب هارون به خاطر این بود که پس از شهادت امام کاظم (ع) دستگاه حکومتش خیلی متزلزل شد.


حجت الاسلام و المسلمین پناهیان افزود: حکومت هارون‎الرشید خیلی اقتدار داشت، ولی پس از شهادت امام کاظم (ع) دیگر جرات نداشت به امام رضا (ع) زورگویی کند، همین امر باعث شد که امام رضا (ع) کمی راحت‎تر تبلیغ کند، لذا بعد از هلاکت هارون الرشید، مامون هم می‎ترسید امام رضا (ع) را به شهادت برساند لذا به زور امام را از مدینه به خراسان آورد تا بیشتر ایشان را تحت کنترل قرار دهد.

وی تصریح کرد: ماموران مامون سعی کردن امام رضا (ع) را از مسیر‌هایی عبور دهند که کمتر شیعیان، ایشان را ملاقات کنند، وقتی امام رضا (ع) را از نیشابور عبور دادند تمام علما جمع شدن تا با حضرت ملاقات کنند، آنان به امام فرمودند که حدیثی بفرمایید ایشان هم فرمود: «لااله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی» امام در ادامه راه فرمودند: «بشروط‌ها و انا من شروطها» این اقدام شجاعانه امام رضا (ع) در بین علمای اهل تسنن بود.

کارشناس مسائل دینی و اجتماعی گفت: این سخن امام رضا (ع) بسیار کوبنده بود، امام در جایی این حدیث را بیان کردن که از شیعیان کسی حضور نداشت، اما بیشتر از خطبه غدیر در بین مردم رواج یافت. امام رضا (ع) با همین رفتار خویش فرهنگ ولایت را در ایران جا انداخت تا جایی که در حال حاضر این همه عاشق از سراسر دنیا به زیارت ایشان آمده‎اند، حتی با این مشکلات اقتصادی آمار وقف و نذر حرم بالاتر رفته است.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان افزود: هارون الرشید و مامون به خوبی می‎دانستند که علیه امام رضا (ع) نمی‎توانند کاری کنند، چون امام در قلوب مومنان نفوذ کرده بودند. امام هم در این برهه مبحث ولایت را برای مردم تشریح کردند.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

علت محبوبیت امام رضا(ع) این است که ایشان در قلوب مومنان نفوذ کرده اند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.