سمینار یک روزه منطقه‌ای تازه‌های تیروئید در دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزارشد .

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، به نقل از خبرگزاری وب دا،  سمینار یک روزه منطقه‌ای تازه‌های تیروئید در دانشگاه علوم پزشکی کردستان با همکاری انجمن علمی متخصصین غدد درون ریز ایران، مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمانشاه، همدان و ایلام در تالار ابن سینای دانشکده پزشکی در سنندج برگزار گردید.

لطف الله ساعد دبیر علمی سمینار و استادیار دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ابتدای این سمینار گفت: شیوع کانسر‌های تیروئید در سال‌های اخیر افزایش یافته است که یکی از مهمترین دلایل آن ناشی از افزایش توان تشخیصی با استفاده از روش‌های تصویربرداری حساستر و انجام FNA از طریق سونوگرافی محقق شده است که با توجه به این پیشرفت‌ها در حال حاضر امکان تشخیص و درمان به موقع بیماری‌های مختلف تیروئید امکان پذیر شده است.
وی ضمن بیان اینکه، استفاده مناسب از ابزار‌های تشخیصی در دسترس و جراحی‌های مناسب نیازمند آگاهی بخشیدن و ارتقا سطح علمی همکاران گروه پزشکی در همه مقاطع می‌باشد، افزود: هدف از برگزاری این سمینار ارتقاء آگاهی‌های فوق تخصصین و متخصصین غدد درون ریز، گوارش، داخلی، رادیولوژی، پاتولوژی، جراحی، کودکان، پزشکان عمومی و کارشناسان رادیولوژی در زمینه بیماری‌های تیروئید و راه‌های پیشگیری و درمان می‌باشد.
 وی تصریح نمود: ندول‌های تیروئید بیماری‌های شایعی هستند بطوری که با استفاده از معاینه بالینی در حدود ۵ درصد خانم‌ها و ۱ درصد آقایان در مناطق با دریافت کافی ید تشخیص داده می‌شود و درصورت استفاده از سونوگرافی بیش از نیمی از مردم در سنین بالا دارای یک یا چند ندول تیروئید هستند که اکثرا خوش خیم و بدون علامت بوده و تنها در ۷ تا ۱۵ درصد موارد بدخیم و نیاز به درمان دارند.
فوق تخصص غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی کردستان ضمن بیان اینکه، بدخیمی‌های تمایز یافته تیروئید حدود ۸/۱ درصد کانسر‌ها را در ایران تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: این کانسر‌ها در خانم‌ها شایعتر بوده و شایعترین کانسر‌های سیستم اندوکرین هستند و حدود ۸۵ درصد موارد کانسر‌های تیروئید از نوع پاپیلاری و مابقی موارد را کارسینوم‌های نوع فولیکولار، کانسر مدولاری تیروئید و کانسر‌های تمایز نیافته تشکیل می‌دهند.
 ساعد با تاکید بر اینکه، غده تیروئید در اثرعوامل ارثی و محیطی از جمله تغذیه، استرس، سیگار، کمبود ید و بیماری‌های زمینه‌ای دیگر می‌تواند دچار اختلالات مختلفی بشود، اظهار داشت: کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید، التهابات تیروئید، گواتر‌های ساده و گره ای، ندول‌های خوش خیم و بدخیم تیروئید و سرطان‌های تیروئید از جمله بیماری‌های تیروئید است.
وی با بیان اینکه، دریافت ید کافی در رژیم غذایی فاکتور مهمی در زمینه پیشگیری از این بیماری است، ابراز داشت: برای ارزیابی بیماری‌های تیروئید علاوه بر معاینه بالینی از روش‌های مختلف آزمایشگاهی، روش‌های تصویربرداری مثل سونوگرافی، CT اسکن و MRI و سینتی گرافی تیروئید استفاده می‌شود و همچنین برای درمان اختلالات تیروئید بر اساس نوع بیماری می‌توان از درمان‌های دارویی، جراحی و درمان با یدرادیواکتیو استفاده نمود.
گفتنی است، این سمینار یک روزه که با حضور رئیس و معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار گردید، برای حاضرین دارای امتیاز آموزش مداوم بود.
انتهای پیام/م

سمینار یک روزه منطقه‌ای تازه‌های تیروئید در دانشگاه علوم پزشکی کردستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.