معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه گفت: وزارت خارجه برنامه گسترده‌ای برای تسهیل ورود گردشگر به ایران دارد و در حوزه روادید مشغول فراهم کردن تسهیلات ویژه هستیم.

وزارت خارجه برنامه گسترده‌ای برای تسهیل ورود گردشگر به ایران داردغلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اولویت‌های راهبردی دیپلماسی اقتصادی کشور در حوزه‌های واردات فناوری، سرمایه, گردشگری, صادرات کالاهای غیرنفتی، خدمات فنی و مهندسی و نیروی کار متخصص اظهار کرد: وزیر امور خارجه برنامه‌هایی را به عنوان ماموریت‌های معاونت دیپلماسی اقتصادی معرفی کردند که سر لوحه کار ماست.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با بیان اینکه فعالیت‌های گسترده‌ای را برای توجیه نمایندگی‌هایمان در خارج از کشور درباره این ماموریت آغاز کرده‌ایم, افزود: خوشبختانه سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها تلاش کرده‌اند که بخش‌های اقتصادی خود را تقویت کنند.

وی با اشاره به برگزاری سمینار سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در تهران بیان کرد: یکی از دلایل بسیار مهم برگزاری این سمینار توجیه کلیه سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور در رابطه با همین اولویت های راهبردی وزارت امور خارجه بود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه افزود: برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای را با وزارتخانه‌های مربوط به این موضوعات داشتیم و هماهنگی‌های بسیار خوبی انجام شد. نمایندگی‌ها را توجیه کردیم و مشغول اطلاع رسانی سازماندهی شده در مورد ظرفیت‌های صادراتی کشور به نمایندگی‌هایمان هستیم تا بازارهای کشور میزبان را بررسی کنند و متقابلا اطلاعات لازم را در اختیار مراجعی که این صادرات را انجام می دهند بگذارند.

انصاری با اشاره به موضوع  ورود سرمایه به ایران اظهار کرد: خوشبختانه سال گذشته موفقیت های بسیار خوبی برای تامین خطوط اعتباری کشور حاصل شد.

وی با بیان اینکه در برخی حوزه‌ها آمادگی لازم از سمت جمهوری اسلامی برای جذب سرمایه فراهم نبود, گفت: امیدواریم این آماده سازی‌ها در داخل کشور انجام شود تا امکان جذب خطوط اعتباری را داشته باشیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در خصوص اقدامات انجام شده برای تسهیل واردات در حوزه فناوری تصریح کرد: در حوزه فناوری نمایندگی‌ها مشغول سازماندهی اقدامات مناسبی هستند تا از طریق رفت و آمدها بین سازمان‌های مربوطه بتوانیم ظرفیت ها را معرفی کنیم.

وی جذب گردشگر را از مسائل مهم نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور دانست و تاکید کرد: وزارت خارجه برنامه بسیار گسترده ای برای تسهیل ورود گردشگر به ایران دارد و در حوزه روادید نیز مشغول فراهم کردن تسهیلات بسیار ویژه ای هستیم.

انصاری افزود: در این خصوص به طور جدی با وزارتخانه‌های مربوطه و همینطور نمایندگی‌هایمان صحبت کرده‌ایم و امیدواریم در آینده با بازگشت نمایندگانمان به کشورها، شاهد تحرک جدی در حوزه صادرات و واردات باشیم.

وی در خصوص برنامه های وزارت امو خارجه برای توسعه روابط تجاری با کشورهای منطقه گفت: ارتباط اقتصادی با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همسایه دستورالعمل وزارت امور خارجه و در اولویت ما است، امیدواریم که نمایندگی های ایران در خارج از کشور و وزارتخانه‌های اقتصادی این اولویت را جدی بگیرند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه ادامه داد: لازم است تسهیلاتی برای صادرات در داخل کشور فراهم شود تا سفارتخانه های ما بتوانند با کمک رایزنان بازرگانی و با بازاریابی قوی‌تر، زمینه صادرات غیر نفتی را بیشتر فراهم کنند. امیدواریم در آینده با تمرکز بیشتر به ظرفیت کشورهای همسایه شاهد رشد و شکوفایی بیشتری در تجارت در این حوزه باشیم.

انصاری تاکید کرد: آنچه در این شرایط بسیار حساس اقتصادی کشور وظیفه خود می‌دانیم این است که برای مشورت با وزارتخانه‌های داخلی و ایجاد ارتباط قوی تری بین استان‌ها و کشورهای همجوار و نمایندگی‌هایمان تلاش بیشتری کنیم تا بتوانند به سرعت مشکلات را از نزدیک مشاهده و رفع کنند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در پاسخ به برخی انتقاداتی که درباره این معاونت مطرح می شود؛ گفت: برای قضاوت در مورد این معاونت تازه تاسیس کمی زود است، اما امیدواریم که ما هم سرعت کار را بالا ببریم و تلاش‌مان را بیشتر کنیم و با ارائه کار بهتر و با کیفیت تر، رضایتِ بخش های خصوصی ودولتی را در جهت معرفی ظرفیت های ایران وشناسایی ظرفیت های کشورهای میزبان به دست آوریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار