مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفت: آمار مستندی از میزان تلفات آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور در 11 سال اخیر وجود ندارد.

مجید خرازیان مقدم مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در گفتگو با خبرنگارحوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با کارگروه مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در حیات وحش اظهار داشت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در حیات وحش کشور اولین بار در سال 1384 در تعدادی از قوهای تالاب انزلی مشاهده شد.


بیشتر بخوانید:  مشاهده یک مورد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در جنوب تهران


وی افزود: ابتدا فکر می‌کردیم پرندگان مهاجر حامل بیماری آنفلوآنزا هستند، اما بعدها مشاهده شد که علاوه بر حمل این بیماری، خود پرنده مهاجر نیز تلف می‌شود، یعنی ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هم قابلیت انتقال از طریق پرندگان مهاجر به پرندگان بومی را دارد و هم می تواند موجب تلف شدن پرندگان وحشی شود.


بیشتر بخوانید: شیوه‌های غیرقانونی شکار، حیات پرندگان مهاجر را به خطر انداخته است


خرازیان مقدم گفت: تلفات ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تا سال 84 مشاهده شد، اما از سال 95 به بعد دیگر تلفاتی در حیات وحش به صورت مستند و مورد تایید دامپزشکی باشد، مشاهده نشد.

وی ادامه داد: طی 11 سال اخیر هیچ تلفاتی در طیور بومی و اهلی که در نزدیکی زیستگاه‌های پرندگان مهاجر آبزی هستند، مشاهده نشده است، اما این احتمال وجود دارد که ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طول این سال ها توسط پرندگان مهاجر وارد کشور شده باشد.

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان محیط زیست تصریح کرد: ویروس آنفلوآنزا طی دو سال گذشته در حیات وحش کشور وجود داشته است، به طور مثال در سال 95 حدود 300 هزار قطعه پرنده مهاجر در تالاب میقان استان مرکزی تلف شدند که یک سویه جدید بود، چرا که سویه اولیه در سال 84، طیور اهلی را با سویه H5 N1 درگیر کرده بود، همچنین در سال 95 سویه H5 N 8 وارد کشور شد و در سال 96 در پارک ملی بوجاق استان گیلان سویه H5 N 6 برای اولین بار مشاهده شد.

وی افزود: ورود ویوروس‌ها از طریق پرندگان مهاجر نشان دهنده آن است که پرندگان مهاجر آبزی می‌توانند سویه‌های جدید را از ویروس آنفلوآنزا وارد کشور کنند، اما واقعیت این است که ویروس آنفلوآنزا طی چند سال اخیر میان طیور اهلی و صنعتی در چرخش است.

خرازیان مقدم گفت: فصل مهاجرت پرندگان مهاجر آبزی از اوایل آبان ماه هر سال آغاز و تا فروردین سال بعد ادامه دارد. در سال‌های اخیر در خارج از فصل مهاجرت پرندگان مهاجر آبزی، آنفلوآنزای طیور اهلی وجود داشته که این نشان دهنده این است که تنها پرندگان مهاجر آبزی نقشی در انتقال آنفلوآنزا ندارند، بلکه ویروس در کشور ما در چرخش بوده است.

وی در ادامه افزود: برای کنترل و پیشگیری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سازمان های دامپزشکی و محیط زیست و همچنین وزارت بهداشت باید اقدامات لازم را انجام دهند، به همین دلیل در چند سال اخیر ستاد مقابله با آنفلوآنزا و ستاد اجرایی مدیریت آنفلوآنزا را تشکیل دادیم.

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان محیط زیست تصریح کرد: امیدواریم اگر بودجه ای برای مقابله با آنفلوآنزا تخصیص داده می‌شود، در ستاد اجرایی مقابله با آنفلوآنزا متناسب با وظایف هر دستگاه این بودجه استفاده شود.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از بزرگترین وظایف سازمان محیط زیست در رابطه با موضوع آنفلوآنزا، افزایش حفاظت فیزیکی زیستگاه‌های تالابی و مراکز مهم تجمع پرندگان آبزی است.

خرازیان مقدم گفت: در فصل مهاجرت پرندگان آبزی که بیش از 2 میلیون قطعه سرشماری می‌شود، وظیفه سازمان محیط زیست که حفاظت فیزیکی در این زیستگاه‌های تالابی را افزایش دهد تا تماس پرندگان مهاجر آبزی را با پرندگان بومی به حداقل برسانیم، چراکه این اقدامی پیشگیرانه خواهد بود.

وی افزود: مهمترین وظیفه محیط بانان در زیستگاه‌های تالابی آن است که مانند یک دیده بان عمل کنند تا اگر تلفات و یا مرگ و میر مشکوکی در پرندگان مهاجر آبزی در 6 ماه مهاجرت مشاهده شد، موضوع را به اداره کل محیط زیست استان مربوطه و دامپزشکی گزارش دهند.

وی ادامه داد: باتوجه به اهمیت موضوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، سازمان محیط زیست در سال جاری کار گروه آنفلوآنزا را به صورت ستادی راه اندازی کرد.

خرازیان مقدم تاکید کرد: هدف از تشکیل ستاد اجرایی آنفلوآنزا این است که هر اقدام مدیریتی یا اجرایی در زمینه پرندگان مهاجر آبزی باید ابتدا بررسی شود که این کار گروه نیز در استان‌های کشور تشکیل شده و وظیفه آن‌ها تعامل با ادارات دامپزشکی و سایر دستگاه‌های ذی ربط است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار