گفت‌وگوی ویژه خبری

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع کنکور دانشگاه‌ها و اهمیت هدایت تحصیلی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کنکور دانشگاه‌ها و اهمیت هدایت تحصیلی موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 10 مردادماه بود که با حضور ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مجتبی شریعتی نیاسرمعاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری  برگزار شد.

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در ابتدای برنامه اظهار کرد: افرادی که در دانشگاه پذیرش می شوند خروجی هایی هستند که از آموزش پرورش وارد می‌شوند و به عبارت دیگر خروجی های آموزش و پرورش سوار بر معاون آموزش عالی می شوند، بنابراین افرادی که برای عنوان موسسات آموزش عالی پذیرفته می‌شوند باید به صورت درست هدایت شده و انتخاب رشته کنند.

وی افزود: معتقدم که بخشی از عدم هدایت صحیح تحصیلی به آموزش و پرورش و آموزش عالی باز می گردد و ما تقریباً امسال یک میلیون و ۲۶۳ هزار نفر ظرفیت پذیرش دانشجو در کل نظام های آموزشی را داریم که سر جمع از این مجموعه حدود ۵۰۰ هزار نفر پذیرش می‌شوند.

شریعتی نیاسر گفت: امروز افراد متقاضی دانشگاه ها حدود ۵۰ درصد پشت کنکوری و ۵۰ درصد نیز سال اولی هستند؛ تقریباً ۶۴ درصد متقاضیان داوطلبان رشته علوم تجربی هستند و سوال این است که چرا باید این رقم در گروه علوم تجربی تحصیل کنند؟ وقتی ۶۴ درصد دانش آموزان در علوم تجربی تحصیل می‌کنند خواه‌ناخواه عدم توازن به وجود می آید، این افراد تصور می‌کنند که تنها راه توفیق آنها در حوزه تجربی خلاصه شده است.

نظام آموزش و پرورش در بخش هدایت تحصیلی آنطور که باید عمل نمی کند

وی ادامه داد: دانش آموزان در دوران تحصیل آن طور که باید به سایر رشته ها هدایت نمی شوند و اکثرا تصور می‌کنند اگر در علوم تجربی تحصیل کنند می توانند به حوزه های پزشکی دندانپزشکی و داروسازی راه پیدا کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: معتقدم نظام آموزش و پرورش در بخش هدایت تحصیلی آنطور که باید عمل نمی کند.

در ادامه برنامه مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در ارتباط زنده تلفنی اظهار کرد: مبحث هدایت تحصیلی در وزارت آموزش و پرورش موضوع تازه ای نیست؛ بر اساس سند تحول بنیادین، وزارت آموزش و پرورش سال های اخیر جدی به این موضوع ورود پیدا کرده و اقدامات خوبی نیز در این وزارتخانه شکل گرفته و من پس انتخاب رشته نیاز به الزامات و اقداماتی دارد که به تنهایی عهده آموزش و پرورش بر نمی آید.

وی افزود: رویکرد کلی حاکم بر این حوزه متأثر از بخش‌های مختلفی بوده که نیازمند آن است تا سازمان‌هایی فراتر از آموزش و پرورش به موضوع هدایت تحصیلی ورود پیدا کنند.

شکوهی بیان کرد: از سه سال پیش مقرر شد تا ورودی های دوره دهم، انتخاب رشته کنند و در نتیجه آموزش و پرورش به صورت جدی ورود پیدا کرد، اما همواره عواملی مانند خانواده، معلمان، دانش اموز و مشاور بر این امر تاثیر دارند.

خانواده، مدرسه و موسسات کنکور باعث می شوند تا گرایش دانش آموزان به سمت علوم تجربی سوق پیدا کند

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ادامه برنامه گفت: سه عامل خانواده، مدرسه و موسسات کنکور باعث می شوند تا گرایش دانش آموزان به سمت علوم تجربی سوق پیدا کند و امروز ۴۸ درصد دانش آموزان در علوم تجربی، ۲۱درصد گروه ریاضی و ۳۱ درصد نیز در علوم انسانی تحصیل می کنند.

وی افزود: بسیاری از دانش آموزان از قبل تصمیم گرفته اند تا در چه رشته ای تحصیل کنند، مجموعه عوامل جامعه و خانواده، افراد را به این سمت سوق می دهد که تصور می کنند در شاخه ی علوم تجربی تضمین شغلی، درآمد مناسب و جایگاه اجتماعی وجود دارد.

حریرچی بیان کرد: تعداد قابل توجهی از کسانی که در شاخه علوم تجربی تحصیل می کنند، علاقه استعداد و تحمل سختی های رشته های علوم پزشکی را ندارند. امسال حدود ۶۴ درصد متقاضیان از گروه علوم تجربی بودند، در حالی که ۱۰/۲درصد از ظرفیت دانشگاه ها به علوم پزشکی اختصاص داشته و کمتر از ۱/۵درصد ظرفیت به رشته های دندانپزشکی و داروسازی تخصیص می یابد.

سال گذشته از 590هزار شرکت کننده در کنکور علوم تجربی، ۲۰۰ هزار نفر انتخاب رشته نکردند

وی ادامه داد: سال گذشته از 590هزار شرکت کننده در کنکور علوم تجربی ۲۰۰ هزار نفر انتخاب رشته نکردند!

حریرچی گفت: رشته هایی مانند مدیریت، علوم انسانی و فنی مهندسی دارای صندلی های خالی در دانشگاه ها هستند و امسال اگر تمام پذیرفته شدگان انتخاب رشته کنند، ۹۱ هزار صندلی در گروه ریاضی و ۱۰۱ هزار صندلی در علوم‌انسانی در دانشگاه‌های دولتی خالی می ماند.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: در کشور ما، انتخاب رشته پزشکی اولویت اول است، در حالیکه در کشوری مانند انگلستان این رشته جزو اولویت چهارم حساب می شود! در آمریکا و کانادا نیز امکان ورود از مقطع دیپلم به رشته علوم پزشکی وجود ندارد.

وی ادامه داد: ۹۵ درصد افراد در رشته‌های پزشکی شاغل هستند، تضمین شغلی دارند، همچنین در آمد کف این رشته نسبت به دیگر رشته ها باعث گرایش بیشتر دانش آموزان به علوم تجربی شده است.

۹۵ درصد افراد در رشته‌های پزشکی شاغل هستند، تضمین شغلی دارند

شریعتی نیاسر ادامه داد: افرادی هستند که بعضا شانس قبولی در رشته های پر تقاضا را پیدا می کنند، اما به دلیل نبود انگیزه و شناخت کافی در میانه راه تحصیل را رها کرده اند. کار مهمی که آموزش عالی انجام داده این است که امکانی را فراهم کرده تا افرادی که در علوم تجربی تحصیل می کنند بتوانند رشته های علوم انسانی و ریاضی را انتخاب کنند‌.

وی افزود: قبول دارم که همکاران در وزارت آموزش و پرورش زحمت زیادی می‌کشند، اما خروجی آن حکایت از آن دارد که دانش آموزان هدایت تحصیلی مناسبی دریافت نمی کنند، چرا که اگر آنها به گونه ای مناسب سامان پیدا کنند و با شناخت به دانشگاه وارد شوند نتیجه بهتری خواهند گرفت.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: بعد از رشته های پزشکی و دندانپزشکی بیشترین پذیرش در دانشگاه فرهنگیان است، چرا که در این شاخه نیز امنیت شغلی وجود داشته و ما امسال در دانشگاه فرهنگیان حدود ۲۵هزار نفر پذیرش خواهیم داشت که با سال های قبل متفاوت است.

شریعتی نیاسر اظهار کرد: ما در برنامه ششم اهمیت علوم پایه را به صورت ویژه مورد توجه قرار داده و برای آن ردیف خاصی مشخص کرده ایم.

از امسال دانشگاه هایی که متقاضی رشته های علوم پایه و مهندسی باشند، پیوست شغلی برای آنها ایجاد خواهد شد

وی بیان کرد: در حوزه هایی غیر از علوم پزشکی بحث پیوست شغلی به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و از امسال نیز دانشگاه هایی که متقاضی رشته های علوم پایه و مهندسی باشند، پیوست شغلی برای آنها ایجاد خواهد شد، به این معنا که فارغ التحصیلان یا به طور قطعی ضمانت شغلی خواهند داشت و یا دانشگاه گزارش توجیهی خواهد داشت که نیاز بازار را تامین کند.

شکوهی در ادامه افزود: اکنون آزمون های مختلفی برای دانش آموزان توسط آموزش و پرورش برگزار می‌شود و امسال نیز ۳ میلیون دانش آموز در دوران متوسطه دارای پرونده الکترونیکی مشاوره ای شدند که منبع ارزشمندی از استعدادها و خصوصیات دانش آموزان است.

وی افزود: سومین سال متوالی است که مشاوره به صورت اختصاصی به دانش آموزان ارائه می شود، به این نحو که آنها ۴۵ دقیقه مشاوره اختصاصی ۴ جلسه گروهی را خواهند گذراند. شورای عالی آموزش و پرورش این وزارتخانه را موظف کرده که روند هدایت تحصیلی به شکلی پیش برود که حدود ۴۸ درصد دانش آموزات در حوزه فنی حرفه ای و کاردانش و ۵۲ در صد در شاخه نظری توزیع شوند.

وی افزود: از آنجایی که پزشکی شان و منزلت و درآمد بالایی داشته و شاخه فرهنگیان نیز امنیت شغلی را تامین می کند، خانواده ها در نهایت علاقه دارند تا فرزندانشان در این شاخه ها تحصیل کنند.

شریعتی نياسر معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه امسال آموزش عالی برای جبران عدم هدایت درست تحصیلی دانش‌آموزان زمینه هایی را فراهم کرده است تا دانش آموزان تجربی به سایر حوزه‌ها بتوانند هدایت شوند گفت: ۹۰ درصد پذیرفته شدگان بر اساس سابقه تحصیلی هستند، اما بیش از یک میلیون نفر پشت کنکوری داریم.

طرح حذف کنکور را دنبال می‌کنیم

وی با اشاره به اینکه باید آموزش عالی متمرکز داشته باشیم اظهار کرد : مدیریت یکپارچه در نظام عالی مزایای بسیاری دارد ،يکی از مولفه‌های مهم دانشگاه های معتبر دنیا جامعیت بودن است.

شریعتی نياسر با بیان اینکه طرح حذف کنکور را دنبال می‌کنیم، لذا اولین مسئله در این رابطه همکاری و هماهنگی آموزش و پرورش با نظام آموزش عالی است، در غیر این صورت کنکور حذف نخواهد شد خاطرنشان کرد: باید شناخت درستی از رشته‌ها داشته باشیم و ماهیت رشته ها را بدانیم ، در حوزه های غیرپزشکی کسی که فرق زمین شناسی و مهندسی عمران را نمی‌داند حتما انتخاب نادرستی ممکن است انجام دهد و در نهایت به شکست کشانده می شود.

وی با اشاره به بحث هدایت تحصیلی افزود : تبعات بی‌انگیزگی و اشتباه در انتخاب رشته، دانش آموزان را به مرحله دیگری می کشاند، نظام هدایت آموزش و پرورش باید حرکت جهشی انجام دهد با حرکت‌های ملایم نمی‌توان به نتیجه رسید.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه قرار بود تا سال 97 ، 85 درصد پذیرفته شدگان کنکور براساس سابقه تحصیلی باشند ادامه داد: کسانی که عملا بدون کنکور پذیرفته می شوند باید از چرخه ورود به کنکور خارج شوند، امیدوارم تا سال آینده بتوانیم فاز اول را عملیاتی کنیم ، در فاز دوم باید برای ۱۰ درصدی که برای رشته های پر متقاضی هستند هماهنگی جدی را میان آموزش عالی و آموزش و پرورش شاهد باشیم .

شریعتی نياسر ادامه داد: آموزش و پرورش باید سازوکار لازم را به گونه‌ای فراهم کند تا دانش آموزانی که می خواهند برای رشته های پرمتقاضی اقدام کند کارنامه یکپارچه‌ای در سطح کشور داشته باشند تا ملاک عمل باشد تا بدون کنکور بتوانند به دانشگاه‌ راه پیدا کنند و دانشگاه‌ها باید مطمئن باشند که دانشجویان با یک هدایت تحصیلی درستی ورود پیدا کرده اند.

حريرچی با اشاره به اینکه طبق اعتبارسنجی بین الملل 700 دانشگاه معتبر بین‌المللی داریم افزود: در شاخص های توسعه انسانی شاخص های بهداشت و درمان در رأس قرار دارد، ادغام آموزش در بهداشت و درمان بر اساس نیاز صورت می گیرد ، بیست شغل از سی شغل پر رشد در آمریکا در حوزه سلامت است.

وی با اشاره به اینکه در دهه ۶۰ پزشکی و غیرپزشکی از هم جدا شدند به طوری که ۱۶ دانشگاه در حوزه پزشکی فعال بود افزود : جمعیت دانشجویی در حوزه پزشکی تقریباً نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر است، در حالی که در حوزه های غیرپزشکی بالغ بر ۴ میلیون نفر جمعیت دانشجویی داریم و در حوزه غیرپزشکی بالغ بر ۸۰ هزار نفر و در حوزه پزشکی ۲۲ هزار نفر هیات علمی داریم .

شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه در دهه ۶۰ ایجاب می کرد که جدایی میان حوزه پزشکی و غیرپزشکی صورت بگیرد گفت: امروز بعد از گذشت سالیان سال اگر بخواهیم با دنیا مقایسه داشته باشیم یکی از مولفه‌های مهم دانشگاه های برتر دنیا جامعیت آن ها است و این درحالی است که تمام نیروهای ما پخش هستند.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: روزی روزگاری در آینده نه چندان دور باید ادغام صورت بگیرد و نظام یکپارچه آموزش عالی باید مجدد به وجود آید، پراکندگی آنها صرفاً برای ۲۰۰ هزار نفر دانشجو و ۲۲ هزار نفر هیئت علمی کفایت نمی کند که یک وزارتخانه بزرگ دیگری را که ماموریت های دیگری در حوزه سلامت، بهداشت و درمان دارند را درگیر کنیم.

شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت : حدود ۴۸ درصد از دانش‌آموزان در فنی حرفه ای و کاردانش و ۵۲ درصد در شاخه های نظری توزیع شده اند، خانواده‌ها می‌دانند که پزشکی هم شأن و هم منزلت اجتماعی و هم درآمد خوبی دارد به طوری که آینده شغلی فرزندانشان تضمین می شود .

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه برخی از دانشجویان ایرانی در دانشگاه های غیرمعتبر خارجی تحصیل می کنند ادامه داد: در یکی از کشورهای آسیای جنوب شرقی در یک ساختمان 2 هزار متری، 800 دانشجوی دندانپزشکی ایرانی در حال تحصیل هستند، در یکی از کشورهای همسایه در سال جاری 550 نفر در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرفته شدند.

ترک تحصیل در فرهنگ ما خیلی زیاد نیست

حريرچی با اشاره به اینکه پزشکی رشته سختی است به طوری که هفت سال طول دوره تحصیلی دارد گفت: باید همزادپنداری با مریض صورت بگیرد.

وی اظهار کرد: خوشبختانه ترک تحصیل در فرهنگ ما خیلی زیاد نیست، ۱۵ هزار پزشک فارغ التحصیل که برای هر یک نفرشان ده ها میلیون و یا چند صد میلیون هزینه شده تا پزشک شوند اما آنها بعد از اینکه پزشک می شوند و شماره نظام پزشکی دریافت می کنند ولی یک بار هم به سازمان نظام پزشکی و یا وزارت بهداشت مراجعه نمی کنند، به طوری که تعدادی در خارج به سر می برند و یک تعداد هم ممکن است در شغل های دیگر باشند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 2.75 صدم درصد مشاغل مرتبط با حوزه سلامت است افزود : در سال پایه 94, 88 هزار شغل در بخش سلامت داشتیم.

حريرچی بیان کرد: ۴۸ درصد در رشته تجربی دانش آموز و ۶۴ درصد در کنکور شرکت کننده داریم، بچه های درس خوان محکوم هستند تا در رشته پزشکی قبول شوند تا برای اینکه بگویند درسشان را خوانده اند.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: مردم با هزینه‌های ارزی هنگفت بچه هایشان را به خارج از کشور می‌فرستند و اکثر این افراد در دانشگاه های غیر معتبر درس می خوانند این در حالی است که ما ۷۰۰ دانشگاه معتبر بین المللی را به رسمیت می شناسیم و آنها را با دانشگاه های خودمان مورد سنجش قرار می دهیم.

علی اسفندیار استاد دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه درباره بی انگیزگی دانش آموزان برای ورود به رشته های علوم پایه گفت: در مقطعی تعداد متقاضیان رشته های تجربی و ریاضی یکسان بود اما اکنون فقط یک چهارم دانش آموزان، متقاضی رشته های فنی و مهندسی و علوم پایه هستند.

وی ادامه داد: آینده شغلی یکی از علل این موضوع است ، دلالان کنکور، مدرسه و خانواده در شکل گیری ذهنیت دانش آموزان در این باره موثر است و تحت فشار آن ها رشته های تجربی و پول سازتر را انتخاب می کنند.

اسفندیار افزود : آموزش و پرورش ، آموزش عالی و جامعه و نیاز شغلی باید هماهنگ باشند تا این مشکل برطرف شود .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباسعلی حشمتی
۰۸:۲۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۷
آنقدر حقوق پزشکان را زیاد نموده اید که همه دوست دارند پزشکی بخوانند و این برای آینده کشور خطرناک است چون رشته های علوم انسانی و علوم پایه و حوزوی از وجود نخبه خالی میشود و باعث قهقرا کشور خواهد شد!!!
آخرین اخبار