نشریه اینترسپت در گزارشی به دلیل اخراج وزیر خارجه پیشین آمریکا و نقش عربستان در این امر پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه اینترسپت در گزارشی نوشت در تابستان سال 2017، چند ماه قبل از آنکه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای اخراج رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا تلاش کنند، وی مانع نقشه مخفیانه عربستان سعودی و امارات عربی متحده برای حمله به قطر و اشغال آن شد.

اینترسپت: دلیل اخراج تیلرسون مخالفت با حمله عربستان به قطر بود

در پایگاه اینترنتی نشریه اینترسپت آمده است: سیزده ساعت قبل از آن که رکس تیلرسون از روی پیام توئیتری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اطلاع یابد که اخراج شده است، کاری کرد که ترامپ مایل به انجام آن نبود. تیلرسون پس از یک تماس تلفنی با همتای انگلیسی خود حمله مرگبار شیمیایی در انگلیس را محکوم کرد و گفت مطمئن است تحقیقات لندن و ارزیابی های این کشور به این جمع بندی خواهد رسید که احتمالاً روسیه مسئول این حمله است.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید این حمله را "غیرمسئولانه" خوانده؛ اما روسیه را مقصر قلمداد نکرده بود. همین مسئله باعث شد بسیاری از رسانه های گمانه زنی کنند که تیلرسون به خاطر انتقاد از روسیه اخراج شده است.

اما ماه ها پس از اخراج او، گزارش های خبری به شدت از این مسئله حکایت داشت که کشورهایی که به شدت برای برکناری تیلرسون تلاش می کردند شامل عربستان سعودی و امارات عربی متحده بودند که هر دو به خاطر تلاش های تیلرسون برای میانجی گری و پایان دادن به محاصره قطر از دست او خشمگین بودند.

یک گزارش خبری در روزنامه نیویورک تایمز حتی اعلام کرد سفیر امارات در واشنگتن سه ماه زودتر خبر داشت که تیلرسون در ماه مارس اخراج می شود.

نشریه اینترسپت از ماجرایی مطلع شده که قبلاً در مورد آن گزارشی منتشر نشده و باعث خشم امارات و عربستان علیه تیلرسون و در نهایت اخراج او گشته است. در تابستان سال 2017، چند ماه قبل از آنکه کشورهای متحد حاشیه خلیج (فارس) برای اخراج او تلاش کنند، تیلرسون مانع نقشه مخفیانه عربستان سعودی و امارات عربی متحده برای حمله به قطر و اشغال آن شد. این موضوع را یکی از اعضای کنونی جامعه اطلاعاتی آمریکا و دو مقام سابق وزارت امور خارجه که همگی نخواستند نامشان فاش شود به اینترسپت گزارش کردند

در روزها و هفته های پس از قطع روابط دیپلماتیک عربستان سعودی، امارات عربی متحده، مصر و بحرین با قطر و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور، تیلرسون چند تماس تلفنی برقرار کرد و از مقامات سعودی خواست علیه قطر هیچ اقدام نظامی انجام ندهند. مجموعه ای از تماس ها در ماه ژوئن 2017 اتفاق افتاد، اما وزارت خارجه و گزارش های رسانه ای در آن زمان این تماس ها را بخشی از تلاش های میانجی گرانه برای حل تنش ها در خلیج (فارس) تلقی می کردند و نه تلاش تیلرسون برای جلوگیری از عملیات نظامی عربستان سعودی و امارات عربی متحده علیه قطر.

به گفته این منابع، تیلرسون که زمانی به عنوان مدیرعامل شرکت اکسون موبایل با دولت قطر مراودات زیادی داشت، از ملک سلمان و محمد بن سلمان که در آن زمان جانشین ولیعهد سعودی بود و عادل الجبیر، وزیر امور خارجه سعودی خواست به قطر حمله نکنند وگرنه تنش ها میان آمریکا و عربستان سعودی بالا می گیرد.

تیلرسون همچنین جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا را تشویق کرد به همتایان خود در عربستان سعودی تماس تلفنی برقرار کند و در مورد مخاطرات چنین تهاجمی به آنها هشدار دهد. پایگاه هوایی العدید در نزدیکی دوحه، پایتخت قطر، یکی از مقرهای نیروهای پیش قراول فرماندهی مرکزی آمریکا و میزبان ده هزار سرباز آمریکایی است.

فشار تیلرسون باعث شد محمد بن سلمان، حاکم واقعی عربستان سعودی عقب نشینی کند؛ وی ترسید این حمله به رابطه دراز مدت عربستان سعودی با آمریکا صدمه بزند. به گفته یک مقام اطلاعاتی و یک منبع نزدیک به خانواده سلطنتی اماراتی که نخواستند نامشان فاش شود، اما مداخله تیلرسون باعث خشم محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و حاکم عملی و اصلی امارات شد.

بعدها در همان ماه ژوئن محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد انتخاب شد و با عبور از چندین پسر عموی خود در صف رسیدن به تخت پادشاهی قرار گرفت. ارتقاء او نشانگر نفوذ روز افزونش بر امور کشور سعودی بود.

به گفته این مقام اطلاعاتی آمریکایی، عناصر اطلاعاتی قطر که در داخل عربستان سعودی فعال بودند در اوایل تابستان 2017 از این نقشه مطلع شدند. تیلرسون زمانی اقدام کرد که دولت قطر این نقشه سعودی و اماراتی را به اطلاع او و سفارت آمریکا در دوحه رساند. چند ماه بعد، گزارش های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس وجود چنین نقشه ای را تأیید کردند.

این نقشه که عمدتاً توسط ولیعهد سعودی و ولیعهد اماراتی پی ریزی شده بود چند هفته تا اجرایی شدن فاصله داشت. در این حمله قرار بود نیروهای زمینی سعودی از مرز زمینی وارد قطر شوند و با حمایت نظامی امارات، حدود 70 مایل به سمت دوحه حرکت نمایند. نیروهای سعودی با دور زدن پایگاه هوایی آمریکا می توانستند پایتخت را به تصرف خود در آورند.

در روز 20 ژوئن، هدر نائورت -- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا -- در جمع خبرنگاران گفت تیلرسون بیش از 20 تماس تلفنی و دیدار با کشورهای حاشیه خلیج (فارس) و سایر کنشگران منطقه ای و واسطه ای برقرار کرده است، از جمله سه تماس تلفنی و دو دیدار با عادل الجبیر. وی گفت: "هر چه زمان به پیش می رود تردید بیشتری در مورد اقدامات عربستان سعودی و امارات عربی متحده بوجود می آید."

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته به نشریه اینترسپت گفت "در طول این مناقشه، تمامی طرف ها متعهد شده بودند به خشونت یا اقدام نظامی متوسل نشوند."

ربکا رباریچ، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به نشریه اینترسپت گفت اگرچه متیس به طور مرتب با وزیر امور خارجه دیدار می کند، اما جزئیات و تعداد دیدارها مسئله ای محرمانه است.

رباریچ گفت: "وزارت دفاع آشکارا گفته است که تداوم تنش میان کشورهای حاشیه خلیج (فارس) اولویت های امنیتی منطقه ای دوجانبه را به خطر می اندازد و همین مسئله همه طرف ها را تشویق کرده تا به دنبال راه حلی بگردند. ضروری است که شورای همکاری خلیج فارس انسجام خود را حفظ کند و کشورهای خلیج (فارس) به حمایت دوجانبه از طریق حل و فصل مسالمت آمیز بازگردند، راه حلی که ثبات و شکوفایی منطقه ای را تقویت می کند."

انتهای پیام/

دلیل اخراج تیلرسون از وزارت خارجه آمریکا فاش شد

برچسب ها: آمریکا ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۱۰:۵۴ ۱۱ مرداد ۱۳۹۷
ایالات متحده سعودی امریکن.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۷
دوتا خنده دار کنار هم
آخرین اخبار