وزیر خارجه چین از سئول و پیونگ‌یانگ خواست با صدور اعلامیه‎ای، رسما به وضع جنگ بین دو کره خاتمه دهند و پشت میز مذاکره بنشینند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، امروز از سئول و پیونگ‌یانگ خواست با صدور اعلامیه‎ای، رسما به جنگ دو کره خاتمه دهند.

او روز جمعه اعلام کرد دو کشور کره شمالی و کره جنوبی باید اعلامیه‎ای رسمی برای پایان جنگ کره منتشر کنند.

وزیر امور خارجه چین در ادامه تاکید کرد: تشدید جدید خصومت و تنش میان این دو کشور به نفع هیچ‎کس نیست. اگر هیچ‎کس به دنبال افزایش خصومت‎ها نیست، آنگاه آنان (کره شمالی و جنوبی) باید اعلامیه پایان جنگ را منتشر کنند، که در چارچوب روند‌ معاصر و همچنین اراده و خواسته‎ مردم (کره) در شمال و جنوب است.

وانگ یی تأکید کرد کره شمالی و کره جنوبی در واقع یک کشور هستند و به دنبال راه انداختن جنگ جدیدی در این شبه‌جزیره نیستند. ما فکر می‎کنیم سایر کشورها- از جمله آمریکا- نیز خواستار تکرار خصومت‎ها نباشند. ارتقاء اعلامیه ترک مخاصمه (آتش‎بس) به اعلامیه رسمیِ پایان جنگ، مستلزم آن است که دو طرف پشت میز مذاکره بنشینند.

وی افزود: در عین حال، از هرگونه تلاش برای رسیدن به این هدف باید استقبال شود.

پس از جنگ کره که در سال‌های ۱۹۵۰ الی ۱۹۵۳ میلادی رخ داد، پیونگ‌یانگ در سال ۱۹۵۳ پیمان ترک مخاصمه با واشنگتن امضا، ولی سئول از امضای آن پیمان خودداری کرد. دو کره سرانجام در سال ۱۹۹۲، پیمانی را امضا کردند که بر اساس آن قول دادند از هرگونه تهاجم یا تجاوزِ متقابل خودداری کنند. در ماه آوریل امسال، مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی، با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، اجلاسی نادر برگزار کرد و طی آن نشست، دو طرف وعده دادند در چارچوب دستیابی به صلحی پایدار میان دو کشور، تلاش کنند.

انتهای پیام/

درخواست چین از دو کره برای پایان دادن به وضع جنگی

برچسب ها: کره شمالی ، چین ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار