ارجمند گفت: مقایسه ایران با کشور‌های دیگر در خصوص میزان مصرف برق بدون در نظر گرفتن نوع مصرف و شرایط آب و هوا نادرست است.

در محاسبه مصرف سرانه برق نوع مصرف و شرایط آب و هوا تعیین‌کننده استبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، عبدالصاحب ارجمند مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال توزیع برق وزارت نیرو در خصوص آمار‌های مطرح شده در برخی رسانه‌ها درباره مصرف سرانه برق خانگی برخی کشور‌ها و مقایسه با وضعیت مصرف در ایران، اظهار کرد: سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و پخت و پز در کشور‌های دیگر به‌ویژه کشور‌های صنعتی فقط از طریق برق است و در ایران، برق و گاز با هم مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم در ایران مصرف را فقط بر مبنای برق محاسبه کنیم و باید مجموع انرژی‌های مصرف شده خانگی همچون گاز را نیز به این معادله اضافه کنیم، این مصرف نسبت به کشور‌های دیگر به‌شدت بالا خواهد رفت.


بیشتر بخوانید:مصرف برق در کشور سه برابر میانگین‌ جهانی است


مدیر کل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال توزیع برق وزارت نیرو با اشاره به اینکه در مصرف سرانه شرایط آب و هوایی آن کشور نیز بسیار تعیین‌کننده است، بیان کرد: کشور‌های که در شمال جغرافیایی و مناطق سردسیر هستند، مصرف آن‌ها برای مصارف گرمایشی بالاست و کشور‌های دیگری که سمت خط استوا و مناطق خیلی گرم قرار دارند، مصرف سرانه آن‌ها نیز برای استفاده بالای مصارف سرمایشی افزایش خواهد داشت؛ در اینجا باید گفت: کشور‌هایی که بین این دو موقعیت جغرافیایی قرار دارند، طبیعتاً مصرف متعادل‌تری دارند.

وی با بیان اینکه مصرف سرانه برق در ایران سه هزار و ۱۰۰ کیلووات ساعت در سال اعلام شده است، ادامه داد: همین مصرف سرانه برای استان‌های جنوبی ایران بالای ۱۰ هزار کیلووات ساعت در سال بوده و بالا بودن مصرف به‌دلیل شرایط آب و هوایی است.

وی افزود: مصرف سرانه برق امارات و برخی کشور‌های جنوب خلیج فارس حدود ۱۲ هزار کیلووات ساعت است که مصرف آن‌ها با برخی استان‌های ایران برابری می‌کند.

ارجمند در پایان گفت: با این وجود، مصرف سرانه‌ای که توسط آمار‌های شورای جهانی انرژی (World Energy Council) مطرح شده، با آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) متفاوت بوده و این آژانس مصرف سرانه را کمتر بیان کرده است؛ این تفاوت‌ها نیاز به بررسی بیشتر کارشناسی دارد.

انتهای پیام/

مصرف استان‌های جنوبی بالای ۱۰ هزار کیلوات در سال است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار