سد رودخانه بهمن شیر طرحی حیاتی برای نخیلات منطقه در آبادان است.

 به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛شهرستان آبادان در جزیره آبادان قرار دارد. این جزیره به طول 70 کیلومتر و عرض بین ۳ تا ۲۰ کیلومتر در دلتای اروند رود، بین رودهای بهمن‌شیر و کارون و اروند و در دهانه ورودی خلیج فارس و در همسایگی کویت و عراق قرار دارد.

جزیره آبادان در جنوب غرب ایران و استان خوزستان واقع شده است و پر آب ترین شهر استان خوزستان است که توسط رودخانه‌های بزرگ اروند ، بهمنشیر ،کارون و نیز خلیج فارس احاطه شده است .

رودخانه کارون پس از رسیدن به خرمشهر به 2 شاخه تقسیم می‌شود، شاخه اول به اروندرود، سپس اروندرود نیز به خلیج فارس می ریزد.

شاخه دوم، رودخانه بهمنشیر را تشکیل می‌دهد که حدود 90 کیلومتر طول دارد و آب کارون را به سمت خلیج فارس منتقل می‌کند.

ساحل بهمنشیر از سر سبزترین و خرما خیزترین نخلستان‌های ایران به شمار می رود که با دارا بودن خاک آبرفتی حاصلخیز و آب مناسب از دیرباز محل تولید مرغوبترین خرماهای ایران بوده است.

کشاورزی در آبادان به کشت و پرورش درخت خرما یا همان نخل اختصاص دارد.

تعداد نخل های موجود در این ناحیه را ۴ میلیون اصله برآورد کرده اند که از انواع خرماها می توان ‘سعمران ، برهی’، ‘قنطار’، ‘حلاوی’، و ‘بریم’ را نام برد.

تاثیر ساخت سدها برکشاورزی وزمین های کشاورزی

در سال‌های اخیر به دلیل سد سازی در بالا دست رودخانه کارون ، همچنین خشکسالی ، ورود آب‌های شور دریا ، پس آبهای شهری و کشاورزی حاوی سموم از برخی مزارع بالادست کارون، مشکلات زیادی از جمله کم شدن سطح آب بهمنشیر و غلبه آب شور دریا بر آب رودخانه و در نتیجه شوری بالای آب این رودخانه را موجب شده و مشکلات زیادی را برای رودخانه بهمن شیر ایجاد کرده و تاثیر منفی بر کشاورزی و نخلستان‌های منطقه گذاشته است. به گونه ای که این رودخانه دیگر قادر به تامین آب مورد نیاز نخیلات و کشاورزی منطقه نیست.

لازم به ذکر است که کناره‌های بهمن‌شیر از بخش های مهم خرماخیز خوزستان به شمار می رود ، اما در کرانه باختری‌اش نسبت به کرانه خاوری آن، نخلستان‌های بیشتری وجود دارد.

ساخت سد روی رودخانه بهمنشیر

پس از بررسی های فراوان کارشناسان مقرر شد تا سدی در پایین دست رودخانه بهمنشیر زده شود تا از ورود آب شور دریا به این رودخانه جلوگیری کند و آب شیرین به نخلستان ها برسد وکشاورزان از ثمر دادن نخل ها وزمین های کشاورزی خود امرار معاش بیشتری کنند .

یکی از کشاورزان آبادانی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛گفت: اگر این سد بر روی رودخانه بهمنشیر زده شود تمام کشاورزی ما آباد می ماند.

وی افزود: ما در گذشته بدلیل نخلستان های پر ثمر و محصول با کیفیت ومرغوب انوا ع خرما را به کشورهای خلیج فارس صادر می کردیم . اما الان نخیلات ما بدلیل ورود آب شور دریا به رودخانه بخوبی مشروب نمیشوند و محصول مناسبی هم بدست نمی آید.

نیک روان مجری طرح سد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ گفت: با استفاده از این سدها جلوی ورود آب شور خلیج فارس به رودخانه بهمنشیر گرفته می شود و ما یک آب خام پایدار شیرین را میتوانیم برای مصارف شرب صنعت وهمچنین کشاورزی تامین کنیم.

ساخت سد بروی رودخانه بهمنشیر گامی بلند وحلقه ای تکمیل کننده با فناوری کاملا بومی شده بدست متخصصان داخلی کشور است .

کیانی جانشین شرکت مهندسی مشاوره مهاب قدس نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛گفت: طول سد دویست ده متر است وارتفاع سد دونیم متر بالای سطح آب دریا ست ودوقفل کشتیرانی برای حفظ قابلیت تردد کشتیرانی پیش بینی شده است .

نیکو اقبال معاون فنی طرح هم در این زمینه گفت: برای ساخت این سد160 نفر مستقیم مشغول بکارهستندکه در حالت پیک کاری به 300 نفر می رسد .

ساخت سد بر روی بهمنشیر باعث می شود شوری آب کمتر یا به حداقل برسد وآب شیرین به نخیلات منطقه برسد..

یکی از کشاورزان در این زمینه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان گفت:این طرح ، طرح بسیار خوبی است وجلوی آب شور دریا را میگیرد ومیتوان از زمین کشاورزی ونخلستان ها محصول با کیفیتی را برداشت کنیم .

تاثیر ساخت سد بر روی آبزیان

نیک روان مجری طرح گفت:هیچ مشکلی برای آبزیان بوجود نمی آید ما ارتباط آب دریا وآب رودخانه را توسط دریچه های مخصوصی که برای این کار دیده شده در نظر گرفته ایم .

ساخت سد پایین دست رودخانه بهمنشیر با هدف تامین آب شیرین کشاورزی پایدار انجام می شود و این طرح هم اکنون 20 درصد پیشرفت دارد و با تکمیل آن شاهد رونق دوباره کشاورزی در منطقه خواهیم بود.

مسئولان می گویند این طرح حیاط بخش در سال 1401به بهره برداری می رسد، یعنی چهارسال دیگرنخلستان های جانی دوباره خواهند گرفت و رونق صادرات محصولات کشاورزی از سرگرفته خواهد شد .

حالا برای تحقق این امر دویست و هیجده میلیاردوششصد میلیون تومان اعتبار مالی در نظر گرفته شده است که به گفته مهندس نیکروان مجری طرح اگر منابع مالی این سدد تامین شود میتوان این پرژه بزرگ و حیاتی را طی دو سال به اتمام رساند .

نباید فراموش کرد که میلیون ها نخل از نخیلات حاشیه رودخانه بهمن شیر از آب این رودخانه مشروب میشوند ولذا باید در ساخت این سد سرعت عمل به خرج داد زیرا تعلل در اجرای آن موجب نابودی نخیلات توسط آب شور دریا می شود .

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۷:۰۱ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
سلام ایجاد سد برروی بهمنشیر نه تنها تاثیری بر بهبود واحیای نخیلات ندارد بلکه بدلیل باز بودن آن سوی بهمنشیر به آبراه اروند ازآن سمت آب شور وارد بهمتشیر شده واز همین حالا بنده بعنوان یک شهروند خرمشهری اعلام میکنم اجرای این طرح بدون کارشناسی باعث انتقراض زیست محیطی ان منطقه خواهد بود