وزیر علوم در نامه خود به رئیس جمهوری آورده است، هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان، با نگاهی واقعبینانه و ژرف در جلسات متعدد کارشناسی با حضور نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان برنامه و بودجه کل کشور و همچنین وزارت آموزش و پرورش مبتنی بر ظرفیتهای مصوب و محورهای مطرح در برنامه راهبردی و نیز با رعایت مأموریت مندرج در اساسنامه دانشگاه مذکور، تصمیمهایی درخصوص تعیین شیوه و روشهای پذیرش تا سال ۱۴۰۴ شیوههای دوره پیش خدمت و حین خدمت اتخاذ کرده است.
غلامی درخصوص دوره پیش خدمت، سه اقدام را برشمرده است: ۱- پذیرش از دیپلم و تحصیل در دانشگاه فرهنگیان (دوره کارشناسی) با جذب سالیانه ۱۰ هزار دانشجو (۴۰ هزار دانشجو در یک دوره چهارساله)، ۲- پذیرش سالانه ۱۰ هزار نفر از دانشآموختگان رشتههای مرتبط دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم از طریق برگزاری دوره یک ساله کسب شایستگی معلمی بر اساس مفاد ماده «۲۸» اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و ۳- پذیرش سالانه ۱۰ هزار نفر از طریق برگزاری دوره کارشناسی با مشارکت سایر دانشگاهها، حوزههای علمیه و مؤسسات علمی آموزشی معتبر (۲+۲) از میان دانشجویانی که حداقل سه نیم سال و حداکثر پنج نیم سال تحصیلی را با موفقیت گذراندهاند را گزینش کرده و امکان ادامه تحصیل آنان را در دانشگاه فرهنگیان برای اخذ دانشنامه کارشناسی آموزش فراهم کند، مطرح کرده است.
وی در این نامه بر توانمندسازی معلمان مشغول به فعالیت از طریق فراهم کردن زمینه ورود به دورههای تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد سالیانه به میزان سه هزار و ۸۰۰ نفر و دوره دکتری سالیانه به میزان ۱۰۰ نفر را به صورت دوره حین خدمت تأکید کرده است.
غلامی آورده است که در اجرای تصمیمات اتخاذ شده فوق، سالیانه ۳۰ هزار نفر نیروی جدید آماده ورود به آموزش و پرورش شده و همچنین نسبت به ارتقا و توانمندسازی ۳۹۰۰ نفر از نیروی انسانی موجود اقدام میشود.
وی در این نامه تصریح کرده است؛ بر اساس برآوردهای جدید، میزان بازنشستگان فراتر از ظرفیتهای ایجاد شده در دانشگاه فرهنگیان است و در کوتاهمدت باید در برنامه ضربتی، با تأکید بر روشهای مختلف از جمله ماده ۲۸ اساسنامه، زمینه تأمین زودهنگام نیروی انسانی آموزش و پرورش را با تکیه بر دانشآموختگان دانشگاههای خوب کشور فراهم کرد و بدین ترتیب نیاز به اشتغال جوانان تحصیل کرده را نیز بیش از پیش تأمین کرد.
وزیر علوم در نامه خود به روحانی، اجرای قانون برنامه ششم توسعه و به منظور افزایش سهم آموزشهای مهارتی، توجه به تربیت دبیر فنی را نیز گرهگشای موانع توسعه دانست و از آن جایی که «حدود ۳۸ درصد دانشآموزان در دورههای کار دانش و هنرستانهای فنی و حرفهای به سر میبرند»، نیاز به دبیران رشتههای مختلف فنی و حرفهای را یکی از نیازهای اساسی کشور عنوان کرده است.
وی در ادامه آورده است: دانشگاه فنی و حرفهای کشور با دارا بودن ۱۷۳ دانشکده و آموزشکده مستقل دختران و پسران و جمعیت دانشجویی حدود ۲۰۰ هزار نفر در رشتههای مختلف مهارتی در سراسر کشور میتواند فرصتهای مناسبی را نیز برای تربیت کادر آموزشی مدارس متوسطه کار دانش و هنرستانهای فنی و حرفهای فراهم کند که این مهم علاوه بر پاسخ به کمبود معلمان در نظام آموزش و پرورش، خود زمینهساز مناسبی برای جذب دانشآموختگان این دانشگاه خواهد بود.
غلامی در پایان آمادگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را برای اجرایی کردن موارد فوق در کمک به تأمین کادر آموزشی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد.
انتهای پیام/