در اولین میز گرد تخصصی بررسی حمل ونقل ترکیبی مطرح شد؛

جابجایی‌ بار باید اصلاح شود/ کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌های تخلیه و بارگیری با اجرایی شدن لجستیک

اجرایی شدن طرح حمل ونقل ترکیبی در ایران نیازمند فرهنگ‌سازی و اصلاح قیمت‌هاست.

جابجایی‌ بار باید اصلاح شود/ کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌های تخلیه و بارگیری با اجرایی شدن لجستیکبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اولین میزگرد تخصصی بررسی حمل ونقل ترکیبی (انتقال بار از جاده به ریل) با حضور مقامات مسئول در بخش بندری، ریلی و جاده‌ای در راه‌آهن برگزار شد، بر اساس این گزارش در این مراسم خسرو سرایی مدیر کل حمل ونقل چند وجهی و لجستیک سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه لجستیک در سطح ملی تا به امروز مشخص نشده است، گفت: صنعت لجستیک در حوزه حمل ونقل جایگاه قابل توجهی نداشته و باید در این حوزه دولت اقدامات بسیاری انجام دهد.

وی به اثربخشی صنعت لجستیک در حوزه حمل ونقل اشاره کرد و گفت: برای مقابله با تحریم‌ها، اجرایی شدن صنعت لجستیک در این حوزه بسیار موثر است.

سرایی تاکید کرد: اجرایی شدن لجستیک در کشور 25 درصد از ظرفیت جابجایی را افزایش و زمینه‌ساز کاهش 30 درصدی هزینه‌ها در این بخش می‌شود.

وی با بیان اینکه اتصال ریل به بندر موضوع جدیدی در حوزه حمل ونقل نیست، گفت: کشورهای توسعه یافته به این بخش توجه بسیار کرده اند اما متاسفانه در ایران هنوز ایم مهم جایگاه خود را پیدا نکرده است.

سرایی به پافشاری وزیر راه و شهرسازی برای اجرایی شدن اتصال ریل به بندر اشاره کرد و گفت: اتصال این دو بخش به یکدیگر می‌تواند به افزایش ظرفیت‌ها و بهره‌ وری کل اقتصاد کشور کمک کند.

مدیر کل حمل ونقل چند وجهی و لجستیک با بیان اینکه باید سهم ریل در بنادر کشور افزایش یابد گفت: افزایش این سهم به معنای آن نیست که سهم حمل ونقل جاده‌ای کاهش یابد بلکه فضا در این بخش آنقدر گسترده است که ورود ریل به این بخش هیچ مشکلی به این صنعت وارد نمی‌کند.

وی اظهار کرد:‌هم‌اکنون بخش لجستیک در بندر امیرآباد در حال اجرایی شدن است و تا پایان سال با برطرف شدن مشکل فنی در این بندر شاهد اجرایی شدن لجستیک در این بندر خواهیم بود.

سرایی ادامه داد: بندر شهید رجایی هم‌اکنون به بخش ریلی متصل است اما متاسفانه میزان کیفیت جابجایی بار در این صنعت بسیار پایین است و ما باید به بخش کیفی در این حوزه توجه کنیم تا زمینه‌ساز بهره‌وری در این بندر باشیم.

مدیر کل حمل ونقل چند وجهی و لجستیک در ادامه به اجرایی شدن قطارهای برنامه‌ای در بخش ریل و بندر اشاره کرد و گفت: یک اقدام مشترک با راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای اجرایی شدن قطارهای برنامه‌ای انجام داده‌ایم که می‌تواند به ایجاد توازن در این بخش کمک کند.

وی با اشاره به اینکه با اجرایی شدن قطارهای برنامه‌ای زمان تخلیه بار و ورود آن به بندر مشخص  و همین موضوع باعث کاهش انتظار بار در بنادر می‌شود ،افزود: امیدواریم تا پایان سال این برنامه اجرا شود.

سرایی افزود: هرچه میزان انتظار زمان بار در بنادر کاهش یابد عملیات گردش بار افزایش و در نتیجه میزان درآمدها بیشتر خواهد شد.

رشد 102 درصدی ناوگان جاده‌ای در 10 سال گذشته

در ادامه غلامحسین دغاغله مدیر کل دفتر حمل ونقل کالای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه در 10 سال گذشته میزان جابجایی بار رشد 41 درصدی و میزان نوسازی ناوگان جاده‌ای رشد 102 درصدی داشته است، گفت: عدم وجود تعادل در عرضه و تقاضا زمینه‌ساز مازاد عرضه در این بخش شده است.

وی با اشاره به برخی از ناوگان‌های موجود در بخش حمل ونقل جاده‌ای که بالای 70 سال سن دارند گفت: متاسفانه وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در سیاست‌گذاری‌های این بخش هیچ نقشی ندارند و همین موضوع باعث شده که شاهد مشکلاتی در این بخش باشیم.

دغاغله با اشاره به اینکه سازندگان ناوگان حمل ونقل جاده‌ای، خودروهایی چینی با کیفیت و تناژ پایین وارد حوزه حمل ونقل می‌کنند گفت: این موضوع در کشورهای خارجی کاملا برعکس است و زمینه‌ساز ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای کالا می‌شود.

دغاغله با بیان اینکه حضور وزارت راه و شهرسازی به عنوان سیاستگذار اصلی در توسعه حمل ونقل چند وجهی کاملا ضروری است، افزود: جاده و ریل مکمل یکدیگر و زمینه‌ساز افزایش بهره‌وری در این بخش می‌شوند.

مدیر کل دفتر حمل ونقل کالای سازمان راهداری با بیان اینکه جابجایی برخی از کالاها و بارها ریل‌پسند است، گفت: جابجایی کالاهای خطرناک از طریق جاده کاملا زیان‌بار است و در این بخش صنعت حمل ونقل ریلی می‌تواند نقش بهتری را ایفا کند.

وی اجرایی شدن این طرح را ضروری دانست و گفت: باید تصمیم‌گیرندگان در این بخش سهم ریل را پررنگ‌تر کنند و همین موضوع نیازمند برنامه‌ریزی‌های موثر است.

دغاغله با بیان اینکه 337 هزار ناوگان جاده‌ای دارای کارت هوشمند در جاده‌ها فعال هستند، گفت: در سال ،290 هزار ناوگان دارای سند حمل ونقلی می‌شوند که از این تعداد به 50 هزار ناوگان هیچ باری تعلق نمی‌گیرد.

وی مدت انتظار در بنادر برای تحویل بار را طی دو سال گذشته 26 روز عنوان کرد و افزود: متاسفانه در سالهای گذشته مدت انتظار بار برای کامیون‌ها افزایش یافته و برخی از کامیون‌ها در ماه دو الی سه سرویس جابجا می‌کنند.

مدیر کل دفتر حمل ونقل کالای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای گفت: بسیاری از کامیون‌داران عنوان کرده اند که حاضرند میزان کرایه‌ها  کاهش یابد  اما در عوض مدت انتظار برای جابجایی بار سرعت بالایی داشته باشد.

دغاغله تاکید کرد: باید زمینه‌ها و جنبه‌های تشویقی را برای انتقال بار از جاده به ریل بیشتر کنیم و در این زمینه شرکت‌های حمل ونقلی بسیار می‌توانند کمک کنند.

وی افزود: روزانه 100 هزار برگ کارنامه صادر می‌شود که 50 هزار برگ از این بخش فاقد عملکرد هستند.

در ادامه این برنامه صفری مقدم مدیر کل دفتر جامع معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مقوله لجستیک در سیاستگذاری‌ها کمتر مورد توجه بوده و دارای ابهام است، گفت: باید با دیدگاه‌های مثبت و تیز بینانه مقوله لجستیک را مورد توجه قرار دهیم و در این بخش نیازمند استراتژی‌های مدون هستیم.

وی ادامه داد: باید در این بخش استراتژی‌های یکسان و سیاست‌گذاری‌های هم‌سو داشته باشیم یکی از اقدامات موثر که می‌تواند اجرای این طرح را توسعه دهدتدوین سند جامع است.

صفری‌مقدم با بیان اینکه باید اولویت‌ها در بخش مسافری و باری مشخص شود، گفت: طبق برنامه ششم توسعه سهم حمل ونقل ریلی در جابجایی‌های بار 30 درصد عنوان شده ولی  برای رسیدن به این سهم باید بیشتر تلاش کنیم.

مدیر کل دفتر جامع معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: اجرای طرح جامع حمل ونقل به عنوان اولین گام در اجرایی شدن مقوله لجستیک توانسته در این حوزه موثر باشد و ما مدل‌های دیگری را در این بخش در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی توضیح داد: متاسفانه بین حوزه جاده و ریل هیچ رقابتی وجود ندارد و همین موضوع باعث شده که حمل ونقل ترکیبی نتواند به خوبی اجرایی شود.

صفری‌مقدم به الگوی حمل بهینه اشاره کرد و گفت: با قیمت‌های فعلی ریل و جاده‌ای اگر بخواهیم مراکز لجستیک را تاسیس کنیم، قیمت‌ تمام شده کالاها بیشتر می‌شود.

مدیر کل دفتر جامع معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی توضیح داد: باید سعی کنیم با اجرای الگوی بهینه حمل بار بر اساس تن کیلومتر میزان جابجایی‌ها را از 11 درصد به 60 درصد افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: بهترین شرط برای رسیدن به الگوی بهینه اصلاح قیمت است به طوریکه حق دسترسی برای ورود ناوگان‌ها و همچنین قیمت سوخت باید  اصلاح شود.

صفری‌مقدم تاکید کرد: متاسفانه سرعت سیر جابجایی‌ بارها در ریل بسیار پایین است و همین موضوع زمینه‌ساز کاهش سهم حمل ونقل ریلی می‌شود بنابراین باید سعی کنیم سرعت جابجایی‌های کالاها را اصلاح کنیم.

در ادامه احمدی مدیر کل بازرگانی راه‌آهن با اشاره به اینکه حمل ونقل ریلی یک معادله چند متغیری است، گفت: باید شرایط رقابتی بین جاده و ریل ایجاد کنیم به طوریکه سهم حمل بار از طریق ریل را در این حوزه بتوانیم افزایش دهیم.

احمدی با بیان اینکه ظرفیت بارهای ریل پسند در کشور حدود 50 میلیون تن است، گفت:‌ عملکرد جا بجایی بار در سال 96 از طریق ریل 50 میلیون تن بوده که این سهم در بخش جاده به 420 میلیون تن می‌رسد.

مدیر کل بازرگانی راه آهن به افتتاح خط ریلی اصفهان شیراز اشاره کرد و گفت: متأسفانه میزان جا بجایی بار در این مسیر صفر است و این نشان می‌دهد که تنها به معنای نمایشی این خطوط ریلی را افتتاح کرده اند و هیچ نگاه کلان و یا برنامه ریزی‌ شده ای برای افزایش ارزش افزوده در این بخش وجود نداشته است.

وی تأکید کرد: در مسیر خط ریلی اصفهان شیراز هیچ یک از مراکز و یا خدمات جاری دیده نشده و تنها به جا بجایی‌های بخش مسافری توجه شده است.

احمدی تصریح کرد: مراکز بار باید به صورت آنتنی به خطوط اصلی متصل شوند اما متأسفانه در این خط ریلی تنها اتصال مهم بوده است.

در ادامه سیاوشی کارشناس حمل و نقل با بیان اینکه بخش خصوصی نیازمند یک حمل و نقل سریع، ارزان و ایمن است، گفت: متأسفانه در ایران چنین چیزی در حوزه حمل و نقلی وجود ندارد و ما دارای ایرادات اساسی و مشکلات ساختاری هستیم.

وی ادامه داد: در این حوزه باید قوانین تسهیل شوند تا نیاز جامعه تولید ما در این بخش تأمین شود.برای افزایش تولید در این حوزه باید خدمات یکپارچه در حوزه حمل و نقلی ایجاد شود.

این کارشناس حمل و نقلی افزود: متأسفانه شرکت‌های فعال حمل و نقلی در حوزه جا بجایی بار از طریق ریل وجود ندارد و باید چنین حساسیتی در حوزه انتقال بار از جاده به ریل ایجاد شود.

وی افزود: متأسفانه سرعت سیر در حمل و نقل ریلی بسیار پایین است و همین موضوع باعث شده که حمل بار به جاده و بندری متصل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
لطفا دیگه هر طرحی دارید فقط برا مردم هزینه ساز نباشه مثل طرح ریجستری وزیر ارتباطات خرج این طرحها رو باید مردم بدن گوشی 3-4 برابر گرون شده
آخرین اخبار