معاون وزیر بهداشت با طرح این سوال که در ایران دارای فرهنگ غنی ایرانی اسلامی هستیم، اما آیا از این فرهنگ استفاده کرده یا بهره بردهایم؟ بیان کرد: در چند دانشگاه مطرح دنیا از جمله هاروارد، تحقیقی درخصوص «سرمایه فرهنگی» روی دانشجویان صورت گرفت که در نهایت مشخص شد در میان افراد دارای شرایط برابر و در یک سطح، آن دسته از افرادی که سرمایه فرهنگی بالاتری داشتهاند، موفقتر بودهاند.
فراهانی تاکید کرد: متاسفانه علیرغم اینکه فرهنگ غنی داریم، اما با وجود این تمدن کهن و فرهنگ غنی که حاصل انباشتگی اندیشهها است، کمتر از آن بهره بردهایم؛ این که محیط زیست ما در بدترین شرایط خود قرار دارد در حالی که ما فرهنگ پاکیزگی را داریم، یا مزیت دانستن استفاده از محصولاتی با نشانهای خارجی و ترویج اشرافیگری در حالی که ما در فرهنگمان «قناعت» را داریم، یا ارائه نظر در همه مواقع و بدون داشتن اطلاعات و علم کافی در موضوعات مختلف، جملگی نشان از بهره نبردن اکثر ما از فرهنگ غنیمان است.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت درباره اظهارنظر یکی از دانشجویان درباره بودجه عظیم طرح تحول نظام سلامت گفت: در ایران درصد اختصاص یافته به بخش سلامت از تولید ناخالص ملی شش تا هفت درصد است، در حالی که این میزان در آمریکا به ۱۵ درصد میرسد، بنابراین اینکه مطرح میشود بودجه زیادی به طرح تحول نظام سلامت اختصاص داده شده است سخن درستی نیست.
فراهانی تصریح کرد: قبل از اجرای طرح تحول سلامت، سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به خاطر هزینههای کمرشکن درمان بیمارشان به زیر خط فقر سقوط میکردند، زیرا مجبور بودند برای درمان عضو خانواده خود بخش زیادی از داراییهای خود را هزینه کنند، اما طرح تحول نظام سلامت با هدف حفاظت مالی از محرومین و مستضعفین موفق شد تا کاری کند که افرادی که از نظر اقتصادی در وضعیت مناسبی قرار ندارند دیگر رنج و درد درمان بیماری را نداشته باشد.
معاون وزیر بهداشت، طرح تحول نظام سلامت را یک طرح رفاهی و اجتماعی در کشور دانست و گفت: برخی افراد بدون اطلاع از موضوعات بیان میکنند که طرح تحول نظام سلامت شکست خورده است باید بدانند که شکست این طرح یعنی یک طرح رفاهی اجتماعی شکست خورده است که هدفش حمایت مالی از مردم محروم جامعه است.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به برخی از انتقادات مطرح شده در خصوص طرح تحول نظام سلامت اشاره کرده و گفت: این که میگویند در طرح تحول نظام سلامت به بهداشت توجه نشده است حرف صحیحی نیست چرا که به طور مثال در آمریکا از سهم نظام سلامت از تولید ناخالص ملی هفت درصد در حوزه بهداشت صرف میشود؛ این رقم در کشورهای توسعه یافته مانند اسکاندیناوی، نوروژ، فنلاند، سوئد وغیره حدود ۱۴ درصد است در حالی که در ایران قبل از اجرای طرح تحول سلامت سهم بهداشت از بودجه سلامت تنها سهدرصد بود که بعد از اجرای این طرح در دولت یازدهم سهم بهداشت به ۹ درصد از بودجه سلامت رسید.
فراهانی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان عضو مجامع تخصصی کانونهای فرهنگی که به حذف کار دانشجویی فعالیتهای فرهنگی اعتراض داشت، گفت: کار فرهنگی فضیلت دارد که از روی علاقه و اشتیاق انجام شود؛ کار فرهنگی با دلسوزی و علاقه توأم است و مبادرت به فعالیتهای فرهنگی به خاطر جنبههای مالی و کار دانشجویی خطری مهلک برای فعالیتهای فرهنگی دانشجویی است.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به طور مثال به فعالیتهای نشریاتی توسط دانشجویان اشاره کرد و گفت: نشریهای دارای ارزش است که دانشجو در کنار قلم خود اشک بریزد، دلش بلرزد و بسوزد و قلم بزند؛ کار فرهنگی که برای پول باشد فایدهای ندارد و اینگونه فعالیتها باید تعطیل شود.
فراهانی در بخش دیگری از سخنان خود به بودجه فرهنگی دانشگاههای علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: هیچ دانشگاهی بودجهای که در حوزه فرهنگی و به طور کلی در ردیف آموزشی وجود دارد را در طرح تحول سلامت نبرده است؛ پیش از شما من مدافع بودجه فرهنگی هستم و در این خصوص محکم ایستادهام.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت قرار داشتن بودجه فرهنگی دانشگاهها در ذیل ردیف بودجه آموزشی را مشکل دانست که موجب هزینه شدن این بودجه در غیر محل اصلی آن میشود و ابراز کرد: بودجه دانشگاهها را سازمان برنامه و بودجه پرداخت میکند و دانشگاهها در این حوزه مستقل هستند؛ در دریفهای مالی کتاب بودجه سالانه کشور در قسمت بودجه دانشگاههای علوم پزشکی کشور، به عنوان «آموزش»ردیفی وجود دارد؛ در ذیل ردیف بودجه آموزش بودجه مقاطع مختلف آموزشی قرار دارد و در کنار آن سه ردیف بودجه فرهنگی، تربیت بدنی و رفاهی وجود دارد. کل بودجه این سه ردیف که مربوط به معاونت فرهنگی و دانشجویی است به ازای هر دانشجو حدود دو میلیون تومان است که دولت به ازای هر دانشجو پرداخت میکند و دانشگاهها به ازای هر تعداد دانشجویی که دارند این بودجه را به حوزه فرهنگی اختصاص دهند.
وی افزود: متأسفانه در چند سال گذشته متوجه شدهایم به دلیل کثرت هزینههای حوزه آموزش دانشگاه بخش زیادی از بودجه فرهنگی، تربیتبدنی و رفاهی دانشگاه خرج پرداخت حقوق میشود؛ بنابراین در سال گذشته و امسال تلاش کردهایم این سه ردیف را از ذیل آموزش خارج کنیم که این موضوع در مجلس تصویب شد، ولی در آخرین لحظات تصویب بودجه کشور با این استدلال که دولت قصد اضافه کردن ردیفهای بودجهای را ندارد از انجام این کار ممانعت شد.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: البته امسال برای اینکه جلوی هزینهکرد بودجه فرهنگی در دیگر بخشها را بگیریم این موضوع را در دستور کار مشترک تمامی هیئت های امنای دانشگاهها قرار دادیم و مقرر شده است که دانشگاهها موظف شوند که بودجه فرهنگی، ورزشی و رفاهی را فقط در محل خود هزینه کنند و ذیحسابی به صورت دقیق بر این موضوع نظارت کند.
وی در ادامه در خصوص افزایش بودجه فرهنگی و دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابراز کرد: یکی از اقدامات دیگری که جهت افزایش بودجه فرهنگی دانشگاهها در سال جاری انجام دادهایم این بوده است که در دستور کار مشترک هیئت امناهای دانشگاه تصویب کردهایم که ۱۰درصد از بودجه دانشجویان شهریهپرداز به معاونت فرهنگی و دانشجویی اختصاص یابد؛ در ادامه تلاش شد تا بودجه فرهنگی که در سه قسمت فرهنگی، دانشجویی و ورزشی هزینه میشود را به شکلی متعادل کنیم و پس از آن تصویب شده است که هیچ دانشگاهی به هیج عنوان حق ندارد پول فرهنگی و دانشجویی در این سه برنامه را به فصول دیگر ببرند و یا بین این سه حوزه جابه جا کند.
فراهانی یکی دیگر از مصوبات مشترک هیئت امناهای دانشگاههای علوم پزشکی را توزیع متوازن بودجه فرهنگی عنوان کرد و گفت: امسال در مصوبات مشترک هیئت امناهای دانشگاههای علوم پزشکی بندی را تصویب کردهایم که بر اساس آن بودجه فرهنگی بر اساس جدولی که درصد بودجه هر یک از فعالیتهای فرهنگی را مشخص میکند، هزینه میشود. بر اساس این جدول در همه دانشگاهها باید ۱۰درصد بودجه فرهنگی به کانونهای فرهنگی، هنری اختصاص یابد؛ بنابراین امیدواریم با اجرای این مصوبه مشکل مالی کانونهای فرهنگی مرتفع شود.
معاون وزیر بهداشت به سیاست «دانشجوی محوری» وزارت بهداشت در حوزه فرهنگی و دانشجویی اشاره کرد و گفت: در تلاشیم تا همه فعالیتهای فرهنگی داخل دانشگاه از طریق دانشجویان و نهادهای دانشجویی انجام شود؛ برخی از مسؤولان دانشگاهی در مقابل تأکید ما بر سیاست واگذاری کارها به دانشجویان بیان میکنند که شما طرفدار ما هستید یا دانشجویان؟ که در پاسخ این افراد من میگویم که همه ما باید طرفدار دانشجویان باشیم.
وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر برای همه فعالیتها در دانشگاهها نهادهای دانشجویی قانونی ایجاد شده است، گفت: تنها نهادی که هنوز ایجاد نشده است انجمنهای ورزشی هستند که این نهاد دانشجویی نیز به زودی با ابلاغ دستورالعمل تشکیل آن ایجاد خواهد شد.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت خطاب به دانشجویان فعال فرهنگی دانشگاههای علوم پزشکی کشور گفت: کانونهای فرهنگی در دانشگاههای علوم پزشکی از ابتدای مهر ماه جاری بر اساس نظام نامه آموزشی تدوین شده کلاسهای آموزشی تخصصی برگزار میکنند؛ پایه کار شما آموزش است که موجب شکوفا شدن دیگر حوزهها میشود.
فراهانی گفت: در دو سال گذشته که به دنبال تعریف رشتههای جدید در جشنواره فرهنگی بودیم برخی از همکاران ما با این استدلال که دانشجویان علوم پزشکی به خاطر مشغله درسی خود در برخی از رشتههای هنری نظیر استندآپکمدی موفق نیستند، توصیه میکردند که اینگونه رشتهها را در جشنواره فرهنگی وارد نکنیم اما به هر حال ما اعتقاد داشتیم که دانشجویان علوم پزشکی همه کار میتوانند دهند و پس از قرار گرفتن این رشته در جشنواره فرهنگی با استقبال خوب دانشجویان مواجه شد به نحوی که هماکنون چهار نفر از ۱۲ نفر از برگزیدگان استندآپ کمدی خندوانه، دانشجوی دانشگاههای علوم پزشکی هستند، بنابراین دانشجویان علوم پزشکی همه کار میتوانند انجام دهند.
انتهای پیام/