بطحایی با اشاره به اینکه آزمون از دبستان‌ها با سختی زیاد حذف شد از حذف رقابت‌های فردی از دوره آموزش عمومی از مهر امسال خبر داد.

اولین مسیر در سند تحول بنیادین تحول در محتوا و کیفیت آموزش و پرورش است

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یکساله وزارت آموزش و پرورش با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و معاونانش صبح امروز در دبیرستان ماندگار البرز برگزار شد.

در این مراسم بطحایی با تبریک هفته دولت به همگی خدمات رسانان اظهار کرد: امیدواریم برگزاری چنین نمایشگاه هایی، فرصتی مغتنم برای برسی فعالیت های صورت گرفته و مروری بر دستاوردهای آینده باشد.

وی ادامه داد: با گذشت یک سال از استقرار دولت دوازدهم، ارائه گزارش های عملکردی و برگزاری نمایشگاه در حقیقت فرصتی برای دیده شدن نقاط ضعف و قوت ما خواهد بود و کمکی شایان در ترسیم چشم انداز آینده دارد؛ باید بررسی کنیم از مهر ۹۷ چه برنامه های در آموزش و پرورش انجام گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: از همان روزهای آغازین خدمت در دولت دوازدهم، خط مشی ما بر این نکته استوار شد که سند تحول بنیادین راهنمای عملی برای رسیدن آموزش و پرورش مطلوب باشد.

بطحایی با اشاره به دو مسیر پیش رو در تحقق سند تحول، گفت: مسیر اول تحول در محتوا و کیفیت آموزش و پرورش است؛ اتفاقاتی که باید در آموزش و پرورش حاصل شود تا خروجی ها توقعات جامعه را برآورده کند. تحول در برنامه های آموزشی و پرورشی و تلاش های خوبی که در یک ساله گذشته توسط همکارانم در آموزش و پرورش صورت گرفته است.

سیطره آموزش بر پرورش با حاشیه بردن برنامه های پرورشی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع حذف آزمون ها گفت: تحول در محتوا نیازمند رفع موانع است، به حاشیه بردن پرورش ، بخش عمده برنامه های نظام تعلیم و تربیت را تحت تاثیر قرار داده است و تبدیل به یکی از مهم ترین موانعی شده که باعث سیطره آموزش بر پرورش است.

بطحایی تصریح کرد: مقاومت ها در برابر تغییرات باعث ایجاد فاصله بین خروجی های آموزش و پرورش و انتظارات جامعه شده و مانعی در مسیر پرورشی است، که البته با حذف آزمون ها پیشرفت های قابل توجهی داشتیم.

وی ادامه داد: قطعا این اتفاق به سرعت نتیجه بخش نخواهد بود؛ اتفاقی نامیمون که سال ها در نظام آموزش و پرورش ریشه دوانده است.

اصلاح تکالیف شب دانش آموزان ابتدایی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حذف کتاب های کمک آموزشی گفت: کتاب های کمک آموزشی زحمات مولفان کتاب های درسی را تحت تاثیر قرار داده است از این رو باید از مدارس ابتدایی حذف شود، همچنین اصلاح تکالیف شب را از طریق معاونت ابتدایی دنبال کردیم.

بطحایی اظهار کرد: امسال دانش آموزان برای اولین بار خواهند دید که تکلیف مدرسه فقط رونویسی از کتاب نیست.

وی با تاکید بر حرکت به سمت کاهش رقابت های فردی، گفت: آنچه در نظام آموزشی ارزشمند است تلاش جمعی برای رسیدن به اهداف است، همچنین موضوع گفتمان سازی در جامعه را پایه ریزی کردیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: امروز بعد از یک سال از دولت دوازدهم توانستیم در جامعه این گفتمان را ایجاد کنیم که محفوظات، توقعی مطلوب از آموزش و پرورش نیست، سند تحول شش ساخت تربیتی را برای ما ترسیم کرده است و نباید صرفا بر دانش تکیه کنیم، در حال حاضر خوشبختانه این شرایط ایجاد شده است که اجازه دهیم کودکان از دوران کودکی شان لذت ببرند؛ مدرسه حتی زندگی کردن برای بچه هاست و در مدرسه زندگی کنند.

بطحایی افزود: این گفتمان اصیل تربیتی است که ریشه در آموزه های اصیل ما دارد و تلاش یک ساله گذشته همکارانم امروز خوشبختانه آثار خوبی را در جامعه داشته است؛ همچنین انتقاداتی را هم در رسانه های جمعی شاهد بودیم که در یک سال گذشته کمتر بوده است.

وی افزود: اولین مسیر در سند تحول بنیادین تحول در محتوا و کیفیت آموزش و پرورش است و از مهر ماه ضمن اینکه برنامه های گذشته را دنبال می کنیم برنامه آبی جدیدی را داریم.

وزیر آموزش و پرورش به تحول در مدیریت آموزشی اشاره کرد و گفت: مهم ترین هدف در این حیطه مدرسه محوری است، تمام انرژی بر این موضوع متمرکز بر مدرسه محوری شود و برای حرکت در این مسیر چهار برنامه را شروع کرد.

وی ادامه داد: برنامه اول نظام انتخاب و انتصاب مدیران بود که در یک سال گذشته قدمی برداشتیمم که در چهل بعد از انقلاب آرزوی آموزش و پرورشی ها بود البته محدود است ولی این فرصت داده شد تا افرادی شرایط تصدی مدیریت مدرسه را دارند خودشان اعلامم کنند و از بین ۱۱ هزار نفر سه هزار نفر انتخاب شدند.

وی بیان کرد: امیدوارم سال دوم از دولت دوازدهم سالی پر رونق برای آموزش و پرورش باشد و بتوانیم به دستاوردهایی بسیار بیشتر دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
وزیر می فرمایند پول نداریم معلمان دنبال شغل دوم باشند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
یادش به خیر دبستانی که بودیم اونقدر مشق شب می نوشتیم پدرمون در میومد(:
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
امیدوارم این مشکلات بر رف شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
کلی زحمت میکشیم و بچه رو تربیت میکنیم ولی به ظاهر معلمها همه رو به باد میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
بچه روزی ۵یا۶ ساعت با معلم است بهتربود کم کاری تون رو گردن معلم ها نندازید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
جناب! چرامعلما؟ ،بگوبرنامه های غلط واشتباه آموزش وپرورش ماچکاره ایم؟ فقط فقط پیروی میکنیم تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
با حقوق یک میلیون که خرج دو روز هم نمی شود و با داشتن شغل دوم و سوم معلمان به خاطر وضعیت اسفناک معشیتی توقع معجزه نداشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
یک معلم
۱۵:۲۴ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
اگر درست تربیت کنی کسی نمی تونه به باد بده !!! پس مطمئن باش تربیت نمی کنی .... تازه معلوم میشه با این نوع حرف زدن خودت هم به تربیت نیاز داری
آخرین اخبار