به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در حاشیه نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یکساله آموزش و پرورش که در دبیرستان ماندگار البرز برگزار میشود، اظهار کرد: برنامه های خود را در قالب ساحت های شش گانه تنظیم کردیم و امیدواریم در آموزش و پرورش دانش آموزان را با ساحت شش گانه پرورش دهیم.
وی درباره حذف مدارس سمپاد ادامه داد: حذف آزمون های زائد با استقبال کم نظیر کارشناسان امر همراه بود تا محیط آموزش و پرورش را از استرس های ناخواسته دور کنند، حرکت شورای عالی آموزش و پرورش به سمت حذف آزمون های زائد و ایجاد محیط سالم است و امیدواریم زائد ترین آزمون نظام تعلیم و تربیت کنکور به شکل امروزی را حذف کنیم.
وی ادامه داد: پذیرش دانشجو به شیوه کنونی و براساس چند ساعت آزمون برای آموزش و پرورش امروز ما سم مهلک بوده و مانع حرکت است چرا که سند تحول به دنبال شناسایی و رشد استعدادهای دانش آموزان در ساحت های شش گانه است اما کنکور فقط محفوظات دانش آموزان را می سنجد و سایر ابعاد را نمی سنجد.
نوید ادهم گفت: حذف آزمون کنکور به معنای حذف همه امتحانات نیست بلکه هدف این است که استرس را از دانش آموزان دور کنیم و سوابق تحصیلی را مبنا قرار دهیم همچنین برای رشته های خاص آزمون های ویژه داشته باشیم.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: امسال شاهد بودیم برخی داوطلبان صرفا با ثبت نام در آزمون وارد دانشگاه می شوند.
وی درباره زمان آموزش گفت: این موضوع یکی از مولفه های اصلی نظام تعلیم و تربیت است و چند تعبیر از آن داریم، در دوره ابتدایی ۹۰۰ ساعت آموزشی در نظر گرفتیم که از میانگین کشورهای منطقه بالاتر است اما آفتی که موجود دارد تعطیلات ناخواسته ای است که در روزهای سال تحصیلی اتفاق می افتد و روی دانش آموز و معلم فشار وارد می کند.
نوید ادهم تصریح کرد: سال هاست مسئولان آموزش و پرورش برای رفع این مشکل به دنبال کاهش تعطیلات تابستانی هستند که هیچ توجیه اقتصادی هم ندارد و یکبار آموزش و پرورش سعی کرد مهر را زودتر شروع کند که با نظر مجلس به نتیجه نرسید.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: پیشنهاد دادیم با توجه به وجود اقلیم های مختلف کشور را به چهار اقلیم تقسیم بندی کنیم و تعطیلات در این چهار منطقه شناور باشد.
نوید ادهم ادامه داد: همچنین پیشنهاد دادیم آغاز سال تحصیلی را به شهریورماه بیاوریم و شرط موافقت ما برای تعطیلات زمستانی به عنوان شورای عالی آموزش و پرورش این است که اجازه داشته باشیم تابستان را کوتاه کنیم.
نوید ادهم بیان کرد: در حوزه زیرنظام مالی در نهایت پس از بیش از 50 جلسه کارشناسی در آخرین جلسه در حضور وزیر آموزش و پرورش لایحهای مبنی بر توجه به شاخصهای مربوط به رتبه بندی معلمان و نظام پرداختی آنها تنظیم شد. این لایحه به زودی به دولت و سپس به مجلس ارسال خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه قانون مدیریت خدمات و زیرنظام مالی و اداری شرایط مناسبی برای پرداخت معلمان وجود ندارد، اظهار کرد: در زیر نظام مالی به دنبال این هستیم تا بهبود وضعیت معلمان را دنبال کنیم.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش درباره توجه به نیروی انسانی با توجه به زیرنظام نیروی انسانی، گفت: باید ساماندهی نیروی انسانی در بازهای چند ساله محقق شود و نابسامانیهایی را در این زمینه شاهد هستیم که باید در طول زمان آن را اصلاح کنیم.
نوید ادهم ادامه داد: به عنوان مثال اخیرا نمایندگان مصوبهای برای استخدام حق التدریس و معلمان پیش دبستانی را دارند که بارها به آنها اعلام کردیم در آموزش و پرورش به این گروهها نیازی نداریم و نیاز ما به معلم فیزیک و شیمی بیشتر است؛ همچنین معلمان در مناطق دورتر بیشتر برای ساماندهی نیاز آموزش و پرورش هستند.
وی درباره تدریس زبانهای خارجی به جز زبان انگلیسی در مدارس، اظهار کرد: مصوبه آموزش زبان در شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه مترقی است و اجازه تدریس چندین زبان خارجی را داریم اما مشکلمان تقاضای اجتماعی بوده که سایر زبانها مخاطبینی به اندازه زبان انگلیسی ندارند، حتی کانون زبان ایران که وابسته به کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان است بستر لازم برای تدریس سایر زبانهای خارجی را فراهم کرده است. از 324 زبان آموز فقط 4 هزار نفر نسبت به آموزش زبانهای خارجی غیر از انگلیسی اقدام کردهاند.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تدریس زبان مادری در مناطق مختلف کشور با توجه به قومیت آن گفت: طبق قانون اساسی برنامه درسی باید بر اساس زبان فارسی آموزش داده شود اما درمورد آموزشهای فوقبرنامه مدارس میتوانند آموزش زبان مادری را داشته باشند همچنین اخیرا مذاکراتی با نایب رئیس مجلس و نمایندگان داشتیم بر این اساس بستر مناسب آموزش زبان مادری برای دورههای فوق برنامه فراهم شده است که باید زمینههای اجرا فراهم شود.
نوید ادهم درباره تنوع مدارس اظهار کرد: یکی از مشکلات آموزش و پرورش تنوع مدارس است که در این حوزه باید راهکاری بیندیشیم و بستر اجتماعی برای کاهش تنوع فراهم شود تا فقط به مدرسه غیردولتی و دولتی داشته باشیم همچنین به کیفیت بخشی مدارس دولتی توجه کنیم.
وی درباره وضعیت امتحانات نهایی گفت: جلسات متعددی برگزار کردیم و به دلیل پیچیدگی موضوع هنوز تصمیم نهایی را نگرفتیم البته عناوین دروس مشخص است اما بعد از برنامه ریزی نهایی عناوین را اعلام میکنیم.
انتهای پیام/