جلسه محاکمه ۱۹ اخلالگر ارزی آغاز شد/ گردش مالی ۲۵۰۰ میلیارد تومانی اخلالگرانجلسه محاکمه ۱۹ متهم به توزیع ارز آزاد و خارج از سیستم قانونی، به صورت علنی به ریاست حجت الاسلام و المسلمین سید احمد زرگر آغاز شد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جلسه محاکمه ۱۹ متهم به توزیع ارز آزاد و خارج از سیستم قانونی، در شعبه دوم دادگاه ویژه به صورت علنی به ریاست حجت الاسلام و المسلمین سید احمد زرگر آغاز شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد زرگر رئیس دادگاه در ابتدای جلسه با اشاره به افرادی که در پی نابسمانی‌های ارزی دستگیر شده بودند، اظهار داشت: این جلسه در رابطه با توزیع غیرمجاز ارز با شگرد‌های خاصی که از سوی این افراد انجام شده بود، تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه تعداد متهمان 19 نفر است، افزود: ارزش ریالی فعالیت متهمان که باعث شد نظام ارزی کشور لطمه ببیند،‌ در مجموع 2 هزار و 500 میلیارد تومان است.

حجت الاسلام و المسلمین زرگر خطاب به 19 متهم حاضر در جلسه، گفت: هر کدام از شما که فعالیت داشتید نمی‌دانستید که افراد دیگری هم فعالیت می‌کنند. این مجموعه که شما برای آن‌ها کار می‌کردید در مجموع 2 هزار و 500 میلیارد تومان ارز به کشور لطمه زد.

وی تصریح کرد: شما فکر می‌کردید فقط یک کارت گرفتید، اما وقتی که این مجموعه جمع شد،‌ در مجموع به نظام لطمه زد.

حجت الاسلام و المسلمین زرگر با بیان اینکه این حرکت برای مردم مشکلات زیادی به وجود آورد و دشمن را شاد کرد، ادامه داد: چون ما در یک جنگ اقتصادی هستیم و دشمن هم این را اعلام کرده، آن‌ها از حرکت شما شاد شدند.

وی افزود: امیدوارم خدا توفیق دهد که با رعایت عدل و انصاف و در نظر گرفتن خساراتی که فعالیت شما به کشور وارد کرده، این پرونده را به نتیجه برسانیم و برای آن حکم صادر کنیم.

در ادامه توسط نماینده دادستان کیفر خواست برای 19 متهم حاضر در جلسه قرائت شد.

نماینده دادستان با اشاره به اینکه پرونده متهمانی که شرکای جرم هستند در دادسرا مفتوح است، گفت: تحقیقات مقدماتی در مرحله پایانی است و به زودی نسبت به این پرونده اظهار نظر می‌شود.

وی افزود: کیفر خواست مربوط به این 19 متهم شامل عدله اثبات شده جرم و مستندات دقیق است.

حجت الاسلام و المسلمین زرگر با بیان اینکه نوسانات ارزی اخیر تأثیر زیادی در اقتصاد کشور و همچنین کاهش ارزش پول ملی داشته است،‌ گفت: اگرچه تحریم‌های خارجی به خاطر تبلیغات توانسته‌اند در ایجاد ناامنی روانی مؤثر واقع شوند، اما این عوامل از ابتدای انقلاب بوده‌اند و در حال حاضر عده‌ای سودجو موجب ایجاد جو روانی شده‌اند که برای کسب سود با سوءاستفاده از خلاء قانونی و ضعف نظارتی تأثیر زیادی بر افزایش قیمت ارز از طریق عدم توزیع درست آن داشته‌اند.

نماینده دادستان خاطرنشان کرد: اگر چه سیاست‌های نادرست در بروز آشفتگی امروز نقش داشته است، اما فعالیت برخی افراد هم موجب شده تا امکان استفاده از منابع ارزی فراهم نشود.

وی با تأکید بر اینکه این اقدامات از طریق مبادلات کلان و معاملات سوری با استفاده از کارت‌های ملی افراد مختلف با هم دستی صرافی‌ها انجام شده است،‌ گفت: این اقدامات سبب شده تا ارز واقعی به دست نیازمندان نرسد و به جای اینکه ارز صرف خرید دارو شود، در گاو صندوق افراد خاص نگهداری شود.

حجت الاسلام و المسلمین زرگر تصریح کرد: فعالیت‌های این افراد موجب شده که به ارز به عنوان یک کالای سودآور نگاه کنند و با خرید انبوه آن موجب افزایش قیمت آن شوند.

وی افزود: اخلال در نظام ارزی به فعالیت یک شخص ختم نمی‌شود و افراد متعددی در این نقش فعال بوده‌اند و اگر چه نقش همه به یک میزان نبود، اما عملکرد هر یک موجب اخلال در نظام ارزی کشور شده است.

حجت الاسلام و المسلمین زرگر در ادامه اسامی هر یک از متهمان را به همراه مبالغی که با سوءاستفاده از کارت‌های ملی افراد دیگر و همکاری صرافی‌ها به شکل سوری خرید و فروش کرده بودند، به شرح زیر قرائت کرد.

1 - ولی صدفی متولد سال 1346، متهم به اخلال در نظام ارزی از طریق سوءاستفاده از کارت‌های ملی افراد دیگر و خرید و فروش به شکل صوری به مبلغ 50 میلیون دلار.

2 - علیرضا حسن زاده متولد سال 1370، متهم به اخلال در نظام ارزی از طریق سوءاستفاده از کارت‌های ملی افراد دیگر و خرید و فروش به شکل صوری به مبلغ 50 میلیون دلار.

3 - علیرضا نوئینی متولد سال 1348، متهم به اخلال در نظام ارزی از طریق سوءاستفاده از کارت‌های ملی افراد دیگر و خرید و فروش به شکل صوری به مبلغ 22 میلیون دلار.

4 - محمد راستگو متولد 1353 متهم به اخلال در نظام ارزی از طریق سوءاستفاده از کارت‌های ملی افراد دیگر و خرید و فروش به شکل سوری به مبلغ 17 میلیون دلار

5 - نوید فرشید ترکمانی متولد 1371، متهم به اخلال در نظام ارزی از طریق سوءاستفاده از کارت‌های ملی افراد دیگر و خرید و فروش به شکل صوری به مبلغ 15 میلیون دلار.

6 - علیرضا پرونده متولد 1354، متهم به اخلال در نظام ارزی از طریق سوءاستفاده از کارت‌های ملی افراد دیگر و خرید و فروش به شکل صوری به مبلغ 15 میلیون دلار.

7 - مجتبی نوروزی متهم به اخلال در نظام ارزی از طریق سوءاستفاده از کارت‌های ملی افراد دیگر و خرید و فروش به شکل صوری به مبلغ 11 میلیون دلار.

8 - نوید ظهره‌وند متولد 1370، متهم به اخلال در نظام ارزی از طریق سوءاستفاده از کارت‌های ملی افراد دیگر و خرید و فروش به شکل صوری به مبلغ 10 میلیون دلار

9 - محمد هاشمی متولد 1350، متهم به اخلال در نظام ارزی از طریق سوءاستفاده از کارت‌های ملی افراد دیگر و خرید و فروش به شکل صوری به مبلغ 10 میلیون دلار.

10 - رحمت میرزایی متهم به اخلال در نظام ارزی از طریق سوءاستفاده از کارت‌های ملی افراد دیگر و خرید و فروش به شکل صوری به مبلغ 8 میلیون و 516 هزار دلار.

11 - محمد رحیمی متهم به اخلال در نظام ارزی از طریق سوءاستفاده از کارت‌های ملی افراد دیگر و خرید و فروش به شکل صوری به مبلغ 8 میلیون دلار.

12 - حمید خسروی متهم به اخلال در نظام ارزی از طریق سوءاستفاده از کارت‌های ملی افراد دیگر و خرید و فروش به شکل صوری به مبلغ 7 میلیون و 229 هزار دلار.

13 - محبوب کاظمی متهم به اخلال در نظام ارزی از طریق سوءاستفاده از کارت‌های ملی افراد دیگر و خرید و فروش به شکل صوری به مبلغ 1 میلیون دلار.

14 - مهدی علیپور متولد 1369، متهم به اخلال در نظام ارزی از طریق سوءاستفاده از کارت‌های ملی افراد دیگر و خرید و فروش به شکل صوری به مبلغ 4 میلیون و 670 دلار.

15 - سعید کاظمی متولد 1365، متهم به اخلال در نظام ارزی از طریق سوءاستفاده از کارت‌های ملی افراد دیگر و خرید و فروش به شکل صوری به مبلغ 5 میلیون دلار

16 - شاهین بنی جمالی متولد 1366، متهم به اخلال در نظام ارزی از طریق سوءاستفاده از کارت‌های ملی افراد دیگر و خرید و فروش به شکل صوری به مبلغ 4 میلیون و 829 دلار.

17 - غلامرضا حقیقت پژوه متولد 1344، متهم به اخلال در نظام ارزی از طریق سوءاستفاده از کارت‌های ملی افراد دیگر و خرید و فروش به شکل صوری به مبلغ 4 میلیون و 450 هزار دلار.

18 - احمد طاهری متولد 1369، متهم به اخلال در نظام ارزی از طریق سوءاستفاده از کارت‌های ملی افراد دیگر و خرید و فروش به شکل صوری به مبلغ 4 میلیون و 444 هزار و 271 دلار.

19 - نریمان آرزووند متولد 1370، متهم به اخلال در نظام ارزی از طریق سوءاستفاده از کارت‌های ملی افراد دیگر و خرید و فروش به شکل صوری به مبلغ 3 میلیون دلار.

نماینده دادستان در ادامه با بیان اینکه این افراد از کارت‌های ملی افراد ضعیف استفاده می‌کردند و مبلغ ناچیزی را به آن‌ها می‌دادند، گفت: متهمان حاضر به عنوان فعالان توزیع غیرقانونی ارز با گرفتن کارت‌های ملی افراد مختلف با صرافی‌ها همکاری می‌کردند و به صورت صوری اقدام به خرید ارز می‌کردند که این مبالغ صرفا با اقرار متهمان به دست آمده و در جایی ثبت نشده است.

وی افزود: گزارش بانک مرکزی متضمن این است که یک هزار و 286 خریدار ارز از سامانه سنا اقدام به خرید ارز کرده‌اند و گزارش ناجا هم متضمن اسامی متهمان است.

نماینده دادستان گفت: گزارش وزارت اطلاعات متضمن این است که افرادی کارت‌های ملی خود را در اختیار متهمان گذاشته بودند و گزارش مرجع انتظامی نیز متضمن استفاده متهمان از کارت‌های ملی دیگران است.

وی افزود: اظهارات متهمان نشان می‌دهد که نام بردگان فاقد مجوز لازم برای فروش ارز در سطح عمده بوده‌اند، در حالی که فعالیت در این زمینه بدون مجوز بانک مرکزی ممنوع است.

نماینده دادستان با بیان اینکه نام بردگان اعلام کردند که کارت ملی افراد دیگری را در اختیار داشتند و با همکاری صرافی‌ها به خرید و فروش صوری ارز اقدام می‌کردند، گفت: اظهارات متهمان نشان می‌دهد که آن‌ها با علم به کار خود و با گرفتن اوراق هویتی افراد و دادن آن به صرافی‌ها اقدام به خرید و فروش ارز می‌کردند.

وی با بیان اینکه اخلال در نظام پولی از طریق قاچاق عمده ارز و یا توزیع عمده آن جرم است، گفت: بر همین اساس درخواست تعقیب کیفری متهمان و صدور حکم را دارم.

قاضی دادگاه در پایان جلسه گفت: به زودی دادگاه هر یک از متهمان پرونده جداگانه برگزار می‌شود و این جلسه تنها برای اطلاع متهمان و وکلا از کیفر خواست برگزار شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: قوه قضاییه ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
باید با دلالان نیز برخورد شدید شود
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۲:۳۰ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
لطفا اعلام کنید این اشخاص به چه کسانی وصل بوده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
در کشور شیعه نباید زمینه جرم و جنایت فراهم شود به نظر بنده با این افراد با اشد مجازات برخورد شود
United States of America
احمد 1000
۲۲:۰۳ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
شما رو خدا فقط اعدام اعدام اعدام اعدام اعدامممممم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
تقریبا 10 نفر از اینها زیر 30 سال سن دارند این یعنی مهره های اصلی آزادند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۱۳ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
خوب خیلی خوبه دستگیر شدند اینها که دیگر طلا و پول که نیستند منشاء گرانی خودرو قطعات داخلی اجناس از داخل است چرا جلو اینها نمیگیرد و کاهش پیدا نمیکند مگه کارمند و کارگر و کشاورز چقدر درآمد دارد.لطفا رسیدگی کنید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
معراج
۱۵:۰۲ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
حکم: اعدام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
اعدام باید گردند
-
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
برخورد جدی با این افراد شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
سپاس از اقدام قاطعانه. ولی فقط نه برخورد با دانه درشتها، بلکه هم برخورد با دانه درشتها و هم با هر کسی که اختلاس میکنه
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۳:۰۲ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
باید بشدت تمام مجازات کند و دارایی و حساب های افراد به نفع دولت جمع و در جهت منابع عمومی استفاده شود
Iran (Islamic Republic of)
حق گو
۱۲:۳۰ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
برخورد جدی و قاطع . حداقل چند سال زندان غیر قابل خریدو گرفتن و ضبط اموال به نفع بیت المال
-
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
خدا ازش نگذره کسی رو که حق ملت میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
هر چه زودتر برخورد جدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
از قوه قضائيه ميخوايم با جديت پرونده ها رو پيگيري كنه و نتيجه اش به اطلاع مردم برسه. تشكر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
درود بر قوه قضائیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
باید محاکمه شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
باید محاکمه شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
دانه درشت‌ها آفت ملت اند.جدی و سختگیرانه و سریع رسیدگی کنید.
آخرین اخبار