الهیار ترکمن گفت: در شرایط فعلی نیازمند عملگرایی هستیم، باید با شناسایی علت‌های اصلی مدرسه محوری را مورد توجه قرار دهیم.

مدرسه محوری؛ سیاست مورد نیاز آموزش و پروشبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی الهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش در حاشیه نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یکساله آموزش و پرورش اظهار کرد: نبود الگوی توسعه کمی در دهه های 60 و 70 در وزارت آموزش و پرورش منجر به نبود توازن و تعادل در نیروی انسانی مناطق آموزشی کشور شده است، از این رو در طول سال گذشته با توجه به آسیب شناسی موضوعی به دنبال پیدا کردن دلایلی رسیدن به وضعیت فعلی بوده ایم.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش گفت: مشکل بعدی به نگاه معلول نگری به جای علت نگری برمی گردد، اپیدمی که در آموزش و پرورش وجود داشته و در نتیجه آن آموزش و پرورش به سمت استفاده از  از راه حل های کوتاه مدت حرکت کرده است.

الهیار ترکمن با اشاره به دخالت های بیرونی، تصریح کرد: برخی بدون توجه به نیازها و استلزامات دخالت ها مسیر آموزش و پرورش را با کمبودهایی مواجه کرده اند، در فضای مجازی هم بی مهری بسیاری به آموزش و پرورش شده است.عده ای صرفا به دلیل پر کردن اوقات فراغت به تحلیل مسائل آموزش و پرورش می پردازند در حالی که باید زمینه برای خود و علمی فراهم شود.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش بیان کرد: امروز در آموزش و پرورش کمبود برنامه و سیاست های توسعه ای نداریم، بلکه مشکل در کارکردهای آموزش و پرورش خود را نشان داده است. امروز نیازمند عملگرایی هستیم و باید علت های اصلی را شناسایی کنیم و سیاست مشخصی به نام مدرسه محوری را مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: کشورهای موفق  از برهه ای از زمان برای شکل دادن به اهداف کیفی نظام آموزشی وارد مدرسه محوری شدند؛ در کشور ما نیز برای تحقق مدرسه محوری نحوه انتصاب، سنجش صلاحیت حرفه ای مدیران، تعیین کیفیت مداری و تفویض اختیار در دستور کار است.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش بیان کرد: در قبال ۱۳ و نیم دانش آموز مسئولیت داریم و باید اهتمام جدی به سمت حل مسائل دانش آموزان و فرهنگیان داشته باشیم.

الهیار ترکمن با اشاره به مشخص نمودن چهار حوزه اصلی در برنامه های کاری، گفت: در حوزه امور مالی یکی از اهدافی که در اسناد توسعه تاکید شده است استقرار نظام شفاف سازی دولت است و آموزش و پرورش در این زمینه پیشگام بوده است و اولین فاز آن الکترونیکی کردن فرآیندهای اداری است و به زودی از این سامانه الکترونیکی رونمایی می شود.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش ادامه داد: در حوزه اداری تامین نیروی انسانی مورد نیاز از طریق مجوزهای مورد نیاز است که امسال توانستیم مجوز جذب ۴۲ هزار نیرو را داشته باشیم همچنین موضوع نقل و انتقالات، افزایش ساعت تدریس بازنشسته ها و مواردی از این قبیل را انجام دادیم.

الهیار ترکمن به ساماندهی مراکز درمانی و اقامتی اشاره کرد و بیان کرد: افزایش سهم از بودجه عمومی و پایین آوردن مطالبات را انجام دادیم و و فقط ۳۴۸ هزار میلیارد باقی مانده است که ۵۰ درصد آن پرداخت شده است،

وی درباره توزیع شیر مدارس اظهار کرد: برای توزیع شیر مدارس چهار حلقه وجود دارد و آموزش و پرورش آخرین حلقه این فرآیند است که توزیع شیر را بین دانش آموزان داشته باشد. سال گذشته هیچ تخصیص اعتباری برای توزیع شیر نداشتیم، حتی پیشنهاداتی نیز برای اولویت بندی توزیع داشتیم که به نتیجه نرسید، امسال کارگروه توزیع شیر را داشتیم اما تا زمانی که تخصیص اعتبار صورت نگیرد توزیع شیر برای دانش آموزان محقق نمی شود.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش درباره بیمه تکمیلی معلمان گفت: به دلیل محدودیت اعتباری سهم منابع مالی کم است، اختلاف جدی با صندوق آتیه سازان حافظ نداریم. بخشی از مطالبات را داریم و برای ادامه کار پیشنهاداتی داده شده است.

الهیار ترکمن درباره تامین نیروی انسانی گفت: مجوزهای جذب را گرفتیم اما بیشترین تمرکز تدوین سند جامع نیروی انسانی است تا ساماندهی نیروی انسانی را داشته باشیم.

چگونگی تامین اعتبار  رتبه بندی معلمان

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش درباره تأمین اعتبار برای رتبه بندی معلمان اظهار کرد: 7 هزار میلیارد تومان اعتبار برای رتبه بندی از سال 94 در نظر گرفته شده است که می‌توانیم با احتساب این مبلغ رتبه بندی و امتیازات جدید را تعیین کنیم البته تصمیم نهایی بعد از تصویب این لایحه مشخص می‌شود.

وی درباره اظهاراتی مبنی بر افزایش 60 درصدی بودجه آموزش و پرورش، گفت: این افزایش مربوط به بودجه ملی بوده و به بودجه ستادی مربوط نمی‌شود که بر اساس افزایش بودجه ملی اعتبارات مدارس خارج از کشور، تغذیه و ایاب و ذهاب مدارس دانش آموزی رشد قابل توجهی داشته است اما اعتبارات ستادی یک و هشت دهم درصد افزایش داشته است.

چرایی حذف سختی کار معلمان

الهیار ترکمن درباره علت حذف سختی کار معلمان بیان کرد: برای فرهنگیان معادل 120 امتیاز در نظر گرفته شده بود که چندی بعد شورای توسعه مدیریت مصوبه‌ای برای سختی کار در نظر گرفت که در سال 91 دیوان محسبات به شیوه مصوبه تسری کار ایراد گرفته و این مصوبه به محکمه تجدید نظر رفت.

وی ادامه داد: این فرآیند باعث شد سختی کار حذف شود اما برای حل این مشکل جایگزینی برای 120 امتیاز حذف شده در نظر گرفتیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه نیازمند عزم جدی برای احیای قانون تشکیل هیئت امنا در آموزش و پرورش هستیم تا از قوانین آن مستثنا شویم، گفت: این تجربه برای وزارت علوم وجود دارد و می‌توانیم آن را در مناطق مختلف آموزش و پرورش اجرایی کنیم که با توجه به این شرایط می‌توان 2 زیر نظام تأمین و تخصیص منابع مالی و نیروی انسانی به قانون خاص اداری تبدیل کنیم.

اله یار ترکمن درباره توجه به اقتصاد مدرسه گفت: باید برای فعالیت‌های مالی خود شاخص‌های مشخصی داشته باشیم که در یک نقطه کشور هزینه تحصیلی دانش آموز 36 میلیون و در نقطه دیگر 7 میلیون باشد،‌ درست نبوده و باید آن را متعادل کنیم.

وی یادآوری کرد: حذف مافیای آزمون از دوره ابتدایی مشخص کرد که چه گردش مالی سرسام آوری در آزمون‌های آموزش و پرورش به دوره ابتدایی وجود داشته است که توجه به اقتصاد مدرسه از این مسائل جلوگیری می‌کند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار