جان بابایی گفت: بیمارستان‌ها را وزارت بهداشت نمی‌سازد، بلکه فقط درباره بخش‌های آن نظر می‌دهد و پیمانکاری زیر نظر وزارت راه است.

2 هزار تخت بیمارستانی به شهر تهران اضافه شد/ ساخت 249 کیلینیک‌ ویژه‌

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در نشست خبری که امروز به مناسبت هفته دولت در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: برای اداره بهتر بیمارستان‌ها باید رشته‌های مدیریت، در حوزه سلامت ورود پیدا کند زیرا در اداره این مراکز درمانی، افرادی هستند که تجربه اجرای بیمارستان را نداشته و یا در حوزه مدیریتی مشغول به فعالیت نبودند.

وی ادامه داد: جشنواره تجارب موفق بیمارستانی در راستای اشتراک تجربیات رؤسای مراکز درمانی سراسر کشور در زمینه مدیریت بیمارستانی است تا مشکلات و مسائلی که از چشم ما پنهان مانده از طریق مدیران مراکز درمانی بازگو شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به راه اندازی سامانه‌ای برای ثبت تجربیات روسای این بیمارستان‌ها گفت: در حال حاضر بالغ بر 1200 تجربه در این سامانه بارگزاری شده و آثار رسیده جشنواره تجارب موفق بیمارستانی با کمک بیش از 100 نفر از اساتید رشته مدیریت خدمات داوری شده است، در نهایت به 10 بیمارستان برتر که صاحب فرایند بوده لوح ذرین اعطا می‌شود همچنین از بیمارستان‌هایی که بیشترین تجربه را در سامانه به ثبت رسانده تقدیر به عمل می‌آید.

900 سنجه در زمینه اعتباربخشی بیمارستان‌ها تدوین شده است

جان‌ بابایی با اشاره به فعالیت مداوم سامانه جشنواره تجارب موفق بیمارستانی گفت: از این طریق به نوعی یک راه ارتباطاتی بین روسای بیمارستان‌های سراسر کشور با وزارت بهداشت ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: 900 سنجه در زمینه اعتباربخشی بیمارستان‌ها تدوین شده است و این کار برای رتبه‌بندی همه بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، عمومی و حتی نیروهای مسلح اجرا می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: در حال حاضر کشور دارای 995 بیمارستان است، و خوشبختانه طی طرح تحول، اقداماتی موثر در تمامی مراکز درمانی در حال انجام است، به طوری که

وی اظهار کرد:‌ امروزه 80درصد از مراکز اعتیاد همراه با بخش‌های ویژه به بهره‌برداری رسیده است، همچنین از آغاز طرح تحول 180 اورژانس بیمارستانی در حال راه‌اندازی است که تعداد 120 اورژانس به بهره‌برداری رسیده و مابقی تا پایان سال و اوایل سال آینده افتتاح می‌شود.

جان بابایی اظهار کرد: بیش از 2هزار تخت بیمارستانی به شهر تهران اضافه می‌شود و بر اساس وظایف قانونی این در حوزه درمان گایدلاین ( راهنمای بالینی ) راهنمای استاندارد خدمت، خرید راهبردی از جمله مواردی است که فرایندهایش در این حوزه‌ها نوشته شده است.

سند چینش‌ تخت تا پایان شهریور 97 در اختیار وزیر بهداشت

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه‌ برای اجرای رایگان گایدلاین بیمه باید سامانه پیش خرید داشته باشد و امروزه این سامانه در حال راه‌اندازی است، اشاره کرد: نوشتن گایدلاین یک اعتبار علمی محسوب می‌شود زیرا در سال‌های گذشته ما از گایدلاینهای بین‌المللی استفاده کرده‌ایم ولی امروزه راهنمای بالینی بومی را استفاده می‌کنیم.

جان‌بابایی‌ تأکید کرد: طرح استحقاق‌ سنجی در بیش از 95 درصد از بیمارستان‌های کشور با کمک بیمه سلامت راه‌اندازی شده است و گام بعدی ما به سمت استحقاق خدمت و سطح‌بندی خدمات بهداشتی درمانی در بیمارستان‌ها در کنار نوشتن گایدلاین ها‌ی مرتبط است.

وی با اشاره به تکمیل سطح‌بندی خدمت تا پایان سال گفت: طی این موضوع چینش‌ تخت‌ها در بیمارستان‌های استان‌های سراسر کشور مدنظر‌ قرار خواهد گرفت، همچنین سند چینش‌ تخت تا پایان شهریور ماه 97 در اختیار وزیر بهداشت قرار خواهد گرفت.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: نظام ارجاع در استان‌های گلستان، زنجان، گیلان و تا حدودی در برخی از مناطق اردبیل‌ به صورت پایلوت‌ اجرا می‌شود و من امیدوارم تا پایان امسال به تدریج در همه استان‌های سراسر کشور نظام ارجاع اجرا شود.  اجرای پروژه نظام ارجاع طولانی مدت بوده به طوری که در شهر بابلسر‌ تا پایان شهریور ماه نظام ارجاع به همراه نسخه‌ نویسی‌ الکتریکی‌ اجرایی می‌شود.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته نوبت گیری الکترونیکی برای مردم یکی از چالش‌های جدی محسوب می‌شد و امروزه برای اجرای درست نظام ارجاع باید نسخه نویسی الکترونیکی‌ و نوبت‌گیری راه‌اندازی شده باشد خوشبختانه در مراکز دولتی استان گلستان نظام ارجاع با رعایت همه شرایط اجرا می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: روش اعتباربخشی‌ به سمت الکترونیکی‌ شدن و از طریق سامانه‌ها پیش می‌رود هر مرکز بیمارستانی اگر تخطی‌ کند رتبه‌اش پایین می‌آید و همین مسئله سبب کاهش میزان تعرفه‌هایش می‌شود.

بازنگری‌ سنجه‌های اعتباربخشی‌ بیمارستان‌ها

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته بازرسان‌ طی یک هفته اعتباربخشی‌ بیمارستان‌ها را انجام می‌دادند اما امروزه این کار به صورت مستمر با تعداد سنجه‌های کمتر انجام می‌شود. وزارت بهداشت قصد دارد هر چه سریع‌تر به سمت ارائه خدمت مفیدتر‌ به بیمار پیش رود زیرا معتقد است که این کار باعث کاهش برخی از هزینه‌ها می‌شود.

جان‌بابایی‌ با اشاره به بازنگری‌ سنجه‌های اعتباربخشی‌ بیمارستان‌ها توسط وزارت بهداشت، افزود: امسال دو بیمارستان خصوصی به دلیل رعایت نکردن سنجه‌های اعتباربخشی رتبه‌شان پایین آمده است.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: برخی از بیمارستان‌ها به دنبال اعتباربخشی‌ بین‌المللی بودند از این رو افرادی کار آموزش اعتباربخشی‌ را در سال‌های گذشته انجام می‌دادند که البته این کار امروزه کاملاً منسوخ‌ شده است، همین طور برخی از سنجه‌های اعتباربخشی‌ که هزینه بیمارستان را زیاد و کیفیت خدمات را ارتقاء نمی‌دهند از سبد سنجه‌های اعتباربخشی‌ حذف شده است.

وی عنوان کرد: حذف برخی از سنجه‌ها به دلیل وارد نشدن آسیب جدی به بیماران در همه بیمارستان‌های کشور انجام شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: دسترسی راحت‌تر به مناطق محروم در سیستان و بلوچستان و به خصوص زاهدان بسیار بهتر شده است به طوری که در زاهدان تعداد 400 تخت و در سراوان‌ تعداد 200 تخت تا پایان سال به میزان تخت‌های بیمارستانی اضافه می‌شود و کار ساخت بخش‌های LDR و کلینیک‌های ویژه‌ بیمارستان‌‌های استان سیستان و بلوچستان در حال اتمام است همچنین بیمارستان زنان در شهر هرمزگان‌ به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

جان‌بابایی‌ با بیان اینکه امروزه در شهرهایی مثل سراوان و خاش 40 متخصص در رشته‌های مختلف مشغول به خدمت هستند‌، ادامه داد: در شهرهای مرزی دسترسی مردم به مراکز درمانی بسیار بهتر شده است به طوری که در ایلام یک بیمارستان 300 تختخوابی‌ در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: امروزه‌ 169 بیمارستان شرایط پذیرش گردشگران سلامت را دارند و خوشبختانه بیماران عراقی برای درمان عارضه خود به شهرهای کرمانشاه‌، شیراز و مشهد سفر می‌کنند اما مسئله مهم ساماندهی‌ نشدن حوزه حمل و نقل بیماران و همراهان خارجی است.

گردشگران سلامت در بخش‌های خالی بیمارستان‌های خصوصی مداوا می‌شوند

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: با نوسانات قیمت ارز این فرصت برای ایران ایجاد شده است تا بیماران بیشتری از کشورهای منطقه برای درمان بیماری خود به کشورمان‌ سفر کنند که ترانسفر‌ بیماران باید در قالب تورهای گردشگری سلامت باشد و به همین جهت باید یک تشکیلاتی برای رفت و آمد بیماران خارجی به کشور تشکیل شود.

جان‌بابایی‌ با اشاره به اینکه در سال گذشته 10 میلیارد تومان اتباع‌ افغانی در استان کرمان درمان شده‌اند، افزود: متأسفانه برخی دلال‌های سودجو به صنعت توریست‌ درمانی آسیب وارد می‌کنند به همین جهت باید برای تربیت گردشگران سلامت تسهیلاتی در کشور فراهم شود.

وی گفت: گردشگران سلامت در بخش‌های خالی بیمارستان‌های خصوصی مداوا می‌شوند و تعرفه آنها تنها 20 درصد بیشتر از بخش‌های بیمارستان‌های خصوصی است که به دلیل رقبای‌ زیاد و رقابت‌ تنگاتنگ‌ با کشوری مانند هند ما نمی‌توانیم تعرفه گردشگران سلامت را زیاد بالا ببریم اما می‌توانیم از درآمدهای‌ جانبی مانند اقامت همراهان و رفت و آمد آنها در داخل کشور استفاده بهینه کنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: از نظر قانونی پیمانکار ساخت بیمارستان زیر نظر وزارت راه و شهرسازی‌ است و برای اینکه وزارت بهداشت در کار ساخت مراکز درمانی نظارت داشته باشد باید تولیت‌ این کار را بر عهده بگیرد که اگر این کار انجام شود وزارت‌خانه می‌تواند کار نظارت بر ساخت بیمارستان‌ها را بر عهده دانشگاه‌های سراسر کشور بگذارد.

جان‌بابایی‌ یادآوری کرد: در برخی موارد تخلفات کار رسیدگی در موارد نادری بر عهده وزارت بهداشت است و اگر مردم قانع نشدند، پرونده به بیرون از وزارتخانه ارجاع داده می‌شود.

وی با اشاره به اولویت اصلی وزیر بهداشت مبنی بر حقوق مردم ، افزود: کمیته‌های رسیدگی و شورای انضباطی دانشجویان تنها زیر نظر وزارت بهداشت در پرونده‌های تخلفاتی انجام شده و رسیدگی به آنها است.

معاون درمان وزارت بهداشت با توجه به شرایط جدید کشور، سرمایه‌گذاران خارجی سختگیری‌های خاص خودشان را دارند و در صورت انجام ندادن پروژه‌ها تمامی کارها در کشور به وسیله بخش خصوصی و با مشارکت دولت انجام می‌شود.

وضعیت بیمارستان‌های آسیب‌ دیده مناطق زلزله‌ زده کرمانشاه‌

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر وضعیت بیمارستان‌های آسیب‌ دیده مناطق زلزله‌ زده کرمانشاه‌ گفت: بیمارستان جایگزین در شهر سر پل ذهاب در کوتاه‌ترین زمان راه اندازی شده است و امروزه این مراکز درمانی دارای8 تخت دیالیز و اتاق عمل جراح فعال دارد همچنین این بیمارستان تخریب شده کاملا بازسازی شده است و اورژانس جدیدی در آن جایگزین بخش قبلی می‌شود.

وی ادامه داد: خیّرین‌ سلامت کار ساخت بیمارستان جایگزین را آغاز کرده‌اند که در حال حاضر ساخت این مرکز درمانی در مرحله خاک‌برداری است.

معاون درمان وزارت بهداشت اضافه کرد: بیمارستان 32 تخت‌خوابی ثلاث‌ باباجانی‌ تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود و بیمارستان قدیمی اسلام‌ آباد تأسیساتش‌ احیا و هتلینگ‌ آن کاملاً اصلاح شده است

جان‌بابایی‌ ادامه داد: اگر نظام ارجاع راه بیافتد‌ اطلاعات بیمار به صورت الکترونیکی مشخص و به پزشکان مختلف قابلیت‌ رد و بدل‌ شدن دارد و دیگر بیماران برای یک سرما‌خوردگی ساده به پزشک متخصص با هزینه‌های بالا ارجاع داده نمی‌شوند و خدمت در سطح یک و به وسیله پزشک خانواده انجام می‌شود.

افزایش هزینه در گرو دریافت خدمات در سطوح بالاتر

در ادامه مراسم طییب‌ قدیمی‌ نماینده تام‌الاختیار وزیر در امور مناطق زلزله‌ زده کرمانشاه گفت: همه مراکز بهداشتی – درمانی که بر اثر زلزله کرمانشاه آسیب دیده فعال هستند و 170 مرکز آسیب دیده، 45 خانه بهداشت و 7 مرکز جامع خدمات سلامت کاملاً بازسازی شده است.

قدیمی ادامه داد: در حدود 23 خانه بهداشت بازسازی شده به بهره‌برداری و بقیه تا پایان سال راه‌اندازی می‌شوند همچنین بیمارستان‌ سر پل ذهاب‌ مقاوم‌سازی شده است و در این راستا بیش از 116 شمع برای افزایش مقاومت این مرکز درمانی در برابر زلزله‌ در بنای ساختمان به کار گرفته شده است.

وی اظهار کرد: خیّرین‌ سلامت شهر کاشان کار ساخت بیمارستان 50 تخت‌خوابی را انجام داده‌اند و هم اکنون‌ در مرحله فوندانسیون‌ است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۲۰:۱۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۷
بیمارستان شهر یاسوج اسفند پارسال قرار بود افتتاح بشه ولی هنوز که هنوزه خبری نیست... با این تغییر وزیرم معلوم نیست کی میخوان افتتاح کنن، لطفا گزارشی تهیه کنید
آخرین اخبار