تحول در آموزش و پرورش محال است/ با تمام ظرفیت‌ها برای تربیت نیروی انسانی اقدام می‌کنیمبطحایی با بیان اینکه تحول در آموزش و پرورش نه فقط سخت بلکه محال است، گفت: هیچ تحولی در آموزش و پرورش صورت نمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم نوزدهمین اجلاس سراسری سرپرستان مدیران استانی، پردیس ها و واحدهای تابعه دانشگاه فرهنگیان که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: در جمع همکارانی که مسئولیت اصلی آنها تربیت معلم است صحبت از تربیت معلم بی انصافی است اما تحول در آموزش و پرورش نه فقط سخت بلکه محال است.

وی ادامه داد: هیچ تحولی در آموزش و پرورش صورت نمی گیرد مگر اینکه تربیت معلم شایسته داشته باشد، یعنی آنچه که معلم باید بداند و توانایی بکارگیری آن را در کلاس درس به دست آورد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: نقش و جایگاه تربیت معلم به عنوان مرجعی که مسئولیت اصلی تامین نیرو را بر عهده دارد جایگاه رفیعی است و در دوران بعد از انقلاب رویکردهای متفاوت نسبت به تربیت معلم خساراتی به تربیت معلم زده است همچنان که در  رهبر معظم انقلاب هم در فرمایشاتشان اشاراتی فرمودند.

جذب بیش از ۴۰ هزار معلم در آموزش و پرورش

بطحایی بیان کرد: باید ایمان داشته باشیم تا نظام تربیت معلم نظام شایسته نشود ما به یک معلم شایسته دست نمی یاببم اما نگهداشت و ارتقای صلاحیت هم باید مورد توجه باشد و شرط لازم برای معلم شایسته هم نظام تربیت معلم شایسته است البته همه نقایص به نظام تربیت معلم نیست.

وی اظهار کرد: با تمام ظرفیت و  اخلاص و حداقل ها برای تربیت نیروی انسانی اقدام می کنیم تا طی سال های آتی مشکل بی معلمی حل شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جذب بیش از ۴۰ هزار معلم در آموزش و پرورش گفت: علی رغم کمبود معلم در مهر ۹۷، سازوکارهایی را برای تامین نیروی انسانی اندیشیده ایم تا ۱۸ هزار پذیرفته شده در آزمون استخدامی زمان کافی برای آموزش داشته باشند.

بطحایی خطاب به حاضران بیان کرد: آدم کم آشنایی نیستم و می‌دانم از کمبودها و کاستی های پردیس های تحت مسئولیت اعتراض دارید.

فقط در لفظ نگوییم اولویت با تربیت معلم است

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: فقط در لفظ نگوییم اولویت با تربیت معلم است بلکه در عمل این موضوع محقق شود به عنوان مثال اگر به من بگویند از پاداش پایان خدمت فرهنگیان کسر شود و آن به ردیف اعتباری دانشگاه فرهنگیان منتقل شود، باید موافق آن باشم.

وی با اشاره تحول در مدیریت و ساختار آموزش و پروزش گفت: آموزش و پرورش نیازمند تغییر در ساختار است و در این روزها که جمله های دشمنان رو به تزاید است باید باز هم تحولات را پیش ببریم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: باید آسیب های ناشی از تعلیم و تربیت و کتاب های درسی بهبود یابد، ماهیت اصلی آموزش و پرورش باید دگرگون شود البته چند کار را در این زمینه دنبال کردیم هرچند سختی هاییبع ما وارد شده است اما نباید از این فعالیت دست بکشیم.

امیدوارم روزی سایه غول خوفناک کنکور از نظام آموزشی کنده شود

بطحایی با اشاره به اینکه امیدوارم روزی سایه غول خوفناک کنکور از نظام آموزشی کنده شود، بیان کرد: این آزمون سیطره آموزش بر پرورش را به دنبال داشته است و مدرسه را به آموزشگاهی برای تست زنی تبدیل کرده است، علاوه بر آن طی جلسات مستمر با صاحب نظران تراز اول علوم تربیتی داشتیم دریافتم در آموزش عمومی شبه کنکورهای راه انداختیم که به اهداف تربیتی لطمه زده است و فضای آموزشی را تحت تاثیر قرار داده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: خط مقدم مبارزه با این آفت ها دانشگاه فرهنگیان باشد، این دانشگاه هیئت اندیشه ورز برای آموزش و پرورش باشد و اعضای هیئت علمی باید داد بزنند که در دوره فعلی رقابت های فردی جایی ندارد.

بطحایی تصریح کرد: به زعم خانواده ها مدرسه موفق مدرسه ای است که بالاترین نمره های کنکور را داشته باشد اما از نظر صاحب نظران علوم تربیتی مدرسه ای موفق است که خروجی آن افرادی موفق زندگی باد باشد و مدرسه محل تمرین زندگی است، اگر قرار باشد دانشگاه فرهنگیان مانند سایر دانشگاه ها جذب دانشجو داشته باشد پس چه تفاوتی با سایر دانشگاه ها دارد؟

آموزش و پرورش محتاج کمک صاحب نظران است

وی بیان کرد: امروز آموزش ها باید گروهی باشد و طعم شکست را گروه بچشد و فرد یاد بگیرد در کنار همسالان کار مشترک بیاموزد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع مشق شب گفت: آموزش و پرورش محتاج کمک صاحب نظران است امسال برای اولین بار برنامه های درسی منعطف می شود و ساعت درسی دوره دوم ابتدایی طبق چارچوب تعیین شده برنامه هایی منعطف را شکل دهد.

بطحایی گفت: البته بسته های آموزشی برای توانمندسازی معلمان تهیه کردیم تا برنانه ویژه مدرسه را دنبال کرد و از مهرماه کار را مجدانه دنبال می کنیم.

وی با اشاره تغییر در مدیریت بیان کرد: موضوع اصلی مدرسه محوری است و بارها این موضوع را در ماه های گذشته تکرار کردم که در ساختار وزارت آموزش و پرورش تنها سازمان اصلی مدرسه است و سایر ساختارهای سازمانی به استناد سند تحول بنیادین فرع و پشتیبانی کننده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باید کنار بایستیم و ببینیم کجا مدرسه نیاز به کمک دارد و در این شرایط به مدرسه کمک کنیم اما در سال های قبل آنقدر بایدها و نبایدها را به مدرسه فرستادیم که ۷۰۰ صفحه شده است.

بطحایی تصریح کرد: مدرسه را مانند آدم معلولی دانستیم که برای حرکت نیاز به عصا دارد، در حالی که این آدم معلول نبوده ولی آنقدر به عصا عادت کرده است که عضلات تحلیل رفته است و الان که این عصا از بغلش کنار برود دچار ترس و رعشه می شود.

فرهنگ سازمانی ما اجازه تفویض اختیار نمی دهد

وزیر آموزش و پرورش گفت: فرهنگ سازمانی ما اجازه تفویض اختیار نمی دهد اما اعضای دانشگاه فرهنگیان می توانند کمک کننده باشد.

وی با اشاره به اینکه مدارس امروز ما مدارس با نشاط و سرشار از امید نیستند، گفت: باید عوامل ایجاد کننده را برطرف کنیم و حالا که از مدرسه انتظار داریم واحدهای دانشگاه فرهنگیان باید به طریق اولی محیط شاد و سرزنده باشد.

بطحایی تصریح کرد: دانشگاه باید این احساس را در دانشجومعلمان داشته باشد که می تواند نقاد باشد و باید این نهال را شکل دهیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در جذب دانشجومعلمان سخت گیرانه عمل می کنیم، گفت: این موضوع باید وجود داشته باشد اما در محیط دانشگاه نباید سخت گیری های اولیه تداوم داشته باشد البته دانشگاه از حیث فضای آزادی و نشاط و امید به آینده گام برداشته است.

وی بیان کرد: با وجود همه سختی به کشوری در دنیا تبدیل شدیم که حرفی برای گفتن دارد بنابراین می توانیم مشکلات آموزش و پرورش را هم برطرف کنیم و باید چنین فضای امیدوار کننده و تهییجی در دانشگاه فراهم شود.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: آمد و شد مدیرکل استان به دانشگاه فرهنگیان و برعکس باید توسعه یابد و به گونه ای نباشد که به طور جریره ای عمل شود، حل مسائل آموزش و پرورش در گرو تعامل این دو مورد است.

بطحایی بیان کرد: یکی از مهم ترین طرح هایی که گام های آغازین آن برای اجرا در مهرماه پیش گرفتیم، رصد و کنترل کیفیت آموزشی در مدارس دولتی است و این حق مردم بر گردن ماست.

وی افزود: برای این طرح مهم ترین درخواستم از دانشگاه فرهنگیان این است که کانون کنترل و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان باشدچرا که نگاه تیزبینانه ای نسبت به مسائل تربیتی دارد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار