در روز بیست و چهارم ذی‌الحجه اعمال و دعاهای ویژه‌ای سفارش شده که بسیار پرفضیلت است.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روز بیست و چهارم ذی الحجه روزی است كه رسول خدا‌(ص) با نصارای نجران مُباهَلَه كرد و پیش از آنكه به مباهله بپردازند عبا بر دُوش مبارك گرفت و حضرت امیرالمؤمنین و فاطمه و حَسَن و حسین عَلیهمُ السلام را در زیر عبای خود جای داد و فرمود: پروردگارا برای هر پیغمبری اهل بیتی است كه مخصوص ترین خلق بوده‌اند؛ خداوندا اینها اهل بیت منند پس شك و گناه را  از ایشان برطرف کن و آنها را پاک گردان. پس جبرئیل نازل شد و آیه تطهیر را در شأن ایشان آورد، پس حضرت‌(ص) آن چهار بزرگوار را برای مباهله بیرون برده و هنگامی‌که نگاه نصاری بر ایشان افتاد و حقّیّت آن حضرت و آثار نزول عذاب مشاهده كردند جرأت مُباهله نموده واستدعای مصالحه و قبول جزیه کردند. همچنین در این روز حضرت امیرالمؤمنین‌(ع) در حال ركوع انگشتر خود را به سائل داد و آیه اِنَّما وَلِیُّكُمُ اللّهُ در شانش نازل شد.

 علاوه بر استحباب غسل و روزه در روز24 ذی الحجه، خواندن نماز نیز توصیه شده است؛ به این کیفیت که نزدیک زوال غسل کند و دو رکعت نماز بگذارد و در هر رکعت پس از حمد، سوره توحید، آیة الکرسی و سوره قدر، هر کدام را ده بار بخواند. 

گفتنی است؛ خواندن دعاى مباهله که شبیه به دعاى سحر ماه رمضان است، نیز در این روز سفارش گردیده است. طبق روایت شیخ طوسى در کتاب «مصباح» که فرموده است: دعاى روز مباهله همراه با فضیلت آن، از حضرت صادق علیه السّلام روایت شده، و آن دعا این است:

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ بَهَائِکَ بِأَبْهَاهُ وَ کُلُّ بَهَائِکَ بَهِیٌّ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِبَهَائِکَ کُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ جَلالِکَ بِأَجَلِّهِ وَ کُلُّ جَلالِکَ جَلِیلٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِجَلالِکَ کُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ جَمَالِکَ بِأَجْمَلِهِ وَ کُلُّ جَمَالِکَ جَمِیلٌ؛

همچنین بعد قرائت دعای مذکور، قرائت دو رکعت نماز و 70 مرتبه استغفار و اوّل آن اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمینَ، صدقه دادن به جهت پیروی از حضرت امیرالمؤمنین (ع)، زیارت کردن امام علی(ع) و خواندن زیارت جامعه از جمله اعمال روز مباهله ذکر شده است.

در ادامه می‌توانید پوستر‌هایی از این روز مباهله را مشاهده کنید:

ادعیه‌ای که باید در روز مباهله خوانده شود

ادعیه‌ای که باید در روز مباهله خوانده شود

ادعیه‌ای که باید در روز مباهله خوانده شود

ادعیه‌ای که باید در روز مباهله خوانده شود

ادعیه‌ای که باید در روز مباهله خوانده شود

ادعیه‌ای که باید در روز مباهله خوانده شود

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.