غلامی گفت: باید در سطح بین المللی شرایط خود  را حفظ کنیم و به شاخص های کیفی برای جذب دانشجوی خارجی توجه شود.
 
ضرورت توجه به شاخص‌های کیفی دانشگاه‌ها برای جذب دانشجویان خارجی/ممنوعیت پذیرش دانشجو در دستگاه‌های اجراییبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ منصور غلامی  وزیر علوم در هشتمین نشست هیئت‌های نظارت، ارزیابی و و تضمین کیفیت آموزش عالی با بیان اینکه در گذشته، در مجموعه آموزش عالی گسترش نسبتاً وسیعی داشتیم، اظهار داشت: با توجه به حساسیت ها، نظارت و ارزیابی در همه برنامه‌های در حال اجرا در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در جهت ارتقای کیفیت بسیار مهم است.

وی افزود: علت سختی کار این است که استاندارد‌های آموزش عالی را در دوره گسترش کمی آموزش عالی نتوانستیم اعمال کنیم.

وزیر علوم گفت: مجموعه آموزش عالی کشور باید جایگاه خود را در سطح منطقه و جهان حفظ کند و در این خصوص و برای ارتقای استاندارد‌های موجود در دانشگاه‌ها به نتایج ارزیابی هیئت‌های نظارت و ارزیابی استانی احتیاج داریم و در ستاد وزارت، برنامه ریزی‌ها و تصمیم گیری‌ها برگرفته از نتایج حاصل از گزارش‌های هیئت‌های نظارت استانی است.

غلامی گفت: در بحث ساماندهی باید توجه کرد تا کیفی سازی آموزش عالی به عنوان یکی از اصول مهم مورد توجه قرار گیرد و ارزیابی شاخص‌های آن موجب ارتقای کیفیت شود و در این راستا نتایج ارزیابی‌های هیئت‌های نظارت استانی برای مدیران و برنامه ریزان بسیار کارآمد است و به ارتقای کیفیت در آموزش عالی کمک می‌کند.

حوزه های بین المللی آموزش عالی حفظ شود

وی افزود: باید حضور موثر خود در حوزه آموزش عالی در سطح بین المللی را حفظ کنیم و پذیرش دانشجویان خارجی را به تعدادی که در قانون برنامه ششم مشخص شده است برسانیم، البته در کنار دانشجویان بورسیه، دانشجویان شهریه پرداز هم باید پذیرش شوند.

وزیر علوم در ادامه گفت: اگر دانشجویی دانشگاه‌های ایران را برای تحصیل انتخاب کند طبیعتاً امکانات و شاخص‌های ما با سایر کشور‌ها مقایسه خواهد شد و حتی در روند کیفی سازی‌ها هم باید بیشتر دقت کنیم تا به عنوان یکی از کشور‌های سرآمد و هدف در حوزه علم و فناوری در جهان ومنطقه معرفی شویم.

وی با بیان اینکه استاندارد‌های آموزش عالی هر قدر بهتر تعریف شوند می‌توانند به تصمیم گیری‌های برنامه ریزان کشور کمک کنند، اظهار داشت: اگر مراکز آموزش عالی کشور از نتایج بررسی هیئت‌های نظارت و ارزیابی استانی در برنامه ریزی‌های درون دانشگاهی استفاده کنند، برنامه‌ها به صورت منظم و هماهنگ پیش می‌روند.

غلامی افزود: در شاخص‌های کیفی دانشگاه‌ها باید به جذب دانشجویان خارجی بیشتر پرداخته شود، البته در شاخص‌های پژوهشی و ثبت مقالات و اختراعات و رتبه بندی‌های جهانی وضعیت خوبی داریم، ولی هیچکدام از این شاخص‌ها جذابیتی برای پذیرش دانشجویان خارجی ایجاد نکرده است.

وزیر علوم گفت: قطعاً بعد ازگذشت یک دوره و استفاده از نتایج عملکرد نظارت و ارزیابی هیئت‌های استانی، تلاش‌های این عزیزان در تصمیم گیری‌ها منجر به ساماندهی و نظارت کلان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌شود وبه دست آمدن این وضعیت با توجه به رشد کمی فراوان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کار دشواری است و در بحث ساماندهی به برون داد‌های نظارتی نیز احتیاج داریم.

وزیر علوم با بیان اینکه ما تکالیف قانونی مان در قبال ساماندهی آموزش عالی کشور را با قاطعیت انجام می‌دهیم، گفت: در این ارتباط نظرات کارشناسی و زحمات هیئت‌های نظارت و ارزیابی استانی حتماً مد نظر خواهد بود.

وی افزود: انجام امور باید به گونه‌ای باشد تا نظرات کارشناسی هیئت‌های نظارت و ارزیابی به درون سیستم دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی منتقل شوند تا آن‌ها بتوانند در عملکردشان نظارت داشته باشند و بر نقاط قوت وضعف خود اشراف داشته و در جهت رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود بکوشند.

ضرورت توجه ویژه برای ارتقای کیفیت موسسات آموزش عالی کوچک

وزیر علوم با تاکید بر توجه بیشتر به موسسات آموزش عالی کوچک و سعی در ارتقای کیفی آن‌ها گفت: دکتر زکایی تاکید فراوانی بر عملکرد هیئت‌های نظارت و ارزیابی استانی دارند و از آن‌ها حمایت‌های زیادی می‌کنند؛ مطمئن باشید که زحمات شما تاثیر گذار است و تاثیرات آن را به صورت مقطعی مشاهده می‌کنید. به طور مثال در تصمیم گیری‌های شورای گسترش آموزش عالی  یا در رتبه بندی‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اطلاعات ارائه شده شما بسیار موثر است.

غلامی با بیان اینکه درنظارت و ارزیابی‌ها به درون حرکت کنید و همچنین نگاهی به آینده مراکزآموزش عالی نیزداشته باشید، گفت: نوآوری و تغییر در شاخص‌ها و چارچوب‌ها در امر نظارت و ارزیابی و تجدید نظر‌ها باید از اهداف اصلی هیئتهای نظارت و ارزیابی استانی باشد.

وی افزود: نتایج نظارت و ارزیابی باید قادر باشد برنامه‌های کلان دانشگاه‌ها را نقد و بررسی کند تا دانشگاه‌ها با استفاده از نتایج ارزیابی در هزینه‌ها صرفه جویی کرده و در بازنگری برنامه ها‌ی شان از این نتایج استفاده کنند.

غلامی در خصوص بحث ساماندهی زیر نظام‌های آموزش عالی گفت: ممنوعیت پذیرش دانشجو در موسسات وابسته و دستگاه‌های اجرایی، منع پذیرش دانشجو در پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده ها، ساماندهی دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی، پیام نور و فنی و حرفه‌ای از جمله این موارد بوده است.

وزیر علوم در پایان خطاب به اعضای هیئت‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گفت: شما در نظارت و ارزیابی‌ها مامور به نتیجه نیستند، وظایف تان را به نحو احسن انجام دهید و مایوس نشوید و ما در زمان لازم از نتیجه کار شما بهره می‌گیریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار