در این مراسم طهرانچی اظهار کرد: اگر امروز به جوانان و رفتارشان انتقاد میکنیم باید ایراد را در خود جستجو کنیم و ببینیم چندین سال قبل چه تربیت کردهایم که امروز انتظار جوانی بدون عیب داریم، طبق احادیث سه تا هفت سال بهترین زمان برای تربیت است.
وی ادامه داد: تربیت هفت سال خانواده محور، هفت سال در دوران آموزش و بعد از آن در آموزش متوسطه و کارشناسی ایجاد میشود اما متاسفانه این سال ها را شرحه شرحه کردیم و آن را در قالب های مختلف تقسیم کردیم و الگوی یکپارچه بر آن حکم فرما نیست.
سرپرست دانشگاه آزاد گفت: حالا برای جوانانی که باید تا ۲۱ سال مورد تربیت قرار میگرفتند، تشکیلاتی مختلفی را بنا کردیم و جوانان در این وزارتخانه ها و تشکیلات هستند، همچنان که شاهد هستیم بحثهایی برای ادغام آموزش و پرورش و ورازت علوم مطرح میشود.
طهرانچی با اشاره به تاریخچه وزارتخانههای مربوط به آموزش گفت: از سال ۴۶ تفکیک آموزش و پرورش و وزارت علوم انجام شد و پیش از این شرایط متفاوت بود.
وی افزود: درشرایط فعلی دانشگاه آزاد اسلامی نماد نهاد تعلیم و تربیتی با رویکرد یکپارچه است یعنی دولت متفرق است اما در دانشگاه آزاد شیرازه ای داریم که می توانیم از ابتدا تا ۲۱ سالگی را تدوین کنیم.
سرپرست دانشگاه آزاد بیان کرد: تکثرگرایی باعث شده است تا نظارتها شکلی شود و از حرکت محتوایی دور شوند در این میان دانشگاه آزاد فرصتی است تا حلقه تعلیم و تعلم را تا ۲۱ سالگی شکل دهد و اگر دولت بخواهد نظم را عوض کند میتواند از نظام دانشگاه آزاد الگو بگیرد.
طهرانچی با اشاره به اینکه علی رغم نظام یکپارچه درگیر تکثر نظام آموزشی شدهایم، کرد: سعی داریم نگاه یکپارچه تعلیم و تعلم تا ۲۱ سالگی را جدی دنبال کنیم و بعد از این مرحله فرد وارد دوره عالی میشود.
وی با تاکید بر توجه به تفاوتها در محیط مدرسه و دانشگاه ادامه داد: باید برنامه پیوسته داشته باشیم تا فرد در ۲ محیط مجزای مدرسه و دانشگاه تفاوت ها را بشناسد و با آن هماهنگ شود.
سرپرست دانشگاه آزاد گفت: بزرگترین سرمایه کشور نفت و گاز نیست بلکه جوانان هستند و باید آن را درست شکل دهیم؛ وقتی در مدرسه نگاه اقتصادی به دانش آموز داریم نباید انتظار رفتاری غیر از نگاه اقتصادی در جوان داشته باشیم؛ وقتی می گوییم طلاق در جامعه زیاد شده است باید نقض آن را در تربیت سال های گذشته پیدا کنیم.
طهرانچی با تاکید بر اینکه الگوی تربیتی الگوی اقتباسی نیست، افزود: سند ۲۰۳۰ و آموزش و پرورش تعارض جدی دارد، در سند ۲۰۳۰ جوان فارغ از هویت تربیت یکپارچه میشود اما در اسناد تربیتی کشور هویت جز اصلی است.
وی ادامه داد. اگر قرار است الگوی تربيتی، فرهنگی و اخلاقی و معنوی گام برداریم باید چیستی، مبانی و چگونگی این مهم را داشت و سند تحول بنیادین این موارد رعایت شده است.
علیرضا منظری توکلی سرپرست سازمان سما اظهار کرد: با توجه به اهمیتی که دکتر ولایتی به مدارس سما داشت جلسه شورای سیاستگذاری این مدارس حول مباحثی جدی همچون سند تحول بنیادین مطرح شد.
وی ادامه داد: از ۲۳۸ مدرسه در پورتال حدود ۴۰ مدرسه مربوط به استان تهران بود و از استانهای پیشرو در ایجاد مدارس سما محسوب میشود که این موضوع با راهبری دکتر طهرانچی زمانیکه در استان تهران فعالیت داشت، میسر شد.
منظری توکلی گفت: یکی از تاکیدها این بود که برای مدارس منتخب یک معاون روحانی در مدارس در نظر گرفته شود تا تربیت دینی به درستی شکل بگیرد.
سرپرست دانشگاه آزاد با تاکید بر بهره گیری از آموزههای قرآنی در نظام تربیتی یکپارچه گفت: الگوهایی برای آموزش از سوی خداوند در نظر گرفته شده است و سند تحول بنیادین هم با بهره گیری از الگوهای دینی شما گرفته است.
طهرانچی تصریح کرد: توسعه کمی بدون برنامه ممنوع است، باید هسته اصلی تعلیم و تعلم برای تربیت تا ۲۱ سالگی در دانشگاه آزاد ایجاد شود تا جهت گیری تربیتی درست ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه امروز جوان را برای ورود به این جامعه پیچیده آماده نمیکنیم، گفت: در دانشگاه آزاد به دنبال تغییر ریلی هستیم و فقط قرار نیست ظاهر کلاس ها را عوض کنیم.
سرپرست دانشگاه آزاد تصریح کرد: قرار داریم با الگویی که مبتنی بر تعلیم و تربیت است نوآموزان را از دوره پیش دبستانی آموزش دهیم.
انتهای پیام/