اقامتگاه بوم گردی و موزه مردم شناسی لپویی بنایی تاریخی در اواخر دوره قاجار بوده که مکانی برای تلاقی تاریخ، فرهنگ و اقتصاد است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مجموعه موزه مردم شناسی و اقامتگاه بوم گردی لپویی در سال ۹۵ با مجوز رسمی از سازمان میراث فرهنگی استان فارس افتتاح شد.

این مکان با ۶۰۰ متر مربع مساحت و زیر بنای هزار متر در دو طبقه ساخته شده و دارای ۱۶ اتاق است که ۴ اتاق آن برای مسافران و ۱۲ اتاق دیگر به موزه مردم شناسی اختصاص دارد.

اقامتگاه بوم گردی لپویی مکانی برای تلاقی تاریخ، فرهنگ و اقتصاد

در این موزه ۲ هزار قطعه لوازم و اشیاء قدیمی از جمله سفال، ادوات و ابزار کشاورزی، لباس‌های سنتی، لوازم زندگی و اسکناس‌های قدیمی نگهداری می‌شود.

محمد مهدی نجفی رئیس اداره موزه‌های میراث فرهنگی استان فارس در گفتگو با خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛  گفت: با اشاره به اینکه خانه موزه روستایی و اقامتگاه بوم گردی لپویی از قدمت بسیار بالایی برخوردار است،

 رئیس اداره موزه‌های میراث فرهنگی استان فارس اضافه کرد: یکی از آثار میراث فرهنگی دوره‌های مهم در این منطقه دوران نوسنگی است که از دوره تله موشکی تا دوره تله جری آغاز می‌شود و تا به دوره فرهنگی لپویی با شاخص سفال قرمز رنگ در جامعه فرهنگی پیش از تاریخ ایران می‌رسد.

وی بیان کرد: برای نخستین بار آقای سامر تله لپویی را کشف کرد که منطقه لپویی در بستر فرهنگی استان فارس و در حاشیه رودخانه کر واقع شده که دشتی حاصلخیز از شمالی‌ترین نقطه تا جنوبی‌ترین نقطه استان واقع شده است.

اقامتگاه بوم گردی لپویی مکانی برای تلاقی تاریخ، فرهنگ و اقتصاد

نجفی ادامه داد: منطقه لپویی نزدیک به شهر انشان است که پس از دوره لپویی آغاز دوره نگارش شروع می‌شود و یکی از موضوعات جدید آثار تاریخی بدست آمده پیش از تاریخ شهر لپویی است و طبق تحقیقات باستان شناسان در دو سال اخیر برای اولین بار جانوران و حیوانات وحش اهلی شدند و پرورش پیدا کردند و گیاهان وحشی از جمله گندم در این منطقه کاشته و صادر شده است.

رئیس اداره موزه‌های میراث فرهنگی استان فارس تصریح کرد: نوع سفال قرمز رنگ داغدار منقوش لپویی دارای ظرافت بسیار خاصی بوده که از ۱۳۹ منطقه جمع آوری شده است.

اقامتگاه بوم گردی لپویی مکانی برای تلاقی تاریخ، فرهنگ و اقتصاد

وی با بیان اینکه این بنا تاریخ توالی این شهر را پشت سرگذاشته و در حدود ۶ هزار سال قبل از دوره نوسنگی شهریت پیدا می‌کند و مربوط به دوران پهلوی بوده، افزود: به احتمال زیاد در این خانه تاریخی کدخدای شهر لپویی سکونت داشته است.

رئیس اداره موزه‌های میراث فرهنگی استان فارس اضافه کرد: خانم و آقای جعفری دارنده بزرگترین موزه مردم شناسی و اقامتگاه بوم گردی در شهر لپویی با وجود تحصیلات کم با ۲۰ سال تلاش آثار فرهنگی و مردم شناسی را گردآوری و در کتابی با عنوان« لپویی ستاره درخشان فارس» در دو جلد به چاپ رسانند که جلد اول آن از سال ۷۷ تا ۸۶ نوشته و در  ۲۰۰۰ جلد چاپ شد که جلد دوم آن نیز از سال ۸۶ تا ۹۷ با ۱۰۰۰ جلد منتشر شد و جلد سوم این کتاب نیز در دست چاپ است.

نجفی اظهار کرد: خانم و آقای جعفری دارنده بزرگترین موزه مردم شناسی و اقامتگاه بوم گردی در شهر لپویی با خریداری این خانه تاریخی در مرحله اول با اخذ مجوز اقامتگاه بوم گردی از میراث فرهنگی استان فارس و در مرحله دوم با به نمایش گذاشتن آثار تاریخی و فرهنگی مربوط به شهر لپویی خانه موزه مردم شناسی را شکل دادند و در زمینه علم تجارت تلاش بسیار کردند.

اقامتگاه بوم گردی لپویی مکانی برای تلاقی تاریخ، فرهنگ و اقتصاد

وی تاکید کرد: انواع و اقسام ترازوها، ابزار وزن کشی، میزان، قپان و انواع سنگ‌های مربوط به میزان و از سویی دیگر تعداد ۶۰۰ نوع نعلبکی با نقوش مختلف که از شاخصه‌های مهم نوشیدن چای در این منطقه است، جمع آوری شده است.

اقامتگاه بوم گردی لپویی مکانی برای تلاقی تاریخ، فرهنگ و اقتصاد

رئیس اداره موزه‌های میراث فرهنگی استان فارس افزود: این خانه موزه در دو زمینه حفظ فرهنگ، آداب و رسوم، باور‌ها و اعتقادات مردم منطقه و از سویی دیگر به عنوان یک بنگاه مهم اقتصادی می‌تواند در توسعه پایدار کشور نقش مهمی را ایفا کند.

نجفی درباره محل سکونت بی بی گل خانم مادر بزرگ آقای جعفری ادامه داد: در گذشته به بزرگتر‌های خاندان بی بی گل گفته می‌شد که امروز این نام به مادر بزرگ تغییر کرده است.

خانه بی بی گل خانم نماد نماد یک خانه کامل 

وی تصریح کرد: اتاق بی بی گل در خانه موزه روستایی لپویی قرار دارد که این اتاق به تنهایی یک نماد خانه کامل است که محل نشیمن، استراحت بوده و تمام امکانات انبارداری مانند محل نگهداری حبوبات، غلات، جو و گندم و نگه داشتن آب خنک در دولچه و درست کردن چاله در وسط اتاق به عنوان اجاق خوراک پزی بوده و چندین نفر در این اتاق علاوه بر بی بی گل سکونت داشته اند و هیچ وقت احساس کمبود فضای لازم برای زندگی در اتاق را نداشته اند.

اقامتگاه بوم گردی لپویی مکانی برای تلاقی تاریخ، فرهنگ و اقتصاد

راضیه جعفری همسر بهادر جعفری دارنده بزرگترین موزه مردم شناسی و اقامتگاه بوم گردی در شهر لپویی اضافه کرد: هدف از راه اندازی این مجموعه معرفی فرهنگ ایران به تمام جهان و اشتغالزایی برای بانوان منطقه لپویی است که در فصل تابستان برای ۸ نفر به صورت مستقیم و ۱۵ نفر به طور غیرمسقیم در فصل زمستان اشتغالزایی می‌شود.

اقامتگاه بوم گردی لپویی مکانی برای تلاقی تاریخ، فرهنگ و اقتصاد

وی بیان کرد: در این اقامتگاه کار‌ها به صورت گروهی انجام می‌شود مانند پخت غذا‌های سنتی شامل دمپخت، نان تیری، نان شل شلی، نان گتک، ۳ تا ۴ نمونه حلوا همراه با ادویه‌های خاصی که به آن‌ها اضافه می‌شود، کباب تابه‌ای بی بی گل خانم که شامل گوشت کوبیده شده در هاونگ سنگی بوده که به آن ادویه‌های محلی اضافه می‌کنند، کوفته خاله زیور و یک صبحانه با نام خاویار گیاهی طبخ می‌شود.

اقامتگاه بوم گردی لپویی مکانی برای تلاقی تاریخ، فرهنگ و اقتصاد

بهادر جعفری همسر خانم جعفری اظهار کرد: همسرم از بچگی علاقه فراوانی به جمع آوری اشیای قدیمی و عتیقه داشته است که پس از ازدواج با خانم جعفری در سال ۷۱ از سال ۷۷ شروع به تحقیقات در باره منطقه لپویی کردیم تا سال ۹۴ که با مشارکت و سرمایه گذاری دوستانم آقایان حسین، کاکا جان و پنجعلی جعفری این خانه را خریداری و با جمع آوری اشیاء قدیمی و عتیقه این اقامتگاه بوم گردی به موزه مردم شناسی تبدیل شد.

اقامتگاه بوم گردی لپویی مکانی برای تلاقی تاریخ، فرهنگ و اقتصاد

در موزه مردم شناسی لپویی علاوه بر اشیاء تاریخی و قدیمی شیوه زندگی مردم در گذشته به نمایش گذاشته شده است.

منطقه لپویی در مسیر شهر شیراز و در میان آثار تاریخی تخت جمشید قرار دارد که امروزه با راه اندازی اقامتگاه بوم گردی در مسیر گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

اقامتگاه بوم گردی لپویی مکانی برای تلاقی تاریخ، فرهنگ و اقتصاد

با توجه به ظرفیت گردشگری استان فارس نزدیک به ۳۰۰ طرح راه اندازی اقامتگاه بوم گردی در دست بررسی است.

در حال حاضر ۶۴ اقامتگاه بوم گردی فعال در استان فارس وجود دارد که این تعداد تا پایان امسال به ۸۰ اقاتگاه افزایش می‌یابد.
انتهای پیام/ت

اقامتگاه بوم لپویی بنایی تاریخی در اواخر دوره قاجار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار