همایش تجلیل از 350 نفر از خانواده های شهدا، ایثارگران ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، جهادکشاورزی، روحانیت، ستاد پشتیبانی جنگ، زنان، فرهنگیان، هنرمندان و دیگر اقشار در سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد.

برگزاری مراسم تجلیل از 350 نفر از خانواده های شهدا، ایثارگران ارتشبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، آیت الله علما نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه گفت: حمله موشکی چند روز گذشته سپاه به مقر تروریست ها درخاک اقلیم کردستان عراق ازجمله اقدامات برای حفظ امنیت مردم ایران و کشور بود.

وی گفت : امروز امنیت ایران در دنیا مطرح و حرف اول را در منطقه می زند، اظهارکرد: اهمیت ایران در دنیا به گونه ای است که باعث اختلاف بین مقامات آمریکایی شده، تاجایی که وزیرخارجه سابق این کشور خروج آمریکا از برجام توسط ترامپ را باعث زیرپا گذاشتن قوانین و بی اعتباری این کشور می داند.

وی به تکریم بازنشستگان سپاه، ارتش و نیروی های نظامی و انتظامی در این همایش اشاره کرد و گفت: تکریم نکته ای قرآنی و موضوعی است که انسان را زنده نگه می دارد.

جعفر همتی مشاور عالی استاندار کرمانشاه  با بیان اینکه ارتش و سایر نیروهای مسلح مرزها را مقتدرانه حفظ کردند، اضافه کرد: در این جنگ 230 هزار شهید تقدیم انقلاب و نظام شد که 9 هزار و 800 شهید آن از استان کرمانشاه است.

وی باتاکید براینکه نظامیان کرمانشاه از همان ابتدای جنگ جانانه در مقابل دشمن ایستادند، ادامه داد: کمتر استانی در کشور وجود دارد که در سه نقطه با دشمن جنگیده باشد.

همتی با اشاره به شهادت 1400 نفر اهل سنت، 700 نفر از اهل حق و هفت هزار و 700 نفر از اهل تشیع استان در این جنگ، عنوان کرد: طی هشت سال جنگ تحمیلی دراستان کرمانشاه خون این سه گروه باهم ادغام شد و برای حفظ نظام دوشادوش هم جنگیدند.

وی با بیان اینکه 30 عملیات کوچک و بزرگ طی سالهای جنگ تحمیلی در مرزهای کرمانشاه انجام شد، یادآور شد: از جمعیت یک میلیون نفری استان کرمانشاه در آن زمان، 170 هزار نفر از اقشار مختلف در جبهه های نبرد حق بصورت متناوب حضور پیدا کردند که این افتخار بزرگی برای این استان است.

این مسئول به هجمه هایی که عده ای برعلیه روحانیت در کشور راه اندازی کرده اند، اشاره کرد و گفت: این هجمه ها درحالی است که در جنگ تحمیلی 17 هزار روحانی حضور داشتند و باتقدیم چهار هزار و 100شهید دربین همه صنوف بیشترین شهید را به نام خود ثبت کرده اند.

محمد ابراهیم الهی تبار معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه نیز با اشاره به استقرار حکومت های مختلف در ایران طی چند قرن اخیر، اظهار کرد: تنها مقطعی که دشمنان به خاک ایران هجوم آورده و نتوانستند وجبی از این خاک را به تصرف خود درآورند، حکومت جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی افزود: این سرافرازی را رزمندگانی برای ایران رقم زدند که حضوری فعالانه و شجاعانه در جبهه های نبرد داشتند.

مرادعلی محمدی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه، با اشاره به تشکیل سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت در سال 92، اظهارکرد: این سازمان که زیرنظر بنیاد کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان فعالیت می کند، طی این چند سال اقدامات مهمی را درحوزه های مختلف داشته است.

وی با اشاره به ارائه دو واحد درسی آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس در 50 واحد دانشگاهی استان طی 10 سال گذشته، ادامه داد:  87 نفر از پیشکسوتان دفاع مقدس استان طی این مدت به کار تدریس این واحد و آموزش 43 هزار و 426 دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف پرداخته اند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس تصریح کرد: همچنین اعزام 1350 راوی دفاع مقدس به مناطق عملیاتی، دانشگاه ها و مراکز آموزشی استان از دیگر اقدامات این سازمان بوده است.

وی به تلاش برای ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: درراستای تدوین این تاریخ تاکنون هزار ساعت مصاحبه با پیشکسوتان دفاع مقدس در استان انجام گرفته که حاصل آن تدوین 10 کتاب بوده است.

محمدی بابیان اینکه پیشکسوتان جهاد و مقاومت در استان در زمینه تالیف کتاب و مقالات دانشجویی نیز مشارکت و فعالیت هایی دارند، عنوان کرد: در این رابطه  110 عنوان کتاب تالیف و در همایش مقالات دفاع مقدس که درتهران برگزار شد، از استان کرمانشاه برگزیدگانی نیز داشتیم.

به گفته این مسئول، نهضت جمع آوری خاطرات، اسناد و ثبت وقایع دوران دفاع مقدس در استان کرمانشاه شکل گرفته است.

وی ضمن تشریح دیگر فعالیت های این سازمان، از اقدام برای تدوین دانش نامه دفاع مقدس استان کرمانشاه خبرداد و گفت: برای تدوین این دانش نامه، تاکنون 1200 مقاله را انتخاب و مورد تصویب قرار داده ایم.

مدیرکل حفظ آثار ونشر ارزش های دفاع مقدس خاطرنشان ساخت: این دانش نامه در 10 جلد و به عنوان یک سند ماندگار جنگ در استان کرمانشاه خواهد بود.

وی همچنین بااشاره به احداث 29 یادمان شهدای گمنام در محورهای عملیاتی استان کرمانشاه، عنوان کرد: از محل اعتبارات سفرمقام معظم رهبری به کرمانشاه 30 میلیارد تومان برای احداث یادمان های عملیاتی اختصاص یافت که تاکنون کار احداث چندین یادمان را به اتمام رسانده ایم .

 

 

انتهای پیام/د

در جنگ تحمیلی 17 هزار روحانی حضور داشتند

 

برچسب ها: اخبارفرهنگی ، کانون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.