به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدعلی ضیاء 21 شهریور ماه در روز سینما میزبان علیرضا شجاع نوری بازیگر سینمای ایران بود.
این هنرمند در ابتدا درباره موفقیت فیلم «روز واقعه» گفت: درباره بازی در این فیلم می توانم این را بگویم که انگار کسی آن بالا هست که منتظر دعای ما نیست بلکه چون دوستت دارد چیزی را که فقط در دلت می گذرد به واقعیت می پیوندد.
وی که گفته بود بعد از این فیلم بازیگری را کنار می گذارد، ادامه داد: با گذشت چند سال از «روز واقعه» دوست داشتم بازی کنم و توبه کردم که توبه بیجا نکنم و دیگر نگویم دیگر هرگز بازی نمی کنم و... بعد از این خودم را رها کردم و به دست خدا سپردم و غوطه ور شدم.
شجاع نوری در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارید اگر در فیلم «محمد رسول الله» در کنار عوامل پشت صحنه خارجی، بازیگران بین المللی نیز حضور داشتند، تاثیر جهانی این فیلم بیشتر می شد، تاکید کرد: ممکن است اگر بازیگرانی که در سراسر دنیا شناخته شده اند و گیشه خودشان را دارند در فیلم محمد رسول الله بودند این اثر تاثیر بین المللی بیشتری داشت اما در نهایت این کارگردان است که باید تصمیم نهایی را بگیرد.
این بازیگر یادآور شد: مصطفی عقاد خیلی وقت پیش درباره حضرت محمد(ص) فیلم ساخت و شاید حضور بازیگران خارجی باعث جذابیت آن شد.
مهدی پاکدل می گفت اگر در «روز واقعه» هم بازی کرده بودم بازیگری را کنار می گذاشتم.
وی ادامه داد: روزی با آقای مهدی پاکدل که از مصاحبت با او لذت زیادی در این فیلم بردم قدم می زدیم و او می گفت من اگر در «روز واقعه» هم بازی کرده بودم دیگر بازی نمی کردم و بازی را کنار می گذاشتم.
شجاع نوری با اشاره به اینکه معمولا فیلمنامه هایی مطابق ویژگی های اش به او پیشنهاد می شود، تصریح کرد: کسی که آن بالا هست مدیر برنامه هایم هم هست و از او می خواهم خودش هر چیزی که صلاح است برایم بفرستد.
وی با نقل خاطره ای از کارگردان فقید سینمای ایران گفت: در اولین جشنواره خارجی که زنده یاد کیارستمی راه پیدا کرده بود، من زودتر از او به لوکارنو رفتم اما کیارستمی سرانجام نیامد. من هم برای او آنقدر احترام قائل بودم که حتی از او نپرسیدم چرا نیامد. بعدها فهمیدم کسی که به او بلیت داده لحنی داشته که او ترجیح داده از آن بلیت استفاده نکند و به من گفت: لذت هرچیزی باید به ذلتش بیارزد. این نیارزید و من هم نیامدم.
بازیگر «نگار» افزود: درباره نقش ها واقعیتش من فقر نقش یا شهوت آن را ندارم البته جاه طلب هستم اما باید در دلم اتفاقی بیفتد که در پروژه ای باشم. فعلا که غوطه ور شدن روی امواج را پی گرفته ام.
شجاع نوری با اشاره به پستی و بلندی های زندگی اش تصریح کرد: از حزیز حزیز که غبطه سگی را که از کنارم رد می شد می خوردم و دوست داشتم جای او می بودم، (این مربوط به دورانی است که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته بودم) تجربه کردم تا زمانی که دیگران به جایگاهم غبطه می خوردند.
ضیاء در ادامه به سوال این قسمت از برنامه مبنی بر اینکه «کدام بازیگر در سینما موفق تر عمل کرده است؟ نوید محمدزاده یا محمدرضا گلزار» از شجاع نوری پاسخ را جویا شد و وی گفت: فکر می کنم جنس کارهای نوید محمدزاده موفق تر است، با احترام به آقای گلزار با وجود تنوع کارهای محمدزاده کوالیتی آرتیستیک آثار او را بالاتر می دانم. البته هر دو را دوست دارم اما این یک نظر حرفه ای است.
وی همچنین درباره حضورش در سینما به عنوان تهیه کننده نیز اظهار کرد: تهیه کننده اولین هزینه ها را می کند و آخرین دریافت را دارد اما بازیگر اولین دریافت را دارد و مسئولیتش کمتر است. من به تهیه کنندگی به عنوان امرار معاش نگاه نکردم. من هیچ مستمری از جایی نمی گیرم اما هیچ وقت لنگ نمانده ام. لنگ ماندن یعنی در یک وضعیت بمانی اما من توانسته ام رد بشوم.
شجاع نوری اضافه کرد: تهیه کنندگی را دلی دنبال کرده ام و مسئله مالی آخرین نکته ام بوده است. کسانی هم که با من کار کرده اند می دانند من زیاد چانه نزده ام.
وی افزود: درباره جشنواره جهانی فیلم فجر هم اگر از من می پرسید باید بگویم ما یکی از معتبرترین جشنواره های دنیا را برگزار می کنیم و در هیچ جشنواره ای چگالی فیلمهای خوب اینقدر زیاد نیست. فیلمهای نماینده اسکار کشورها یا آثاری که جوایز زیادی گرفته اند در جشنواره هستند. درباره آثاری که چنین پیشینه ای ندارند هم پوست داوران کنده می شود تا به قول شما با سلیقه خودشان آنها را انتخاب کنند. هرچقدر درباره چنین سوالاتی خود سوال پرسنده تحقیق و پژوهش کند بهتر است.
شجاع نوری در پاسخ به اینکه آیا فیلمهایی که سیاه نمایی می کنند در جشنواره های جهانی موفق می شوند، گفت: ما متاسفانه خود کم باوری داریم و چون چیزهایی را راحت به دست آورده ایم آنها را باور نداریم. من سالها در جشنواره های مختلف فیلم های ایرانی را معرفی می کردم و هرکسی شغل مرا میفهمید آن را یک شغل لوکس می دانست. درباره این سوال هم کاش خبرنگار صداوسیما در آمریکا برود و از آکادمی سوال کند که آیا واقعا فیلمهای سیاه نما را دوست دارند؟ اگر قرار باشد من جواب بدهم که می گویم نه اصلا اینگونه نیست.
وی در پاسخ به این سوال ضیاء که به نظر شما چه فیلمی برای ارسال به اسکار بهتر است، بیان کرد: من اگر بودم با توصیه به تدوین کوچک و تغییر ریتم، «چهارراه استانبول» را به اسکار می فرستادم. این فیلم کشش روایی را دارد و قصه اش انسانی است. مهدی پاکدل هم توی آن بازی می کند! اعضای آکادمی اگر روند قصه آرتیستیک باشد هرچقدر هم سیاه نمایی کرده باشید به مذاقشان خوش نمی آید. شانس «تنگه ابوقریب» هم کم نیست. البته نه برای اینکه چون مهدی هم در آن بازی می کند.
این هنرمند درباره تجربه اجرا نیز گفت: اجرا را دوست دارم البته اینکه با مهمان معاشرت کنم را دوست دارم و انرژی تماشاگر را حس می کنم. اما اینکه هدفن در گوشم باشد یا از روی نوشته بخوانم دوست ندارم. اما معاشرت روی آنتن زنده خیلی خوب است.
شجاع نوری در پایان تاکید کرد: تصویری از یک پیرمرد ژاپنی دیدم که در سونامی تمام زندگی اش را از دست داده بود اما لبخندی روی لبش بود و می گفت خوشحالم که یک بار دیگر فرصت به دست آوردم از صفر شروع کنم. درباره اوضاع فعلی هم ما خیلی حالمان خوب است، وضعمان هم خوب است فقط باید دل هایمان را به هم پیوند بزنیم.
«فرمول یک» با اجرا و تهیه کنندگی سیدعلی ضیاء شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت 17:30 از شبکه یک سیما روی آنتن می رود.
انتهای پیام/