مقامات پکن اعلام کردند تایوان تلاش دارد با شیوه‌های مختلف، دانشجویان چینی را به جاسوسی علیه چین تشویق و ترغیب کند.

تایوان در پی سرقت اطلاعات محرمانه و جذب دانشجویان چینی استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، مقامات پکن، تایوان را به تلاش برای جاسوسی و سرقت اطلاعات مهم  چین متهم کردند.

تلویزیونی دولتی چین در اقدامی بی‌سابقه اخیراً مستندی پخش کرده است که نشان می‌دهد چگونه مقامات امنیتی تایوان تلاش دارند دانشجویان چینی در این جزیره را به جاسوسی علیه پکن ترغیب کنند. به نوشته روزنامه گاردین، این مستند ضمن هشدار به دانشجویان چین در تایوان نشان می‌دهد جاسوس‌های تایوان، دانشجویان زودباور چینی را با شیوه‌های مختلف از جمله پول، روابط عشقی، و طرح دوستی گول می‌زنند.

همزمان مقامات دولتی پکن اعلام کرده‌اند تایوان به منظور «نفوذ» و «خرابکاری» قصد سرقت اطلاعات حساس و محرمانه چین دارد. پکن همچنین نسبت به بدترشدن روابط ضعیف چین و تایوان به مقامات تایوان هشدار داد.

بنا بر گزارش گاردین، مقامات تایوان نیز در سال ۲۰۱۷ یک دانشجوی چینی را به اتهام ایجاد شبکه‌ای از جاسوس‌ها در سراسر تایوان و استفاده از ارتباطات دانشجویی و سازمان‌های دولتی برای جمع‌آوری اطلاعات محرمانه، زندانی کردند.

علی‌رغم تنش روزافزون بین چین و تایوان، دانشجویان چینی از سال ۲۰۰۹ اجازه دارند تا در دانشگاه‌های این کشور ادامه تحصیل دهند.

دولت چین، تایوان را بخشی از «چین واحد» می‌داند و علی‌‎رغم اینکه قصد دارد از طریق دیپلماتیک حاکمیت خود را بر این جزیره حفظ کند و مانع تحرکات جدایی‌طلبانه مقامات تایوان شوند، هیچ‌گاه استفاده از زور و  گزینه نظامی برای کنترل تایوان را نیز رد نکرده است. تنش‌های تایوان و چین از زمانی که «تسای اینگ-ون» از حزب پیشروی دموکرات در سال ۲۰۱۶ به سمت ریاست جمهوری تایوان رسید، افزایش یافت.  

از سوی دیگر، پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قانون سفر به تایوان را در تاریخ ۱۶ مارس سال جاری امضاء کرد، به گونه‌ای تایوان را به سمت استقلال از چین سوق داد.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار