آغاز کاوش های تپه خیبر شهرستان روانسر

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روانسر گفت: کاوش های 'تپه خیبر' این شهرستان از ابتدای شهریور آغاز شده است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، رنجبر مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روانسر گفت : کاوش های 'تپه خیبر' این شهرستان از ابتدای شهریور آغاز شده و این کاوش ها با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان، دانشگاه رازی و با مشارکت دانشگاه های کپنهاگ دانمارک و برلین انجام می شود.

وی گفت : این کاوش اولین کاوش باستانی در شهرستان روانسر است و از اهمیت ویژه و بالایی برخودار است.

وی یادآوری کرد : دستاوردها و نتایج این کاوش ها هم برای شهرستان روانسر و هم تاریخ ایران اهمیت بسزایی دارد.

رنجبر تصریح کرد: تپه خیبر مربوط به دوران پیش از تاریخ باستان است و این اثر در تیرماه سال 1348 به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روانسر ادامه داد: شهرستان روانسر 57 تپه تاریخی دارد که این تپه منابع مهمی برای تحقیقات و مطالعات هستند.

سرپرست کاوش های باستان شناسی مشترک بین المللی تپه خیبر نیز گفت: این محوطه تاریخی آثار و بقایای مهمی را از هزاره پنجم قبل از میلاد تا دوره اشکانی یعنی حدود 2 هزار سال پیش در خودش جای داده است.

سجاد علی بیگی افزود: در این کاوش ها می خواهیم در مورد هزاره اول و هزاره دوم قبل از میلاد تحقیق کنیم و بر اساس برخی یافته ها به نظر می رسد در هزاره اول و دوم قبل از میلاد، اینجا قلعه بسیار مستحکم و مهمی بوده است.

وی ادامه داد: سوال تحقیق ما این است که چه کسی در اینجا زندگی کرده و چه تهدیدی بر علیه آن وجود داشته که دور تا دور قلعه را با خندق و دیوار حفاظت کرده اند؟

عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه اظهار داشت: کاوش های به دست آمده بقایایی از دوره اشکانی را برای ما آشکار کرده و در این کاوش ها سفال ها و آجرهای مربوط به دوره اشکانی به دست آمده است.

علی بیگی اضافه کرد: امیدواریم با ادامه کاوش ها و در لایه های پایین تر به زمان های قدیمی تر و به ویژه هزاره اول و دوم قبل از میلاد برسیم.

دانشیار دانشگاه کپنهاگ دانمارک نیز گفت: محوطه خیبر بسیار استراتژیک و در حاشیه بزرگ راه خراسان قرار گرفته و اینجا کنترل راه را از دوره 'آشور نو' بر عهده داشت هاست.

دکتر 'نیکول بریش' افزود: یافته های سایت بسیار مهم است و امیدواریم با ادامه کاوش ها بتوانیم متن هایی با خطوط میخی پیدا کنیم که بتواند در مورد جایگاه و زمان محوطه کمک شایانی کند.

 

 

انتهای پیام/د

کاوش های مشترک با دانشگاه های کپنهاگ دانمارک

 

برچسب ها: اخبارفرهنگی ، کاوش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.