اختلاف معنادار بودجه تحقيق و توسعه از سود دارو با متوسط جهانى/ سهم حوزه سلامت از توليدناخالص ملى با ميانگين جهانى فاصله داردمحسنی بندپی گفت: سهم تولید ناخالص ملی ایران با میانگین جهانی فاصله دارد و بودجه تحقیق و توسعه و سود دارو دارای اختلاف بسیار هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  انوشیروان محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختتاميه چهارمين نمايشگاه بين المللى ايران فارما ضمن قدردانى از مهمانان خارجى حاضر در نمايشگاه با بيان اينكه چهارمين رويداد و رخ داد بزرگ صنعت داروسازى را پشت سر گذاشتيم، گفت: سومين نمايشگاه كتاب دارويى و دومين نمايشگاه رسانه هاى سلامت محور را در كنار چهارمين نمايشگاه ايران فارما تجربه كرديم و اين نشان از آن است كه به ارتقاى دانش مصرف كننده و دانشجويان و اساتيد دانشگاهى هم توجه داريم.

وى ادامه داد: عواملی که می توانند در نظام ارائه خدمات سلامت کمک کنند، نیروی پزشکی، تجهیزات پزشکی و دارو هستند و دارو جایگاه ویژه ای در این نظام سلامت دارد، در ابتداى انقلاب ٢٥ درصد دارو را توليد مى كرديم و اكنون نياز كشور را تامين مى كنيم و در راستاى ارتقاى پزشكى در كشور از اعزام بيمار به خارج كشور بى نياز شده ايم و با افتخار اعلام مى كنيم اميد به زندگى در زنان به ٧٦ و در مردان ٧٣ سال رسيده كه نتيجه تلاش هاى دست اندركاران حوزه سلامت است .

حوزه سلامت؛  برگ زرین دستاورد انقلاب 

بندپى افزود: حوزه سلامت برگ زرينى از دستاوردهاى انقلاب است و افزايش اميد به زندگى و جمعيت سالمند كشور نشان دهنده همين موضوع است و در سرشمارى سال ٩٥ بالغ بر ٧ ميليون و ٦٠٠ هزار نفر بالاى ٦٠ سال سن داشتند.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بيان اينكه صنعت داروسازى قدمت و تاریخ دیرینه ای دارد، گفت: بیش از هفتاد سال است که این صنعت در ایران در حال فعالیت است و شاید بعد از نفت، صنعت دارو بیشترین سودآورى را در دنيا داشته باشد.

وى در ادامه به سهم حوزه سلامت از توليد ناخالص ملى در دنيا و ايران گفت: اگر توليد ناخالص ملى دنيا GDP را ٨٠ هزار ميليارد دلار برآورد كنيم، سهم حوزه سلامت ١٠ درصد معادل ٨ هزار ميليارد دلار است كه از ايو ٨ هزار ميليارد دلار، ١٤ درصد به صنعت داروسازى اختصاص دارد.

بندپى افزود: در كشور ما با وجود اينكه در این چند سال اخير در دولت يازدهم و دوازدهم نگاه دولت و مجلس به حوزه سلامت ويژه بوده و شاخص ها تکانی خورده است اما هنوز به نقطه مورد نظر نرسیده ایم و ١٠ درصد توليد ناخالص ملى به حوزه سلامت اختصاص پيدا نمى كندو سهم حوزه سلامت از توليدناخالص ملى با ميانگين جهانى فاصله دارد .

وی ادامه داد:  به عنوان کسی که در حوزه سلامت کار کردم می خواهم نکاتی درباره تغییر نگاه به این صنعت با شما درمیان بگذارم، اول اینکه سهم بری تحقیق، توسعه و نوآوری به اصطلاح کارهایی که در حوزه پژوهش انجام می شود در صنعت داروسازی کمتر مورد توجه قرار می گیرد و صاحبان صنعت باید در این زمینه پیش قدم شوند تا سهم این بخش بیشتر شود.

بندپى افزود: معاونت علمى و فناورى، بنياد نخبگان، سنديكا داروسازان، مجلس، دولت و شركت هاى داروسازى كمك كنند تا سهم بخش تحقيق و توسعه از سود صنعت داروسازى افزايش پيدا كند زيرا اكنون سهم تحقيق و توسعه از سود صنعت داروسازى در ايران با ميانگين دنيا اختلاف معنادارى دارد و حدود يك درصد از فروش ريالى را به خود اختصاص مى دهد.

در بهینه سازی خط تولید دارو  عقب هستیم

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: دوم اینکه ما هنوز در بهینه سازی خط توليد دارو و ارتقا بخشیدن به تولیدات خودمان عقب هستیم و باید بیشتردر این زمینه تلاش کنیم.

وى افزود:  در تولید و ترویج شرکت های دانش بنیان بسیارکار کرده ایم اما راه طولانی تری در توليد داروى دانش بنيان در پیش داریم.

بندپى تاكيد كرد: شركت هاى دانش بنيان باید  پاى كار بيايند و در دوران تحريم داروهاى هاى تك را توليد كنند زيرا با ترامپى روبرو هستيم كه تعادل روانى ندارد و ممكن است همين كسى كه در اهواز كودك و جانباز ٧٠ درصد را به گلوله بست فردا داروهاى هاى تك و خاص را تحريم كند.

تخصیص ٣.٥ ميليارد دلار ارز   به بازار دارو و تجهیزات پزشکی

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:  دولت ٣.٥ ميليارد دلار ارز  به دارو و تجهيزات پزشكى تخصيص داده است و اميدواريم شرايط تامين ماده اوليه دارو و تجهيزات پزشكى و بهسازى خطوط توليد فراهم شود.

بندبى اظهار كرد: يكى از چالش هاى صنعت داروسازى مطالبات است و اميدواريم دولت و مجلس كمك كنند كمبود نقدينگى صنعت دارو حل شود و بازپرداخت تسهيلات بانكى صنعت داروسازى بلند مدت شود.

انتهاى پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار